Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1 - test

Barcelona test - fredag

Formel 1
Test 

27/02/15 

Kevin Magnussen tester lørdag
Det største der næsten skete i dag var at McLaren bilen med Jenson Button bag rattet fik kørt. Og ikke alene kørt, men rundede også de 100 omgange. McLaren oplyser endvidere at Kevin Magnussen skal køre bilen lørdag, hvorefter at Jenson Button tager over igen søndag.
Nico Rosberg var dagens hurtigste kører efterfulgt af Vallteri Bottas i Williams og Felipe Nasr i Sauber.
 

Lillebror Toro Rosso var hurtigere end storebror i dag om end det kun var marginalt og kun med en placering. Det var Max Verstappen der kørte Toro Rosso raceren gennem dagens test. Man havde et elektrisk problem der stoppede teamets test en time før planlagt. Til gengæld fik man samlet endnu flere data ind, primært fra de aerodynamiske opgraderinger man har med til denne test. Til sidst, inden fejlen opstod, kørte Max Verstappen en fuld løbsdistance.

Felipe Nasr havde grund til at klage over en træt nakke, hvis han havde problemer med det. Han kørte nemlig 141 omgange på den spanske bane i dag. Det var næstflest. Hos Sauber var man først og fremmest utroligt glade for at testprogrammet blev kørt helt igennem og måske endda lidt mere til. Dernæst er der masser af gode data indsamlet så skal analyseres nærmere. Det var målinger fra aeropakken, setup arbejde, og så kørsel både på fuld løbsdistance og også kortere ture. I morgen lørdag er det Marcus Ericsson der tager over i Sauber bilen.


(Foto: Ferrari F1)

Flest omgange i dag, blev kørt af Sebastian Vettel i Ferrari raceren. Som de fleste andre blev der primært kørt på soft compound. Ellers stod den på aerodynamisk test. Sebastian Vettel bemærkede at flere af de andre kørte et kvalifikationslignende setup, hvilket man ikke gjorde hos Ferrari - ifølge dem selv. Derimod var man på jagt efter forbedringer. Sebastian Vettel mener at han nu har kørt så meget i bilen, at han føler at der er mere i den. Det skal 'bare' findes.

Næste kører og team var nogen af dem der ikke kørte så langt i dag. Daniil Kvyat og Red Bull teamet nåede 84 omgange som var det andenlaveste antal omgange. Det hører dog med til den historie at man måtte holde bilen i pitgaragen grundet ikke nærmere oplyste fejl eller problemer. Dagen var delt op så man i formiddags kørte aerotest og relativt korte ture. Efter middagspausen var der skiftet til nye opgraderinger som blev testet over længere ture.

Williams teamet havde sendt Vallteri Bottas i bilen hvor der i formiddags blev kørt aerotest. Dette bl.a. for at få sammenlignet data og også kørernes erfaringer. I går var det Felipe Massa der lavede en tilsvarende test. Da det er test og der ofte er visse rotationer af teknikere og ingeniører også, så var det stort set samme program Williams teamet gennemførte som de fleste andre. Dvs. ny komponenter til test over længere distancer i løbet af eftermiddagen.


(Foto: Mercedes)

Nico Rosberg var i sin Mercedes dagens hurtigste kører, og fik kørt 106 omgange. Formiddagens program bestod af aerotest og analyse, og eftermiddagen blev brugt på setup arbejde. De kører alle setup, kørerne, det er der selvfølgelig en grund til idet at f.eks. Rosberg og Hamilton ikke har det setup på bilen. Rosberg oplevede forandringer med bilen i forhold til tidligere, selv med det samme setup. Lewis Hamilton tager over i morgen lørdag.

McLaren, dem med den nye Honda motor, fik endelig sat gang i testen. Efter alt, alt for få omgange grundet diverse problemer, så blev der i dag kørt igennem af Jenson Button. Han fik kørt hele 101 omgange, hvilket de var lykkelige for i teamet. Han fik endda så meget fart i bilen at han var femtehurtigste kører. Der skulle samles masse data, og det gik formiddagen med på områderne aerodynamik og setup. Det er så den samme test som flere af teamene startede med på Jerez og i sidste uge i Barcelona. McLaren har noget at indhente. Eftermiddagen gik længere ture, setuparbejde og pitstop øvelser. En fejl der blev konstateret i et kort moment i dag var en elektrisk fejl. Og som tidligere nævnt. Kevin Magnussen kører lørdagens test.


Den nye VMJ 008
(Foto: James Moy)

Force India har en ny bil de skal have testet. Det var i dag Nico Hülkenberg der forestod testen. Meen det blev altså ikke til mere end 77 omgange. Lidt ligesom McLaren, så er der en masse der skal have indhentes. Det er første dag at den nye bil bliver testet, så der skal virkelig arbejdes med sagerne. Nico Hülkenberg var dog relativ fortrøstningsfuld, idet han synes at teknikere og ingeniør vænner sig til den nye bil relativ hurtigt. Så selv om var langsomst i dag, så er det måske ikke så ring' endda.


(Foto: Lotus F1)

140 omgange, 650 km. Fuld løbsdistance, samt test af komponenter bl.a. til affjedringen på forenden af bilen. Det var lidt af det Pastor Maldonado gennemgik i dag. Derudover var det aerotest der var på programmet. Pastor Maldonado fortalte efter testen, at selvom det på papiret måske ser kedeligt ud, så var der næsten ikke et øjebliks fred for ham i bilen, idet han skulle rapportere både det ene og det andet til ingeniørerne. De ændringerne man havde lavet på forenden skulle der både indsamles data på og ikke mindst hvordan han oplevede det. I morgen er det Romain Grosjean der skal i bilen.

Tiderne fra dagens test:

Pl.  Kører Team Tid Omg
1.  N. Rosberg Mercedes Grand Prix 01:22.792 106
2.  V. Bottas Williams 01:23.995 90
3.  F. Nasr Sauber 01:24.071 141
4.  S. Vettel Ferrari 01:25.339 143
5.  J. Button McLaren 01:25.590 101
6.  P. Maldonado Lotus F1 Team 01:26.705 140
7.  M. Verstappen Scuderia Toro Rosso 01:26.766 139
8.  D. Kvyat Red Bull 01:26.965 84
9.  N. Hulkenberg Force India F1 01:28.412 77

Dons

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  •