Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Int. Touringcar

Teamånd besejrede belgisk nedtur

Int. Touringcar 
11/06/14 

CS Racing trådte i pinsen et stort skridt ud af comfort-zonen og deltog i en afdeling af Dutch Supercar Challenge-mesterskabet på den legendariske Spa-Francorchamps i de belgiske Ardenner.
Tekniske udfordringer kostede muligheden for topplaceringer - til gengæld bestod teamets holdånd den endelige eksamen.
 

- Jeg har altid villet køre race på Spa Francorchamps. Det er nok en af de ultimative racerbaner for mig, og da muligheden nu var der, gjaldt det bare om at komme afsted, fortæller Christian Siepmann, der vanen tro ankom velforberedt til racerbanen.

Inden afgangen til Belgien var teamets fragtmandsblå BMW M3 E92 blevet grundigt klargjort med nye gearinger til den markant hurtigere racerbane end forrige weekends løb på Ring Djursland. En engageret medarbejder fra Danske Fragtmænd Express havde også taget turen sydpå for at få sig en motorsportsoplevelse udover det sædvanlige.


Christian Siepmann var oppe mod de store drenge på den belgiske F1-bane
(Foto: Pedro Dermaux)

- Hjemmefra har jeg også trænet en del i simulator for at få banen ind i kroppen. Selvfølgelig får man ikke følelsen af højdeforskellene, der jo på Spa er helt enorme, men da jeg kørte første gang på banen, følte jeg faktisk at jeg havde været der før - så der var meget mere fokus på at finpudse kørslen fra start.

Selvom solen stod højt over den belgiske racerbane kom der hurtigt malurt i bægeret. Voldsomme rystelser i bilen gjorde kørslen til en mindre behagelig affære, og fejlen var ikke lige sådan at finde.

- Når bilen kom over 250 km/t begyndte alting at ryste, og det blev kun værre hvis jeg øgede hastigheden yderligere. Det var meget voldsomt, så teamet kom for alvor på arbejde med at finde fejlen.


CS Racing’s mekanikere fik lov at arbejde under løbet på Spa
(Foto: Pedro Dermaux)

Først troede teamet at der kunne være en fejl på de Pirelli-dæk, der er påkrævet i det hollandske mesterskab, men symptomerne tydede mere på et problem i drivlinen på bilen. Til teamets held var både motorbyggeren fra KMS Engines samt gearkasseeksperten Dr. Pascal fra KMP til stede på banen, så der var fuld support fra de mest kompetente hjerner.

- Vi afprøvede nogle ting, og da jeg skulle køre andet heat var det med en ny opsætning af bilens paddleshift (gearskift-funktion ved hjælp af knapper bag rattet, red.). Det virkede stik modsat, så jeg måtte i pit efter en omgang og få det gamle program indlæst igen. Rystelserne slap vi aldrig af med, så jeg kørte nogle få omgange før jeg kørte i pit for ikke at gøre ondt værre.

Skuffede over en kedelig afslutning på en, trods alt, oplevelsesrig og inspirerende tur til en af Europas flotteste racerbaner, blev teamets mekanikere præsenteret for endnu en arbejdsopgave før turen gik hjemover: Gearkasse og hele drivlinen skulle afmonteres og sendes afsted til workshop’en i Holland.

- Det var ikke ligefrem en populær beslutning, men vi kunne lige så godt få det gjort inden vi tog hjem. På den måde slap vi også for at gøre det når vi kom hjem, for så at skulle sende en bil til Holland med stumperne, siger Christian Siepmann, der er dybt imponeret over sine mekanikeres arbejdsmoral: