Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Højtydende sportsvogn får verdenspremiere i Geneve

Bil nyt 
05/03/15 

Porsche 911 GT3 RS: Racerbilen til racerbanen og til daglig kørsel
Med den nye 911 GT3 RS nedbryder Porsche igen barrieren mellem sportsvogne og racerbiler. Modellen er udstyret med så meget motorsportsteknologi som muligt, samtidig med at bilen kan indregistreres til kørsel på offentlig vej. Omfattende ændringer af bilens drivlinie, aerodynamik og design har forbedret ydeevnen i forhold til 911 GT3.
 

Med en omgangstid på syv minutter og 20 sekunder på Nordsløjfen på Nürburgring, er den nye 911 GT3 RS hurtigere end supersportsvognen Porsche Carrera GT, som havde den historiske rekord med en omgangstid på knap syv minutter og 29 sekunder. Dette kvalificerer endnu engang den højtydende sportsvogn, som den ypperste i sin klasse – allerede ved sin lancering.


Porsche 911 GT3 RS
(Foto: Porsche)

Porsche 911 GT3 RS fejrer sin verdenspremiere på Geneve International Motor Show 2015.
Porsches ekspertise fra motorsport er den direkte årsag til modellens overlegne ydelse. 911 GT3 RS er drevet af en fire-liters seks-cylindret motor med 500 hk (368 kW) og et drejningsmoment på 480 Nm, kombineret med en specialudviklet 7-trins PDK transmission. Motoren, som har den største slagvolumen og er den mest kraftfulde motor uden trykladning i 911 familien, får den magtfulde sportsvogn til at accelerere fra nul til 100 km/t på 3,3 sekunder og til 200 km/t på 10,9 sekunder. Dens samlede kombinerede brændstofforbrug er angivet til 7,9 km/l. Funktioner som udkobling ved "paddle neutral" - der kan sammenlignes med at træde på koblingen ved en konventionel manuel gearkasse - og hastighedsbegrænser med knappen ”Pit Speed”, ??er blevet udviklet til brug indenfor motorsport. Dette giver føreren flere køredynamiske friheder, og samtidig giver det yderligere hjælp ved kørsel på racerbanen.


Porsche 911 GT3 RS
(Foto: Porsche)

911 GT3 RS er et mesterværk af intelligent letvægtsdesign. For første gang er taget lavet af magnesium; kulfiber bruges til motoren og bagagerumsklap, og andre lette komponenter er lavet af alternative materialer. Dette gør RS-modellen omkring ti kilo lettere end 911 GT3. Bilens letvægtstag sænker sportsvognens tyngdepunkt, som forbedrer køredynamikken betragteligt. Karrosseriet kommer fra 911 Turbo, og det cementerer bilens status som værende næsten en racerbil med dens RS-specifikke aerodynamiske karosserielementer. Den forreste spoiler, som næsten er i kontakt med vejen, og den store hækspoiler styrker begge det dominerende udtryk.


Porsche 911 GT3 RS
(Foto: Porsche)

En 30 centimeter bred fordybning strækker sig centralt over kulfibermotorhjelmen og magnesiumtaget. Denne funktion er en stilistisk henvisning til fordybningen på bagklappen på de klassiske 911 modeller med luftkølede motorer, og i dag skaber det identiteten på de to største letvægtskomponenter på 911 GT3 RS. Et andet kendetegn er de unikke luftindtag ved forhjulene, der strækker sig ind i den øverste del af skærmene - ligesom i rendyrkede racerbiler. Disse øger tilmed downforce på forakslen.
Chassiset på 911 GT3 RS er skabt til bedste køredynamik og højeste præcision. Aktiv bagakselstyring og Porsche Torque Vectoring Plus med fuldt variabelt differentialespær på bagakselen sørger for smidighed og dynamik. En bredere sporvidde for og bag giver en endnu bedre krængningsstabilitet end i 911 GT3. Desuden har 911 GT3 RS de bredeste standardmonterede dæk i 911-serien. Resultatet: Endnu mere agil indstyringskaraksteritik og endnu højere kurvehastigheder.


Porsche 911 GT3 RS
(Foto: Porsche)

Interiøret med alcantaraelementer i 911 GT3 RS er baseret på den nuværende 911 GT3. En vigtig ny feature er skålsæder baseret på kulfiber skålsæder fra 918 Spyder. Andet standardudstyr er Club Sport pakken med sikkerhedsbur bag forsæderne, seks-punkts sikkerhedssele til føreren, ildslukker med monteringsbeslag samt forberedelse til montering af en hovedafbryder. Ekstraudstyr som Sport Chrono pakke indeholder - ud over sine integrerede timere - Porsche Track Precision app til smartphones. Track Precision app kan bruges på en smartphone til at få målt omgangstider automatisk via GPS, og til at logge data for mange parametre, såsom køretøjets hastighed, sideværts acceleration samt acceleration og deceleration i kørselsretningen. Systemet forvalter disse data og tillader føreren at dele og sammenligne med andre førere.


Porsche 911 GT3 RS
(Foto: Porsche)

Porsche