Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM

2,0 liters motorer med turbo i DTM

DTM 
01/10/14 

DTMDet bliver det nye koncept i den tyske DTM serie fremover. Ændringen kommer dog først fra starten af 2017, men om lige pludselig er der ikke så længe til alligevel.
Det er en del af det fælles koncept som er udarbejdet meller ITR og GTA. Og så er der forlydender fremme om at IMSA også vil være med.
 

Class One - det er betegnelsen for det fælles arbejde der er mellem arrangørerne af DTM serien - ITR - og den japanske næsten ditto som Super GT. Arrangøren her hedder GTA. Gennem de senere år har man arbejdet hen mod først en sammenlægning af serier, men det er geografisk og praktisk umuligt sådan næsten da. I stedet har man rettet ind efter et teknisk ens reglement, noget som også har gjort indtryk i USA.


Den her skulle efter sigende være bygget efter det nye 'Class One' chassis og aero reglement
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

De to serier - japansk Super-GT og DTM - startede denne sæson med et nyt fælles reglement gældende for chassis og det aerodynamiske. Ikke alle har endnu rettet ind efter dette, men 2014 var i første omgang udpeget som et overgangsår for DTM serien. Nu er man blevet enige om et nyt motorreglement, som skal være gældende fra og med 2017, altså om godt 3 år.

Nøgledata for de nye motorer er:
2000 cm³, 4 cylindre, turbo. Man forventer at motorerne må yde godt 600 hk.
Ved en præsentation af dette nye tiltag, gjorde man det klart at man ønsker at konceptet breder sig. Med DTM og japansk Super-GT har man foreløbig 2 lande og 2 kontinenter hvor der kan køres. Med IMSAs interesse er man oppe på tre af begge slags. IMSA har siddet ved sidelinjen og fulgt forhandlinger og tilblivelse af det reglement. IMSA skulle efter sigende være yderst interesseret i at være med også.

Og ja, måske. DTM opererer i flere lande allerede, så allerede her kan man måske på sigt skabe en europæisk serie. Det kniber måske mere i Japan, men i USA er der alle muligheder for at lave enten en amerikansk eller nord-amerikansk serie. Det er ikke just baner de mangler derhenne.

Optionen er også at hvis bilfabrikkerne engagerer sig i det, så er det faktisk muligt enten at flytte en bil fra det ene land eller kontinent til det andet. Man kunne også vælge at have en bil stående på hvert kontinent. Data kan med det samme flyttes, så den bil man evt. kommer til, altid har seneste opdatering i sig.

'Class One' skal være fællesbetegnelsen for serierne og for reglementet, hvad serierne derudover bliver kaldt, ser man pt. næsten stort på. Bare man altid kan identificere bilerne som værende 'Class One'.

Dons