Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Anmeldelser af bøger, spil, CD'er, m.m.

Vrinsk i ryttergården

Anmeldelser 
23/03/16 

Roskilde Ring skabte stemning og kunne virkelig trække publikum til som ellers kun idrætsparken formåede, når der var svenskerlandskamp i fodbold. Ringens ryttergård - eller bare depotet - summede altid af liv.
 

Det var en mandfolkeverden, hvor der foruden gladiatorkampene på asfalten også hele tiden udspilledes små og store dramaer omkring genstridige gearkasser, svigtende tændingssystemer for ikke at tale om sporløst forsvundne hestekræfter i de hysterisk tunede motorer.

Der var enkelte kvindelige racerkørere, men også et særdeles pynteligt islæt af kvindelige medhjælpere, veninder og beundrere af de maskuline kørere, som ofte havde samme tiltrækningskraft som udenlandske toreadorer. Så der var altid andet at se på end fedtede oliedunke og snavsede mekanikerhænder.

Inderbanens specielle atmosfære kom til udtryk allerede når de første biler og trailere rullede ind fra gaden. Det var en malerisk blanding af renlivede amatører og professionelle specialister. Denne blanding af garvede motorsportsfolk var præget af en stærk entusiasme lige fra klubbernes frivillige medlemmer og ubetalte ledelse til alle de udøvende racerkørere.

De fik skabt en ganske særlig stemning og følelse, som er næsten umulig at beskrive. Man skulle selv have været der for helt at forstå denne samhørighed og begejstring. Bøgerne om Ringen er blot et spinkelt forsøg på at fremmane denne Ringens ånd der herskede i den tidligere grusgrav, hvor man stod skulder ved skulder og åndeløst fulgte begivenhederne i arenaen.


Lucas-broen og med det nu ubenyttede Politiken-sving midt i billedet. Her har FJ-feltet lige forladt startområdet, mens tusindvis af tilskuere strækker hals på skrænterne rundt om dommertårnet og fra øen ved broen. Tv. ses en del af den cirkulære ryttergård med alle de spændende racerbiler i begyndelsen af 1960'erne.
(Foto: Frede Larsen)

Da Ringen startede på 2. halvleg efter de gyldne år var det blevet hverdag igen uden de store F1- stjerners aura. Men det betød ikke at spænding eller dramatik var forsvundet ud af billedet, for andre tog flot over og skabte åndeløs spænding og underholdning.

I starten tryllebandt de danske kørere i seværdige kampe mod vore nordiske brødre, men snart efter dukkede udenlandske gæster igen op i felterne og skabte atter international atmosfære. Især til hovedløbene de traditionsrige Copenhagen Cup og Grand Prix stævnerne stillede igen flere af morgendagens stjerner, som få år senere figurerede i toppen af sporten som Formel 1.

I modsætning til formelbilerne hvor kun få danske kørere kunne matche de udenlandske stjerner, så gav standardbilerne gæsterne hård kamp. Især de sidste sæsoner på Ringen blev for mange tilskuere også de mest spændende, fordi antallet af kørere og bilmærker var højere end nogensinde før. Ydermere var der flere bud på en vinder, da også jævnbyrdigheden var vokset.

Der var fremgang i alle standardvognsklasserne for de danske deltagere, mens racersport og formelbiler var for nedadgående grundet manglende fornyelse i den første klasse og en løbsk økonomi i Formel 3 klassen. Men den fortsatte indtil lukketid med mange flotte felter, selvom kun en håndfuld danske kørere var med. Formel Vee var i færd med at lukke ned, mens Formel Ford kun lige var i sin spæde vorden. Og motorcyklerne var forsvundet og flyttet til Ring Djursland og Sverige!

Herunder følger nogle foto fra flere af de legendariske Copenhagen Cup væddeløb til minde om Roskilde Ring.


Denne artikel er skrevet af Carsten Frimodt som en reminder til arrangementet på Grundlovsdag 2016 i Roskilde Ring parken med udstilling af to og firhjulede køretøjer fra perioden, taler af gamle kørere, telte med spise og drikke og udgivelsen af Roskilde Ring Del 2 bogen hos Forlaget Veterania.
Alle er velkomne!

Skulle den første bog mangle i samlingen kan den købes hos forlaget Veterania.


