Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Special Saloon Car er i forandring

Special Saloon 
08/01/16 

De sidste to år har vi kendt Special Saloon Car klasser som ”First Stop SSC”, men det kommer til at ændre sig til sæson 2016. Klassens nye navnesponsor vil blive offentliggjort så snart det er på plads. ”First Stop har været en god samarbejdspartner og været med til at profilere klassen, både på og uden for banen. Vi vil gerne takke First Stop for dette samarbejde” fortæller SSC kørerforeningens formand Allan Andersen.
 

Navneændringen er ikke den eneste ændring, der kommer i klassen i 2016, tværtimod så er der store ændringer på hele det tekniske reglement, og der er store ændringer på vej i klassens tekniske kontrol. ”Målet med ændringerne er at skabe en klasse, der både giver bedre og mere lige konkurrence i de enkelte divisioner, og samtidig gøre det muligt at blive konkurrencedygtig med et mindre budget” fortæller Allan Andersen, og fortsætter ”og så håber vi, at vi med disse ændringer kan tiltrække endnu flere deltagere til klassen”


Udefra vil SSC klassen ligne sig selv i 2016, men der er store ændringer i reglementet bag klassen
(Foto: Keld Dohm)

Den helt store ændring er, at inddelingen i divisioner går fra at have været lavet på baggrund af et beregnet teoretisk slagvolumen, til at basere sig på vægt/effekt forholdet for bilen. Det skal bemærkes, at det er effekten på de trækkende hjul der arbejdes med i klassen, fremfor på krumtappen. Der vil fortsat være 4 divisioner i klassen, og de kan sagtens sammenlignes med de gamle SS2, SS3, S-GT og SP divisioner. En kort forklaring af de fire nydefinerede divisioner ser således ud:

Super Touring
Dette matcher den tidligere SS2 division. Her må bilerne maksimalt have 350 hk, og skal som minimum køre med 3,75 kg pr. hestekraft inklusiv fører, der skal være produceret minimum 2500 enheder på 12 hinanden følgende måneder.

GT-B
Dette matcher den gamle SS3 division. Her må bilerne maksimalt have 500 hk, og skal som minimum køre med 2,5 kg pr. hestekraft inklusiv fører, der skal være produceret minimum 1000 enheder på 12 hinanden følgende måneder.

Super GT
Dette matcher den gamle S-GT division. Her må bilerne maksimalt have 700 hk, og skal køre med minimum 2,0 kg pr. hestekraft inklusiv fører, der skal være produceret minimum 25 enheder til gadebrug, desuden kan rørramme- og silhouette biler blive godkendt til at deltage i denne division.

Extreme
Dette matcher den gamle SP division. Her må biler med en minimumsvægt på 1050 kg inklusiv fører deltage. Der er ingen restriktioner på effekt/volume. Bilmodeller som tidligere har deltaget i klassen, eksempelvis Peugeot Spider, Prosport LM 3000 og Retoga R1 må deltage uden at overholde minimumsvægt.

Det nye reglement er et projekt, der arbejdes på i samarbejde med RAC i Norge og det fælles mål er allerede fra 2017 at kunne køre efter et enslydende norsk/dansk teknisk reglement. RAC repræsenterer Norsk GT, som har gæstet Danmark ved Grandprixet på Jyllandsringen 2013 og 2014. Nordmændene har efter et år uden en dansk afdeling, igen i 2016 sat Jyllandsringen på deres mesterskabs kalender.

Et reglement sat sammen ud fra ovenstående giver reelt kun mening hvis der samtidig indføres en effektiv kontrol af, at vægt/effekt forholdet overholdes, hvilket betyder, at der skal monteres loggere i bilerne. For at sikre dette har Special Saloon Car indgået en samarbejdsaftale med Racejob. Racejob kommer til at stå for salget af logger udstyret, samt montering og servicering. Det nye ved den måde SSC kommer til at kontrollere vægt/effekt på, er at det kan gøres LIVE, altså mens løbet køres. Racejob skal dog ikke kun stå for at kontrollere vægt/effekt, men kommer også til at stå for kontrollen af at alle andre aspekter af det nye reglement også overholdes.

SSC kalenderen 2016 har budt på lidt udfordringer. Oprindeligt var der planlagt seks afdelinger, men en aflysning af DEC weekenden på Padborg park betyder at der lige nu kun er planlagt fem afdelinger, og disse er:

23. - 24. aprilJyllands Ringen åbningsløbet (DTC weekend)
11. - 12. juniRing Djursland (DTC weekend)
13. - 14. augustRudskogen (Norge)
26. - 28. augustJyllands Ringen Grand Prix (DTC weekend)
24. - 25. septemberJyllands Ringen Finalen (DTC weekend)

Der arbejdes på at finde et alternativ til den aflyste weekend på Padborg Park, således at klassen kommer op på de seks afdelinger som var den oprindelige plan.

SSC, www.specialsalooncar.dk

Keld Dohm