Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Endurance Championship

Oreca lukker bilen

FIA WEC 
25/02/15 

World Endurance ChampionshipSom en følge af reglementsændringer, skal de nye LMP2 biler fremover være lukkede konstruktioner. Oreca har startet leveringen af deres nye model kaldt Oreca 05.
Den skal afløse successen Oreca 03 der fik sin debut i 2011. 05 modellen skal lige som forgængeren køre med i flere løbsserier. I Europa bliver det i ELMS og FIA WEC serierne vi kommer til se den.
 

Tre teams har bestilt den nye bil i første omgang og får leveret først. Det drejer sig om KCMG teamet, Thiriet by TDS Racing og Signatech. Bilerne vil blive leveret i løbet af meget kort tid, og forhåbentlig tidsnok inden de første tests i de respektive serier køres. KCMG har allerede præsenteret deres bemaling på den nye bil.


Den nye Oreca 05
(Foto: Oreca)

Den nye Oreca 05 er designet omkring det nye lukkede cockpit. Man har i de seneste konstruktioner haft et stort ønske som efterhånden også har udviklet sig til en målsætning, som er at udover at man skal lægge indenfor de tekniske rammer - også fremadrettet - og så skal man selvfølgelig også helst være både hurtigere og bedre end konkurrenterne.


Den nye Oreca 05
(Foto: Oreca)

Der er nye krav til sikkerheden i bilerne. Et af de nye krav i reglementet er at ingen udefra kommende komponenter må kunne trænge igennem cockpit væggene indtil kørerne. Man har desuden udviklet et sikkerhedsområde bagi bilen, således at hvis bilen bliver ramt bagi, så nedsættes risikoen for skader på køreren væsentligt. Lige dette er ikke indbefattet i reglementet, men det ventes at det kommer inden for få år.

Grundkonstruktionen tillader at man laver en bil med en bredde på 1900 mm. Konkurrenterne kører med en bredde på 2000 mm. I 2017 er det allerede så godt som bekræftet at maks. bredden bliver på 1900 mm. Dermed imødegår man allerede nu et nyt reglement, og skal ikke udvikle fra bunden igen til om 2 år. Der vil dog sikkert være en del ændringer der kan komme på tale til om 2 år, men grundkonstruktionen skal ikke ændres til den tid. Så det er faktisk en omkostningsbesparende foranstaltning man selv har lavet allerede nu.


Den nye Oreca 05
(Foto: Oreca)

Der er selvfølgelig en lang række andre ændringer. Oreca vil ikke fortælle om det hele men vil i hvert fald oplyse at gearkassen er mere kompakt end tidligere. Man afslører dog at affjedringen er gammelkendt men med nyudviklede komponenter flere steder. Og så er det lige aerodynamikken som er en never-ending story. Her er nye udviklinger hele vejen rundt. Disse bliver dog løbende ændret i takt med yderligere udviklinger.

Dons