Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Trafik

Har du taget en "selfie" bag rattet?

Trafik 
01/10/14 

Ford-undersøgelse sætter fokus på unge europæiske bilisters smartphone-(u)vaner, når de kører bil.

Helle Thorning Schmidt gør det, Paven gør det, Barack Obama gør det. ’Selfie’-bølgen ruller henover verden som en anden digital mega-trend.
 

Desværre er det også en udbredt trend blandt unge europæiske bilister. I en ny undersøgelse, gennemført af Ford, svarer hver fjerde unge bilist, at de har taget en ’selfie’ bag rattet. Og mere end halvdelen indrømmer, at de har taget billeder med deres smartphone mens de kørte bil.*

Undersøgelsen, som omfatter mere end 7.000 unge, europæiske bilister mellem 18 og 24 år, afslører også, at det ikke er usædvanligt, at unge bilister tjekker og statusopdaterer Facebook og andre sociale medier med den ene hånd, mens de har den anden hånd på rattet. 25 procent af de adspurgte unge indrømmer at have gjort det mindst én gang.

Smartphone-aktiviteterne finder sted selvom stort set alle unge bilister i undersøgelsen medgiver, at aktiviteterne kan være farlige for dem selv og for deres medtrafikanter. De unge mænd er særlig tilbøjelige til at ignorere risici.

Unge bilister er overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne og det er baggrunden for at Ford sidste år introducerede trafiksikkerheds-programmet Ford Driving Skills for Life, som både er et konkret træningsprogram for tusindvis af unge, europæiske bilister og et virtuelt undervisningsprogram for endnu flere unge verden over.

-At tage en selfie er blevet en hverdagsting for mange unge, men det er absolut det sidste man bør foretage sig bag rattet i en bil, siger lederen af Ford Driving Skills for Life Jim Graham.

-Det er dybt bekymrende, at så mange unge bilister bruger smartphones og sociale medier mens de kører bil. Derfor vil vi gøre en ekstra indsats for at synliggøre de risici, det indebærer, siger Graham.

Ifølge Ford kan en selfie distrahere en bilist i 14 sekunder, mens et tjek på sociale medier kan koste helt op til 20 sekunder. Det svarer til, at en bil, der kører 100 km/t, når at køre 560 meter – eller fem fodboldbaner.

Undersøgelsen omfatter ikke unge danske bilister, men undersøgelsens resultater kommer ikke bag på dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

-Der findes ikke tilsvarende undersøgelser for unge danske bilister, men vi har tidligere lavet andre undersøgelser, som indikerer, at alt for mange af de unge bilister SMS’er eller taler i mobiltelefon under kørsel, siger Jesper Sølund og understreger, at alle former for distraktion under kørsel udgør en risiko.

Sidste år udgav Vejdirektoratet en rapport, som viser, at 35 procent af alle dødsulykker i trafikken skyldes bilisters manglende eller utilstrækkelige opmærksomhed under kørsel. Det er uklart hvor mange af ulykkerne, der knytter sig til brugen af smartphones under kørsel eftersom det kræver en dommerkendelse, at klarlægge brug af smartphone i ulykkesøjeblikket.

Fords undersøgelse afslører også, at der er nationale forskelle på de unges smartphone-vaner. Britiske unge er med 33 procent mest tilbøjelige til at tage en ’selfie’ bag rattet, mens kun 17 procent af de belgiske unge har gjort det samme. Tyske unge er de mest flittige til at benytte sociale medier på farten (35 procent), mens spanske unge er langt mere tilbageholdende (8 procent).

Ford Driving Skills for Life, som blev introduceret i USA for 10 år siden, har ført mere end 100.000 unge fra hele verden gennem et hands-on træningsprogram i bedre trafiksikkerhed. I Europa er programmet indtil videre udrullet i Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Rumænien, Spanien og Storbritannien.

* Undersøgelsen blev gennemført i perioden 3. juni 2014 – 27. juni 2014 blandt 7.003 bilister (i alderen 18-24 år) og smartphone-ejere i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien, Rumænien og Belgien.

Ford Motor Company