Vi er meget glade for at byde Michael og Jannik velkommen. Deres entre er for os et
bevis på at arbejdet med at skabe ideelle rammer, med udvidet support, instruktion og
køretræning for gentleman-chaufførerne, bærer frugt.
For begges vedkommende er der tale om selvstændige erhvervsfolk, som elsker at køre
race, men samtidig ikke har oceaner af tid til overs til at skrue og teste i Spanien i
vintermånederne, da de netop skal passe den forretning, som betaler for festen.
Jannik Larsen er bestemt ikke et ubeskrevet blad i motorsport. Han har tidligere kørt
Legend Car og Porsche GT3 i DEC og ikke mindst deltaget i Dubai 24H i Lamborghini
Gallardo GT3. Så en Supertourisme med 300 HK kommer ikke til at føles uvant under
højrefoden.
Jannik Larsen: Jeg har set mig omkring efter mulighederne for at køre race på topplan,
altså der hvor man kan måle sig mod de bedste og hvor omkostningerne samtidig ligger
inden for det budget, som jeg kan mobilisere.
Jannik Larsen | I Supertourisme kommer vi til at køre mod de absolut bedste danske navne og der er
sågar mulighed for at gnubbe skærme med de internationale stjerner som Sebastian
Loeb, og andre top navne, som der arbejdes på at finde et ledigt hul i deres kalender
hvor de kan gæste Danmark . Og så er det et kæmpe plus, at vi også har en
international afdeling på programmet – alt sammen til et meget rimeligt budget”.
Med Gentleman klassen hvor privatkørerne kan kæmpe om noget sølvtøj, så er der også
noget om for os der ikke drejer på rattet 24/7, det synes jeg er super fedt. Det er ikke
noget som motiverer mere end at komme på skamlen.
Og med Raceclub-konceptet kan vi også tilbyde vores kunder og sponsorer nogle helt
unikke oplevelser i optimale rammer og derigennem fremme vores forretningsrelationer
og øge mulighederne økonomisk støtte.
Michael Bergmann er heller ikke ny i branchen. Han var allerede i tyverne en meget
aktiv rallypilot, men blev som så mange andre i motorsporten, ramt af den økonomiske
mur. Men for et par år siden blev gnisten tændt igen og licensen fornyet. Her blev der
blandt andet gjort entre ved 24H i Barcelona i en Ferrari 430, et projekt som dog endte
før Michael nåede i bilen. Næste skridt på vejen blev en sæson i Citroen DS3 Cup i 2014,
og herfra blev beslutningen om at tage skridtet op og bestille en funklende ny
Supertourisme Racer, så taget.
Michael Bergmann: Jeg glæder mig meget til at den nye udfordring. Raceren er en
fantastisk oplevelse at køre. Det er en rigtig racerbil med alt de lækre man går og
drømmer om, sequentiel gearkasse, masser af downforce og suplime bremser og optisk
leverer den jo bare varen.
Michael Bergmann | I starten var jeg meget i tvivl om hvad der ville være det rigtige for mig i forhold til
budgettet. Jeg havde en rigtig fed sæson i DS3 og var klar til at prøve kræfter med en
racerbil med flere kræfter og med baghjulstræk og sequentiel gearkasse.
I første omgang overvejede jeg at investere en i Porsche GT3 til Special Saloon eller DEC.
Men bilerne er kostbare og et væsentligt konkurrenceparameter ligger i størrelsen på
pengepungen.
Med Supertourisme konceptet får man alt det som en GT bil byder på, men til en noget
mere overkommelig pris og så ligger ansvaret for succes hovedsageligt hos chaufføren.
En andet vigtig parameter for min beslutning var at en GT3 er en kompleks bil, hvor man
risikerer at bruge et par sæsoner på at lære bilen at kende og finde en opsætning som
fungerer. Her har DST virkelig gjort et fantastisk arbejde for at give mig den bedst mulige
start. Tom Pedersen har leveret top professionel instruktion til hvordan man får det
maksimale ud af bilen, så jeg allerede nu har en god fornemmelse af raceren og har
kunnet sætte overbevisende tider. Samtidig lægger de virkelig stor energi i at
videreformidle al teknisk know-how omkring servicering og opsætning af bilen, så vi i
dag føler os helt fortrolige med at skulle servicere en ny bil og være klar til at køre på
maks. fra dag 1.
Min eneste bekymring er nu, at samle de påkrævede folk til at klare pitstoppene. Men
her har Kim Rødkjær lovet, at de nok skal finde en sønderjysk skønhed til holde pitskiltet,
så det satser vi på kommer til at fungere alt sammen.
Fra Supertourisme’s side er vi meget glade for tilgangen af de nye gentlemankørere,
som vi er sikre på vil løfte underholdningsniveauet til det maksimale, og stå for nogle
fede kommentarer og vovede stunt på banen, men uden at omdanne løbet til bulerace.
|