- Pålidelighedsrally bygger bro mellem motorsporten og entusiasterne for biler fra før 1985, oplyser løbsleder Lars Palle. - Ruten byder på forholdsvis let orientering, men hvor mandskaberne også testes på evnerne til at køre de indlagte gennemsnitsfart-etaper sekundnøjagtigt.
Lokalkendskab var ikke udslagsgivende i 10th. Midnight Run 2014, idet frontplaceringerne blev hjemkørt af både danske kørere (fra hele landet) samt mandskaber fra Norge og Nordtyskland.
Bedste sydjyske placering scorede DHMC’s formand: Niels Oluf Jessen (Vejen) med en toer i den næstskrappeste klasse (Sport) i Ford Escort (1980), og med Niels Peder Rolighed fra Sunds som co-driver.
Det nydannede par: Niels Oluf Jessen og Niels Peder Rolighed blev bedste lokale mandskab (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Kørsel i mørke giver altid ekstra udfordringer, forklarer Niels Oluf Jessen. - Vi scorede derfor nogle fejlkørsler, som vi måske havde undgået i dagslys. Men ellers foregik vores samarbejde fornuftigt på den 180 km. lange natterute, selv om vi aldrig har dannet makkerpar før.
Vinderne i Sport blev midt-/østjyderne: Finn Kristensen og Jan Østergaard i startfeltets ældste bil: Ford Cortina GT (1965).
Midt-/østjyderne: Finn Kristensen og Jan Østergaard vandt i Sport med startfeltets ældste bil: Ford Cortina GT (1965) (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Ansvarlig for rutelægningen var ungersvenden Frederik Dagnæs-Hansen fra Tjæreborg: - 10th. Midnight Run 2014 præsterede et yderst rutineret startfelt. Flere af mandskaberne hjemkørte de første udfordringer med natorientering allerede tilbage i produktions-året for deres nuværende konkurrencebil (og mange år før jeg blev født)!
Deltagerne blev budt på finurlige orienterings-opgaver i marsken. Efter midtvejspause hos Shell Korskroen blev old timerne dirigeret ad næstnærmeste omvej mod målstregen i Vejrup Idrætscenter.
- I al beskedenhed udtrykte mandskaberne stor tilfredshed med ruten, fortsætter Frederik Dagnæs-Hansen. - Kun 5 mandskaber kørte således helt fejlfrit. Generelle vindere blandt old timerne samt ettere i Expert blev Randers-brødrene: Poul og Egon Brøndum i Toyota Starlet (1982). De blev fulgt til målstregen af midtjyderne: Hilmar Johs. Andersen og Henning ”Basse” Friborg i Volvo Amazon 123GT (1967).
Generalvinderne blandt old timerne: Poul og Egon Brøndum undgik fejlkørsler på ruten, og vandt derfor i Expert med deres Toyota Starlet (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
En enkelt fejlkørsel kostede sejren i Expert for midtjyderne: Hilmar Johs. Andersen og Henning Friborg (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Ikke uventet blev søn/far: René Castillo og Jørgen Skjøt fra Randers bedste mandskab totalt på tidsetaperne. Samtidig blev kronjyderne vindere af support-klassen: bilorientering - i en lånt bil af løbsleder Lars Palle.
I en lånt bil vandt søn/far fra Randers: René Castillo og Jørgen Skjøt generelt i 10th. Midnight Run 2014 (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Bedste udenlandske old timere blev Richard Lehr og Christian Rettig i en militær jeep (M151A2) fra 1968, afslutter Lars Palle. - Jeep’en måtte have æter til starthjælp, og i første omgang havde nordtyskerne planlagt at køre ruten under åben himmel. De valgte dog at genpåsætte ruffet, primært for at rutebogen ikke blæste væk i fightens hede. Slutresultatet blev en flot treer i Touring.
Richard Lehr og Christian Rettig valgte at gennemføre 10th. Midnight Run 2014 uden direkte vindsus for ørerne (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Sejren i Touring gik til nordsjællænderne: Per Vilslev og Erik Andersen i Jaguar X.
10th Midnight Run Dansk Historisk Motor Club Åge Keseler Kirketerp |