Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Karteldannelse i Formel 1?

Formel 1 
26/11/14 

Vesterager skal kigge på sporten
En engelsk EU parlamentariker har bedt EU kommisionen kigger på Formel 1. Ikke fordi de trænger til motorlarm i Bruxelles, men fordi Formel 1 muligvis ikke bliver styret efter de regler, der gælder i hele Europa, regler om hvor meget man må aftale, og hvor meget man må holde andre udenfor. Regler der gælder blikkenslagere, it-selskaber og altså også sportshold.
 

Formel 1 er big business. Det er det ikke den eneste der er. Sport er ikke længere små nicher i udkanten af samfundet. Sport er økonomisk set et stort erhverv. Udover dem der aktivt dyrker sporten, på eliteplan altså, er der alle dem omkring dem. Dernæst kommer underleverandørerne. Bare tænk over hvor mange mennesker der direkte eller indirekte lever af en gennemsnitlig dansk superligaklub. Sport har forlængst bevæget sig ud af fritidsbranchen og ind i forretningsverden.

Det betyder så også at sport er underlagt de samme regler som alle andre er. Det er konsekvensen af at være en milliardforretning. EU har tidligere været interesseret i Formel 1 og er muligvis på vej til at blive det igen. Sidst var i 90'erne, hvor man var utilfreds med at sporten ikke havde opdelt hvem der lavede reglerne og hvem der plejede de kommercielle interesser. Resultatet var at Bernie Ecclestone købte de kommercielle rettigheder, mens FIA skulle lave reglerne.

En sådan opdeling er jo meget fornuftig. Men udviklingen har alligevel udvisket skellet. Ret meget, faktisk. Så meget at FIA præsidenten Jean Todt, tidligere på året, har udtalt at det ikke længere er muligt for FIA at ændre reglerne i Formel 1. Det kan han så været lidt utilfreds med, men det er sådan set ham selv, der har været med til at skabe det monster der nu styrer Formel 1, og som gør, at EU kommisionen er på vej til at udvikle en interesse for Formel 1.

Problemet hedder Formula 1 Strategy Group. De har nemlig lavet en aftale med FIA om at de har forslags-retten i forhold til hvilke regler, der gælder i Formel 1. Hvis Strategigruppen vedtager et forslag bliver det sendt videre til to FIA instanser, F1 Commision og FIA World Council. Et forslag skal vedtages begge steder for at være gældende. Men hvis de ikke kan lide forslagene fra Strategigruppen, så kan de kun afvise dem, de kan ikke ændre i dem. Ændringer kan kun foretages af Strategigruppen.

Problemet, det virkelige problem, det som EU har kig på, er hvem der sidder i denne Strategigruppe. Den består nemlig ikke af håndplukkede FIA eksperter, eller af andre interessenter fra FIA medlemsskare. Nej, den består af ejeren af de kommercielle rettigheder, kapitalfonden CVC, personficeret af Bernie Ecclestone, samt Ferrari, Red Bull, McLaren, Williams og Mercedes. Andre teams har ingen adgang. Og Ferrari har veto-ret. Man kan ikke vedtage noget i Strategigruppen, uden at Ferrari er enig! Og det er så her, at EU bliver interesseret.

Dels er der nu igen en sammenblanding af mulighederne for at lave reglerne i sporten, og de kommercielle interesser. Dels er det problematisk fordi en deltager i sporten har veto-ret og en del af sportens deltagere, slet ikke har mulighed for at få indflydelse. Hvor det muligvis - sandsynligvis, overtræder EU retten, er at det nu minder om et kartel, fordi der sidder nogle af branchens stærke spillere, og dikterer de vilkår andre i samme branche skal arbejde under. Det er sjovt nok også de samme teams, der får den største bid af kagen, når indtægterne som bliver genereret af Formel 1, skal fordeles. Altså endnu et tegn på karteldannelse.

EU's nye konkurrencekommisær hedder Margrethe Vestager. Hende kender vi godt i Danmark. Man kan mene meget om hende, men at hun er releativt upåvirkelig af det pres som hun måtte udsættes for, har hun vist. At hun skulle være bange for Bernie Ecclestone virker usandsynligt. Heldigivs for det! Historisk set har EU kommision været mere interesseret i at regler bliver holdt, end at bruge ressourcer på at forfølge allerede skete overtrædelser. Det er muligt at Formel 1, FIA og CVC og de deltagende teams, kan redde sig fra en gigantisk bøde, ved at foretage ændringer. Men ændringer sker næppe før EU begynder at pudse tommelskruerne...

Martin Møller-Thomsen