Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Ingen andre fik et ben til jorden

1600 Challenge 
04/06/14 

Det blev 1 kører som stjal alt rampelyset fra alle de andre kørere, da Yokohama 1600 Challenge gæstede Ring Djursland.
Årets 2. afdeling af det officielle DIF Danmarksmesterskab skulle køres på den kuperede bane nær Kolind, og hele 24 kørere var på startlisten.
 

Morten Jespersen havde med sin grå og gule Peugeot 208 været suværen på FDM Jyllandsringen ved første afdeling og lagt sig klart i front af mesterskabet foran Ole Petersen og Jonas Lynge.

I Rookiemesterskabet var det også Ole Petersen, der lå i front foran Brian Johannesen og Andreas Top Jensen, mens Carsten Rasmussen havde taget føringen i Oldboysmesterskabet foran Michael Scharstein, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Rudi Larsen, som alle havde det samme pointantal.


Tæt kørsel i sving 1. #58 Michael Scharstein, #23 Mikkel Gregersen, #59 Dennis Bannergaard, #8 Carsten Rasmussen, #123 Steffen Petersen, #68 Rudi Larsen og #56 Jonas Lynge m.fl.
(Foto: CN Photo)

Det stod dog allerede klart inden weekenden, at de sædvanlige kørere i mesterskabet ville få rigeligt at se til, da DM 2’eren fra 2013, Steffen Petersen, havde meldt sin ankomst til denne afdeling, som en af de få i denne sæson. Petersen mødte op til weekenden helt uden succesballast, mens alle de andre i toppen af mesterskabet havde adskillige kilo med fra den 1. afdeling.

Allerede i lørdagens træning lå han linien og satte suverænt hurtigste tid foran Carsten Rasmussen og Dennis Bannergaard. Lillebroren Ole Petersen kørte en flot 4. hurtigste tid på den bane, som han ikke tidligere havde kørt på.

Carsten Lorenzen havde virkelig fået gang i hans Peugeot 307 1,6 og kørte 7. hurtigste tid, hvilket overraskede mange, og ikke mindst Carsten selv.

Derimod fik Jens Jensen dagens ubehageligste overraskelse. På vej ned af langsiden splintede bagruden på hans Peugeot 106 Rallye, sandsynligvis pga. en sten, og alle glassplinterne røg ned i bunden af bilen ved næste nedbremsning. Der skete dog heldigvis hverken noget med køreren eller bilen, og teamet fik hurtigt fundet en ny bagrude, og med hjælp fra Top-Racing monteret den lørdag eftermiddag, så bilen var klar igen til kvalifikationen søndag formiddag.


Rockmusikeren gav den virkelig gas i 307’eren
(Foto: CN Photo)

Selvom man konkurrerer på banen, kan man sagtens hjælpe hinanden i pitten, hvilket kendetegner miljøet i Yokohama 1600 Challenge.

Søndag morgen kl. 8.15 var de 24 biler klar til kvalifikationen. Endnu engang viste Steffen Petersen, at han havde alt under kontrol og satte allerede på sin 4. omgang hurtigste tid, og tog derved Pole Position. Bag ham var der dog straks meget større kamp. Dennis Bannergaard blev næsthurtigste mand foran Ole Petersen, Carsten Rasmussen og Morten Jespersen. De 4 kørere var adskilt af mindre en et halvt sekund – og flere af dem faktisk med mindre end 0,1 sekund!

Alle hold fik herefter travlt med at klargøre bilerne forud for heat 1. Det blev dog ikke alle der nåede at få bilerne klar.

Andreas Albers var så uheldig at motoren gik i stykker under kvalifikationen, og derved var den løbsweekend slut.


Det blev desværre en kort weekend for Andreas Albers
(Foto: CN Photo)

Mads Hedegaard Frederiksen fik problemer med koblingen efter kun 1 omgang i kvalifikationen, og selvom teamet arbejdede på højtryk, var bilen først klar igen til heat 2.

Starten på heat 1 forløb rimelig udramatisk og alle kørere kom fint afsted. Kenneth Jerkel kom endda lidt for godt afsted før lamperne var slukket, så han fik en strafbane for tyvstart.

Carsten Lorenzen og Mikkel Gregersens kofangre mødtes på vej ud på publikumslangsiden, hvilket resulterede i at Carsten blev ufrivillig spøgelsesbilist. Men alle kørere undgik ham heldigvis, og kun Jimmy Bob Søgaard Jensen blev kortvarrigt fanget bag, eller rettere sagt, foran Lorenzen. Dommerne valgte herefter at give Gregersen 2 startpladsers straf på gridden til løb 2 for forseelsen.


#27 Morten Jespersen, #59 Dennis Bannergaard og #8 Carsten Rasmussen dystede i både heat 1 og 2
(Foto: CN Photo)

Udover det forløb alt stille og roligt indtil starten af 13. omgang, hvor Jimmy Bob Søgaard Jensen fik en utæt kølerslange på bilen, hvilket resulterede i at Trapperne blev utroligt glatte lige midt under nedbremsningen fra knapt 150km/t. Ole Petersen var uheldig at ramme det glatte spor og skøjtede lige ud i gruset og var nær blevet efterfulgt af adskillige andre kørere, som med nød og næppe holdt sig på banen.

