Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Batteriets pålidelighed i Nissan LEAF giver baghjul

Bil nyt 
29/03/15 

til kynikere, kritikere og alternativer
5 år og mere end 35.000 solgte eksemplarer i Europa efter introduktionen af koncernens komplet eldrevne LEAF har Nissan for første gang offentliggjort data, der viser, at 99,99 % af batterierne bliver ved med at fungere perfekt.
 

Disse data vil lukke munden på de skeptikere, der i 2010 påstod, at “batterierne ville skulle udskiftes helt efter 3 år", eller at “batterikapaciteten i LEAF-modeller med højt kilometertal ville falde markant i løbet af det første års brug af bilen".


Nissan LEAF
(Foto: Nissan)

Rent faktisk er fejlraten for batterierne under 0,01 % – eller i alt kun 3 batterienheder, hvilket er en brøkdel af det tilsvarende tal for hele branchen globaltꜞ vedr. fejl på traditionelle forbrændingsmotorer.

For at bevise batteriteknologiens holdbarhed på lang sigt fandt Nissan frem til et ret kendt eksemplar af en af de tidlige modeller, hvis ejer efter 3 år stadig nyder godt af problemfri kørsel i hendes LEAF:

http://youtu.be/6V1bJJwJhEg

Elbilsfortaleren og værten på online-tv-stationen Fully Charged, Robert Llewellyn, udtalte følgende: “Det er ikke nogen overraskelse. Der var stor bekymring for elbilsteknologien til at begynde med, men med salgstal, der stiger måned for måned, har jeg vanskeligt ved at forstå, hvordan disse myter fortsat kommer til udtryk i dag".

Nissan LEAF har brudt sin egen salgsrekord med en 33 %-stigning i salget i 2014 i forhold til året før og en markedsandel på over 25 % af det voksende marked for elbiler med et salg på 15.098 biler.

Jean-Pierre Diernaz, som er Director of Electric Vehicles hos Nissan i Europa, udtaler følgende: "Fakta taler for sig selv. Antallet af fejl i batterierne i vores biler er marginalt, og det kan selv den mest stædige kritiker ikke bestride.

"Batteriteknologien er kun en del af vores succeshistorie. Med over 165.000 kunder på verdensplan er det tydeligt, at vi ikke er de eneste, der er begejstrede for den succes, som denne topmoderne teknologi har opnået".

Med blot tre primære komponenter – opladeren i bilen, inverteren og motoren – er Nissan LEAF desuden 40 % billigere at vedligeholde i forhold til benzin- eller dieselbiler.

Nissan LEAF kom på markedet for over 4 år siden i 2010 som en af de første masseproducerede 100 % eldrevne biler. Den er nu den mest solgte elbil i historien med over 165.000 solgte eksemplarer af LEAF på verdensplan indtil nu – heraf over 35.000 i Europa. Bilerne har tilsammen tilbagelagt imponerende 1 milliard km på globalt planꜞꜞ.

ꜞAnalyser foretaget af den uafhængige engelske forsikringsspecialist Warranty Direct viser, at 0,255 % af de biler, som virksomheden har registreret, kom ud for et problem, som medførte motorhavari. De mest almindelige problemer omfattede lækager i kølesystemet, skader på topdækslet og druknede motorer. Dataene fra Warranty Direct er baseret på 5 års analyser af 50.000 biler med en alder fra 3-6 år.

ꜞꜞDet samlede tal er baseret på Nissans Global Data Center (GDC) pr. 30.09.2014 (UTC). Gennemsnittet er udelukkende indsamlet fra de eksemplarer af Nissan LEAF, der er registreret i CarWings, hvilket svarer til ca. 54 % af det samlede salg. De anvendte data er fra 01.04.14-30.09.14.

Nissan Nordic Danmark