Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM præsentation

Startblokkene er klar til DTM 2016 feltet

DTM
præsentation 

09/04/16 

Med godt 4 uger til sæsonstarten, så har de tre deltagende bilmærker været på Hockenheim banen i 4 dage for at finde de sidste elementer til et basis-setup - og så lige for at præsentere 2016 bilerne og kørerne.
Én ny kører blev præsenteret ligesom man kundgjorde de få regelændringer der er til 2016 sæsonen.
 

Om 4 uger starter 2016 DTM sæsonen i dagene 6-8 maj på Hockenheim banen. I de seneste dage har de tre bilmærker Audi, BMW og Mercedes testet på Hockenheim forud for sæsonstarten.


Bilerne
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Esteban Ocon er eneste nye kører i feltet i denne sæson. Han er skal køre for Mercedes. Udover Esteban Ocon er der andet nyt også. Bilfabrikkerne er blevet enige om et antal ændringer i reglementet. Der er ændringer i beskrivelsen af fordelingen af succes-ballasten ligesom der er ændret på vægten. Også i anvendelsen af DRS er der kommet ændringer og større klarhed i reglementet.


Esteban Ocon - ny kører hos Mercedes
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Fordelingen af succes-ballasten vil blive bekendtgjort i forbindelse med kvalifikationen og er baseret på den faktiske maksimale ydelse i bilerne og ikke som tidligere efter placeringen i foregående løb. På den måde vil man opnå at bilerne bliver placeret efter den øjeblikkelige ydeevne - og den hurtigste kører vil vinde.


Audi RS 5 DTM
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Reglementet om anvendelsen af DRS som jo reducerer vindmodstanden, har fået et kraftigt gennemsyn. Som tidligere kan systemet kun anvendes hvis man er mindre end et sekund efter den forankørende målt på målstregen. Det nye er at der nu kun er en grænse for hvor man kan aktivere systemet. Dette for at DRS nu skal bruges til at overhale konkurrenterne med, og ikke kun for at sætte hurtige omgangstider.


Mercedes
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Det er endvidere besluttet at BMW får nogen enkelte ændringer godskrevet inden for reglementsbestemmelserne. Årsagen er at det er påvist at M4 DTM i designet halter efter konkurrenterne, og som ikke kan indhentes via teknisk udvikling pga. homologeringsreglerne. I stedet er man blevet enige om en vægtreduktion i 2016 sæsonen. BMW M4 DTM bliver lettet for 7,5 kg og må anvende en hækvinge der er 50 mm bredere end tidligere. Audi og Mercedes skal ligesom i sidste sæson, have en mindstevægt på 1120 kg, må køre med en mindstevægt på 1112,5 kg.


BMW - med mindre vægt i år
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Det er ikke kun DTM der starter i weekenden 6-8 maj. I lighed med tidligere er Porsche Carrera Cup Germany med som en af supportklasserne. Og ligesom i sidste sæson er også Audi Sport TT Cup også med i denne sæson. Også i denne sæson er der dansk deltagelse i denne klasse. Patrick Egsgaard og Nicklas Nielsen er blandt deltagerne i denne klasse som starter på sin anden sæson.


Sæsonens kørere
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Natascha Theisen
Media Office Theisen