Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Bilfabrik bruger tricks fra dyreverden

Bil nyt 
27/05/15 

En løve forvirres af striberne på en Zebra. Det princip forsøger bilfabrikkerne at tage ved lære af, når designet af nye biler skal holdes skjult for paparazzi bilfotograferne indtil bilerne er færdigudviklede og klar til at blive vist frem.
 

Bilfabrikkerne har en evig kamp mod de professionelle paparazzi bilfotografer, der lever af at sælge billeder af helt nye biler, der endnu ikke er kommet på gaden. Bilfabrikkerne ønsker af konkurrencemæssige grunde at holde informationerne om en ny bil hemmelige så længe som muligt. Og fotograferne bliver mere og mere kreative og dygtigere og dygtigere i deres kamp for at skaffe billeder af biler, der stadig kun er i udviklingsfasen. Camouflage er er vigtigt våben i denne kamp, og Opel har en lang historik for at camouflere prototyper, testbiler og udviklingsbiler med hjælp af sort/hvid folie i forskelligt design og former. Faktisk er der en lille grupper personer i udviklingsafdelingen, der ikke laver meget andet end at sikre, at bilerne er camouflerede i større eller mindre grad, inden de forlader fabrikkens område. Seneste skridt i udvikling af folien til biler er den kommende Astra et eksempel på. Her har Opels camouflageeksperter taget en nyt design i brug med 3D effekt kaldet Cube. Det ligner ujævne penselstrøg af sort farve på hvid bund og virker forvirrende at se på, hvad enten man kigger direkte på bilen eller ser et foto af den. Det første mønster, der blev taget i brug for 30 år siden, lignede fisk.


Inspirationen til camouflagen er over 30 år gammel og er hentet fra dyreriget
(Foto: Opel)

Foto af en ny Astra offentliggøres om et par uger, men selve bilen vises først for offentligheden på biludstillingen i Frankfurt i september. Indtil da vil bilen ikke kunne ses i trafikken uden omfattende camouflage. Hvis det stod til den ansvarlige for camouflage af prototyperne, Andreas Kubis, blev bilen pakket totalt ind i folie, men det er ikke muligt, da lygter og blinklys og en stor del af rudearealet skal være frit af hensyn til trafiksikkerheden. Den tyske bilsynsmyndighed TÜV skal sige god for camouflagen, ellers kommer bilen ikke uden for Opels egne testbaner. Dog er det muligt at tildække dele af lygter og afviserblink, der ofte sladrer om en bils nye former eller teknologi. Astra kan for eksempel som den første bil i sin klasse leveres med LED forlygter, og mange af prototyperne og testbilerne er udstyret med denne teknologi.


Lygter og del af ruderne skal være fri for camouflage, når bilen kører i trafikken med andre biler, men ingeniørerne gør, hvad de kan for at skjule linjerne i bilen
(Foto: Opel)

Til en bil som Astra bruger dekoratørerne 60-70 folieark pr. bil til camouflage. Folien er modstandsdygtig over for stenslag, lave og høje temperaturer og ultraviolet stråling. Temperaturer fra minus 40 grad til plus 80 grader er ikke noget problem, så folien kan holde til de obligatoriske vintertests i Nordsverige og i ørkenområder omkring ækvator. For at undgå fotografering af instrumentering og kabinen bruger Opel samme type folie, som anvendes til at forhindre nysgerrige i at se indholdet af en skærm fra en bærbar PC, når man for eksempel sidder i et fly og ønsker at arbejde. Denne type folie går det umuligt at læse teksten, hvis man sidder blot en smule forskudt i forhold til skærmen. Ved at bruge det i en bil bliver det vanskeligt for paparazzierne at fotografere detaljer fra instrumenteringen.


Folien kan tåle ned til minus 40 grader i Nordsverige og op til 80 varmegrader, når der testes varme steder
(Foto: Opel)

I takt med at kamerateknologien bliver mere og mere avanceret er bilfabrikkerne tvunget til også at gøre mere ud af camouflagen. I dag bruger Opel for eksempel også plastplader af forskellig størrelse og form under folien for at skjule designet af bilen. Til gengæld er monteringen af selve folien skåret ned fra tre dage pr. bil til nu at tage under én dag for en komplet bil. Det er dog ikke altid camouflage er den ideelle løsning. Under udviklingen af ADAM S, der har en ny type hjul og en ny hækspoiler, undlod Kubis folk helt at lægge folie på. ”Bagdelen ved at camouflere bilen er jo, at man meget tydeligt viser, at her kører noget, der kan være interessant at fotografere. Vi nøjedes derfor med at skrive ”køretræning” på siden af bilen, så det så ud som det blot var en træningsbil med lidt ekstraudstyr på. Og det virkede,” siger Andreas Kubis.

Erik Morsing
Opel Danmark