Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Monte-Carlo Historique

Alle Rallies Moder garanterede - IGEN - dramatik

Rally Monte-Carlo
Historique 

04/04/15 

Int. Rallye Monte Carlo blev født tilbage i 1911, hvor fyrstendømmet ved den franske riviera ønskede at tiltrække pengestærke bilejere til casinobyen i den lidt døde vinterperiode.
Allerede i det første arrangement blev det unikke PR-scoop med sideløbende startsteder i flere europæiske hovedstæder/storbyer realiseret.
 

- Int. Rallye Monte Carlo har gennem mange år været startskuddet på VM-serien i rally, oplyser Preben Jepsen fra Horsens Automobil & Motor Klub (HAMK). – Tilkørselsruterne blev imidlertid sløjfet, fordi TV-mæssige interesser krævede, at alle VM-rallies skulle afvikles over helt samme skabelon. Med rally-hastighedsprøver fredag, lørdag og søndag samt stationære serviceområder.

HAMK har netop været vært for en nostalgi-aften for de danske deltagere i ”lillebroderen” Int. Rallye Monte Carlo Historique 2014. Her fik 317 mandskaber i biler fra perioden: 1955 til 1980 lejlighed til at prøve kræfter med strabadserne på tilkørselsruterne samt de berømte bjergprøver i de franske alper - på kuperede og snoede serpentinerveje.


Horsens-knægten: Jan Østergaard-Nielsen fortalte om at være plakatblikfang samt oplevelserne i Int. Rallye Monte Carlo Historique 2014 sammen med udenlandsdanskeren: Hans Koldby Hansen i Lancia Fulvia HF 1600
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- Deltagerne med udgangspunkt fra København blev præsenteret for en tilkørselsrute på 2261 km., fortsætter Preben Jepsen. – Herefter fulgte 1500 km. rundt på bjergvejene, hvor der var indlagt 14 teststrækninger. 2015-udgaven var nok blandt de mest krævende i flere år, idet der var masser af sne samt glat underlag på vejene.

Det tidligere HAMK-par: Jens Gandrup og Kristian Flensted Jørgensen blev bedste danske deltagere i deres Alfa Romeo GTV (1977). Far/søn sluttede på en flot 10. plads generelt blandt de 254 mandskaber, som nåede over målstregen på havnen i Monaco.


Jens Gandrup Jørgensen gennemgik den spændende slutspurt i Int. Rallye Monte Carlo Historique, hvor den tidligere HAMK’er kørte sig frem fra en 15. plads til slutplaceringen som tier.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- På den allersidste konkurrence-nat avancerede vi fra nr. 15 til nr. 10, forklarer Jens Gandrup Jørgensen. - Dette havde bl.a. baggrund i, at vi nok var blandt de mest udhvilede, fordi vi skiftedes til at køre bilen under de 3700 km. rallyrute. På tilkørslen fik vi endog et par timers søvn på 2 forskellige hoteller (samme nat!), hvilket hotelværterne kløede sig noget i nakken over.

Med 300 ældre biler på sneglatte bjergveje kan alt ske, og konkurrenceheldet svigtede her Toni Hansen og Per Brodersen i AUDI 80 GLE (1979) fra Horsens/Lem:
- Lige pludselig var vejen spærret af en konkurrent, hvilket vi mistede kostbar konkurrencetid på. Herved smed vi således en teoretisk sjetteplads generelt væk i snedyngerne, og nåede hjem over målstregen som nr. 22.


Konkurrenceheldet svigtede østjyderne: Toni Hansen og Per Brodersen i AUDI 80 GLE, som vinkede farvel til en topplacering efter en fastkørsel hos en konkurrent.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Monegaskerne er yderst vante til, at deltagerne bliver ramt af vinterudfordringerne. I 1965 vandt finnen Timo Mäkinen og briten Paul Easter med et forspring på 20 minutter i deres Morris Mini Cooper S i det ”rigtige” Monte Carlo Rally. Denne vinter nåede kun 35 ud af 237 rallyteams hjem over målpodiet.

- Meget forskelligt kan virkelig ske under Monte Carlo-rallyet, forklarer Preben Jepsen. – Dette har jeg prøvet på eget korpus. I 2010 deltog jeg sammen med min nevø: Jeppe i en Austin Mini GT (1977), hvor vi udgik med en knækket forfjeder allerede på tilkørselsruten!


Preben Jepsen (t.v.) og nevøen: Jeppe Jepsen deltog i 2010 med deres Austin Mini GT, men udgik med en knækket forfjeder
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Formanden for Dansk Automobil Sports Union: Bent Mikkelsen (Vejle) deltog i 2014-udgaven sammen med Kim Frandsen (Odder) i Ford Escort RS 2000 (1977): - På en tankstation fik vi fyldt benzindunke op samtidig med, at ”tankmutter” puttede diesel på servicevognen. Dette bevirkede åbenbart, at brændstoffet blev mixet i dunkene, og senere udgik vi derfor med kængurubenzin-problemer.


Bent Mikkelsen og Kim Frandsen fik brændstofproblemer i deres Ford Escort RS 2000, og kom derfor IKKE hjem over målstregen i Monaco
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

HAMK havde omkring 100 tilhørere til nostalgi-aftenen i Casa Arena Horsens, hvor utallige andre anekdoter fra det ”rigtige” og historiske Int. Rally Monte Carlo blev luftet.

Horsens Automobil & Motor Klub

Åge Keseler Kirketerp