Ingen tysk Formel 3 i år |
Formel 3 DE 24/01/15
|
|
Der bliver ingen tysk Formel 3 løb i år. Allerede forud for 2014 sæsonen havde FIA varslet stramninger omkring reglerne for at kalde en serie for et nationalt mesterskab.
De regler er endeligt gældende fra og med i år, og trods lange og mange forhandlinger, er det ikke lykkedes for organisationen og arrangørerne bag den tyske ATS Formel 3 Cup at blive enige med den internationale Formel 3 sammenslutning om en endelig tilretning. |
|
FIA har strammet op om reglerne globalt for hvornår en serie må og kan kalde sig et nationalt mesterskab. For år tilbage var der faktisk to af slagsen i Tyskland, den ene er blevet til det der i dag hedder FIA Formula 3 Europe. Tilbage i Tyskland var så det der i flere år har heddet ATS Formel 3 Cup og som har haft besøg af flere danske kørere bl.a. Kevin Magnussen, og i år skulle Nicolai Sylvest have kørt her.
Nicolai Sylvest kommer ikke ud at køre tysk F3 i år (Foto: Sylvest Motorsport)
Den tyske serie har optrådt under flere navne gennem tiden, og har i de seneste år heddet ATS efter sponsoren, og har i stort omgang afviklet deres løb i forbindelse med ADAC GT MASTERS weekenderne. Det var også meningen at det skulle forsætte, men med et nyt navn - "German Formula Open". Det hænger sammen med det i hvert fald i de senere år, relativt store antal ikke-tyske kørere.
Den internationale Formel 3 sammenslutning, havde på et møde med ATS F3 Cuppen organisationen, præsenteret en færdig pakke for hvordan uoverensstemmelserne kunne tilsidesættes, så man forsat kunne have en tysk Formel 3 serie. Det ville man så ikke gå med til. Og derfor er der ingen Formel 3 i Tyskland i 2015. Ikke andet end det som FIA Formula 3 Europe kører i Tyskland og det er 4 løbsweekender det drejer sig om ud af de 11 løbsweekender der er planlagt for den serie. Serien følger i stort omfang DTM serien også uden for Tyskland.
I 2015 vil folkene bag ATS Formel 3 Cuppen sætte sig ned for at finde ud af om der skal køres Formel 3 i Tyskland i 2016, og ikke mindst under hvilken styring der skal gøres. Et eller andet sted bliver man nok nødt til at komme den internationale Formel 3 sammenslutning i møde og rette ind. I hvilket omfang det så skal være, vil en række forhandlinger eventuelt afgøre.
Dons
|
|
| |