1963 Grand Prix


Manden der påtog sig hovedansvaret for Ringens fortsatte eksistens var kraftkarlen Andreas Geil (nederst), der tilmed var den ældste aktive kører i 1963.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Under årets Grand Prix frygtede man om lørdagen en ny dødsulykke, da tyske Horst Eckert væltede med sin Cooper T59 i Everton-svinget. For den kleine styrtbøjle foldede straks sammen da bilen kurede hen over asfalten med bunden i vejret. Bagefter kunne de gysende tilskuerne se bunden af den fladmaste FJ og spekulere på, hvordan tyskeren selv kunne kravle ud af vraget med kun mindre skader i august 1963.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Søndagens hovedløb i FJ druknede stort set i vand, hvor især søerne i bunden af banen ledte tankerne hen på speedbådsrace! Her dyster den eneste danske finalist Jens Christian Legarth (18) i Lotus 22 mod Peter Proctor (27) i Cooper T65 om en placering i topfem. Lidt skuffende for danskeren idet han i starten af finalen kæmpede mod vinderen Peter Revson i Cooper T65 - som årtiet efter blev en berømt F1-kører.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)

1964 Copenhagen Cup


De bærende og uundværlige kræfter bag alle stævnerne var klubbernes ASK og ROM frivillige hænder, der her igen rydder op efter diverse havarier i 1964.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Tidens store problem var de selvstændige og lavtflyvende forhjul, som især de kraftigt tunede Cooper S modeller smed fra sig i den sæson. For stålpladefælgene kunne ikke klare den øgede belastning på højre forhjul, som Jens Hansen her viser ved for anden gang at smide hjulet i juni 1964.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Kørtes der sidelæns på Ringen? Bedøm selv! Et elegant studie i bilkontrol på eller over skridgrænsen vises af Anders Josephsson (125) i Cortina Lotus, Aage Buch-Larsen (117) Cortina GT og Tom Belsø i Volvo 544 igennem Ford-svinget på datidens smalle dæk i juni 1964.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)

1965 Copenhagen Cup


To formelkørere uden de store fremtidsmuligheder? Endskønt Lars Lindberg (23) i Brabham BT6 blev anset for et større talent i juni 1965 end englænderen bag ham, blev det alligevel Frank Williams (24) i Cooper T71 man kom til at høre mest om i årtierne derefter, da han avancerede til Formel 1.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Det svenske formeltalent Picko Troberg tv. i Cooper S fik hård kamp af sine danske kolleger i hundehusene inden han strøg af banen. Bemærk her hvordan de to rivaler nedstirrer hinanden gennem det vanskelige Ford-sving i juni 1965.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Ulykken der rystede Ringen i dens grundvold var Palle Anchers fatale uheld, hvor også sikkerheden (eller mangel på samme) spillede en betydelig rolle under Copenhagen Cup. Blandt de dybt bekymrede ses i baggrunden Max Randrup, Axel Japp og Julius Voigt-Nielsen bag den ødelagte DKW F12. En grim dag i juni 1965.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)

1966 Copenhagen Cup


De unge talenters intime møde hvor der over stregen ikke var mange millimeter imellem de to F3-biler. Ole Vejlund i Brabham BT15 kommer i mål et mulehår foran den kommende svenske mester Reine Wisell (30) i Cooper T76 i juni 1966.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Rodeo på Ringen? Nej bare en FVee med Egon Nielsen i den danskbyggede Jala på kendte afveje gennem Toms-svinget i juni 1966.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Også en af de sande veteraner Elo Sørensen kan overkøre sin 10 års jubilar Lotus 11. Eller måske er han blot overrasket over at finde reklamen, som henviser til kollegaen Andreas Geils forretning i Bagsværd i juni 1966. "Den så jeg da ikke før"!
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)

1967 Copenhagen Cup


Fornyet spænding og sød musik opstår da klassedebutanten Svend Engstrøm (140) gør sin entré blandt de gamle Cortina Lotus (127) Aage Buch-Larsen og Tom Belsø her skjult i sin Volvo Amazon. Også vognmanden Gunnar Henriksen (125) i Alfa Romeo GTA må hænge i for blot at følge med den tidligere gokart-kører i maj 1967.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Den ofte oversete 1 liters klasse byder sandelig også på spænding og tæt kørsel i overmål som Son Borch-Christensen (92) FIAT Abarth Corsa og Peder Pedersen (91) i sin Fraser Imp underholder tilskuerne med.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Tyske Ernst Maring (28) Lotus 35 må stoppe for at inspicere hjulgeometrien efter en lille sammenkomst med en nærgående F3-kollega i maj 1967. Bemærk ingen støddæmpere eller fjedre udenbords i forhjulsophænget.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)

1968 Copenhagen Cup & Grand Prix


Udsigten fra restauranten viser ryttergårdens pulserende liv med den legendariske Pirelli-kurve i baggrunden. Af reklamer fra oliebranchen spottes Bardahl, Castrol, Duckhams, Esso og Valvoline foruden dækfabrikanter som Firestone og naturligvis Pirelli i maj 1968.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


De rene og smukke projektiler på brede sutter fremvises af den førende svensker Ingvar Pettersson i Brabham BT21 forfulgt af landsmanden Lars-Åke Tejby i Cooper T76, men desværre ingen dansker i syne i maj 1968.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)


Her er Svend Engstrøm (148) Porsche 911S blevet til sandwich mellem Aage Buch-Larsen (145) og Tom Belsø i Escort TC, mens vognmanden Gunnar Henriksen BMW 2002 må give slip i sidste heat. Tom bliver overraskende men populært dagens sejrherre i august 1968.
(Foto: Tüchsen/Knudsens Arkiv)

Carsten Frimodt