Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Transporter - Den sjette generation

Bil nyt 
24/04/15 

Sjette generation af Transporter stiller med skarpere design, innovative assistentsystemer, forbedret komfort og en ny generation af dieselmotorer med op til 15% lavere forbrug.
 

Volkswagens Transporter er gennem 65 år blevet et ikon blandt varevogne og har for hver generation sat nyt standard, hvilket har gjort den til en af de mest solgte i sin klasse. Forgængeren T5 blev i sin 12 års levetid solgt i mere end 2 millioner eksemplarer, og i det seneste års tid har fabrikken knap kunne følge med efterspørgslen. Introduktionen af jubilæumsudgaven Transporter 65 Edition i Danmark har været med til at sikre en salgsfremgang på 19% i marts måned i forhold til samme måned 2014, og det på trods af, at modellen har været en af de ældste i segmentet. T5 slutter således af på toppen, og nu står sjette generation af Transporter klar til at føre succesen videre.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Ny og alligevel sig selv
Transporter er en designklassiker og i sjette generation er designet blevet moderniseret og raffineret. Alligevel ligner den sig selv. Den nye Transporter kan frem for alt kendes på det nye frontdesign, der er stilrent, kraftfuldt og eksklusivt i sit udtryk. Ny udformning af forlygterne giver Transporter karakter, hvilket er endnu mere udpræget, hvis den er udstyret med LED-forlygter. Frontdesignets linjer er ført igennem hen til bagenden, der nu har en designarkitektur, der understreger Transporterens enorme rummelighed.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

I forbindelse med introduktionen af den nye Transporter tilbyder Volkswagen Erhvervsbiler en ’Generation Six’ edition. Den er baseret på en Multivan Comfortline og er opgraderet med en række specielle features så som mørktonede ruder, krompakke, LED-forlygter og baglygter, adaptiv fartpilot, ParkPilot, Alcantara-sæder, Side Assist med elektrisk foldebare sidespejle. Inspireret af 1950’ernes Sambabus kan ’Generation Six’ bestilles i en to-tonet lakering med farve-koordinerede dekorative elementer og to-tonede 18” retro Disc-aluminiumsfælge.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Kvalitet, komfort og connectivity
Interiøret i Transporter er anerkendt for sin gode komfort, høje kvalitet og funktionalitet, men også her sætter T6 ny standard. Instrumentbordet i T6 er – lige som eksteriøret – domineret af horisontale linjer, der er med til at understrege bredden af kabinen. Kvaliteten af de benyttede materialer er endnu bedre, og funktionaliteten er yderligere optimeret med en klar instrumentering og en enkelt og overskuelig opbygning af midterkonsollen. Ligesom i forgængeren T5, har instrumentbordet i T6 forskelligt udseende i de tre udstyrs-linjer (Trendline, Comfortline og Highline), og instrumentbordet i personbils- og varevogns-versionen adskiller sig fra hinanden i både opbygning og materialevalg.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Standardudstyr som BlueTooth og en ny generation af infotainmentsystemer, der – alt efter version – kommer med 5” eller 6,33” touchskærm, gør livet i en Transporter nemt og bekvemt. Den 6,33” store touchskærm, der følger med Composition Media radiosystemet, er – for første gang i en Volkswagen varevogn - udstyret med nærhedssensorer. Når førerens eller passagerens hænder nærmer sig skærmen, ændres skærmens opsætning automatisk fra informationsdisplay til et betjeningsoptimeret display. ’Discover Media’ og ’Discover Plus’ radiosystemerne er desuden udstyret med CarNet’s Guide og Informationsservices, der gør det muligt at benytte diverse internettjenester via en smartphone eller en tablet.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Ny generation TDI-dieselmotorer
Transporter introduceres med en serie af nye TDI-motorer kaldet for ’EA288 Nutz’. Motorerne er udviklet specifikt til erhvervsbiler med de høje krav til pålidelighed og soliditet, der følger med i den funktion. TDI-motorerne har fået nyt topstykke med et anderledes ventilarrangement, og de fire motorer, der alle er på 1.968 cm3, yder henholdsvis 84, 102, 150 og 204 hk. De to benzinmotorer har ligeledes 2-liters slagvolumen og yder henholdsvis 150 og 204 hk. Alle motorer er udstyret med start/stop-automatik, og gennemsnitligt er brændstofforbruget reduceret med op til 15%, så TDI BlueMotion-versionerne med 102 og 150 hk nu kører 18,2 og 16,7 km/l ifølge EU-normen.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Optimeret komfort
Transporter har altid været velkørende, men i sjette generation når køreoplevelsen nye højder. Standardundervognen er endnu en gang optimeret, så den optræder endnu mere dynamisk, køresikker og komfortabel. Nyt er Dynamic Cruise Control (ekstraudstyr), der er en adaptiv undervogn, hvor føreren via en knap på instrumentbordet kan vælge mellem tre affjedringskarakteristikker; comfort, normal og sport. De elektroniske støddæmpere optimerer både komfort og køredynamik efter kørselsforholdene.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Nye assistentsystemer
Volkswagen Erhverv har skræddersyet T6 til den brede variation af kunder og deres arbejdsliv og livsstil. En bred vifte af innovative assistent og sikkerhedssystemer passer på føreren og passagererne. Det gælder Front Assist, der nu kan fås til Transporter, Multivan og Caravelle (standard i Multivan Business). Systemet registrerer afstanden til forankørende køretøjer og forkorter bremselængden, hvis der opstår en kritisk situation. Føreren får en akustisk og visuel advarsel og mærker et ryk i bremsepedalen.


(Foto: Skandinavisk Motor Co. A/S - VW)

Transporter kan også udstyres med en adaptiv fartpilot (ACC), der via sensorer holder den passende sikkerhedsafstand til forankørende køretøjer ud fra den pågældende hastighed. I kombination med DSG-gear kan ACC reducerer farten, og afhængig af situationen bremse bilen helt ned til stilstand og automatisk starte og sætte i gang, når trafikken kører igen. City Emergency Brake er en integreret del af Front Assist og ACC, og systemet bremser automatisk bilen ned ved hastigheder på op til 30 km/t, hvis føreren ikke er opmærksom på en forhindring forude.

Den nye Transporter introduceres på det danske marked i slutningen af august måned.

Skandinavisk Motor Co. A/S - VW