Efter 15 omgange faldt målflaget, og Steffen Petersen kunne i ensom majestæt køre først over målstregen, efterfulgt af Dennis Bannergaard, Carsten Rasmussen og Morten Jespersen. Steffen Petersen satte endda ny banerekord undervejs, så han var virkelig i sit es denne weekend.


Kenneth Jerkel får mere og mere fart i den nybyggede Suzuki Swift Sport
(Foto: CN Photo)

I Rookiemesterskabet tog Mikkel Gregersen sin første sejr, udover den generelle 6. plads. Han blev efterfulgt af Brian Johannesen og Kenneth Jerkel.

Oldboysmesterskabet blev for 3. heat i træk vundet af Carsten Rasmussen, mens Michael Scharstein og Rudi Larsen fulgte efter. Klassens nye mand i denne weekend, Lars Christensen fuldførte løbet, og scorede derfor både hans første DIF Danmarksmesterskabspoint samt 5 point til Oldboysmesterskabet, som afvikles for kørere over 45 år.


Steffen Petersen havde fuldstændig styr på feltet gennem hele weekenden.
(Foto: CN Photo)

Efter et par timers pause, startede heat 2 midt på eftermiddagen med Kasper Nybo på Pole Position, foran Karsten Olsen og Morten Jespersen. Mikkel Gregersens 2 placeringers straf betød at han skulle starte 4’er.

Olsen skød sig i front ned mod første sving, og kunne herefter ligge sig i føring i en stor del af løbet, med Morten Jespersen på 2. pladsen.


Lars Christensen #11 gik rundt med et stort grin over hele hovedet hele weekenden, efter en vellykket debut uden nogle tekniske problemer eller skader på bilen. Her foran Mads Hedegaard Frederiksen #44.
(Foto: CN Photo)

Der skulle dog ikke gå mange omgange inden at Steffen Petersen havde fået kæmpet sig frem gennem feltet og åndede de førende i nakken. Det var ellers tæt på at gå galt for Petersen i første sving, da han havde en berøring med Carsten Rasmussen, og blev sendt på tværs af banen. Feltets ældste Petersen var dog hurtig til at fange bilen igen, og tabte ikke engang nogen placeringer på trods af udskridningen.

Feltest yngste Petersen, Ole Petersen, kæmpede sig ligeledes flot op gennem feltet fra 18. startposition, og endte med at køre sig hjem på 5. pladsen.

Tilbage i front af feltet lå Morten Jespersen, Dennis Bannergaard og Carsten Rasmussen og kæmpede om den sidste plads på podiet. 3 omgange før mål rammer Rasmussen uheldigvis Bannergaard, hvilket gør at Bannergaard ender med at sidde fast i sandet. Dommerne takserer det som en alvorlig hændelse, men da det var så sent i løbet, blev det til 20 sekunders tidsstraf til Rasmussen.

I mellemtiden havde Steffen Petersen overtaget føringen fra Karsten Olsen, hvilket også skulle blive slutresultatet – Petersen foran Olsen, med Jespersen på 3. pladsen. Bare lige for hyggens skyld, satte Steffen Petersen også hurtigste omgang i heat 2, så han gjorde helt rent bord denne weekend, med hurtigste tid alle gange, hvor bilerne var på banen.


Niklas Voetmann #46 døjede med ABS problemer i heat 2. Derfor den lidt alternative retning på dette billede, bag #86 Jens Jensen, #49 Søren Lyck, #97 Ole Petersen, #29 Jimmy Bob Søgaard Jensen og #68 Rudi Larsen.
(Foto: CN Photo)

Tidsstraffen for Carsten Rasmussen skulle ikke kun vise sig at blive dyr i det generelle klassement, men betød også at han mistede sejren til Michael Scharstein. Det rakte dog alligevel til en 2. plads foran Jimmy Bob Søgaard Jensen, med Rudi Larsen og Lars Christensen på de efterfølgende pladser.

I Rookiemesterskabet kørte Ole Petersen sig med sin imponerende kørsel til 3. sejr ud af 4 mulige, og henviste Mikkel Gregersen og Andreas Top Jensen til de efterfølgende pladser. Mads Hedegaard Frederiksen kom flot tilbage efter koblingsproblemerne og tog 4. pladsen for Niklas Voetmann og Kenneth Jerkel.


3 glade kørere på podiet efter heat 2 – Steffen Petersen 1’er, Karsten Olsen 2’er og Morten Jespersen 3’er
(Foto: CN Photo)

I det samlede mesterskab udbyggede Morten Jespersen på trods af de 100kg succesballast fra 1. afdeling føringen en smule til den nye 2’er i mesterskabet, Karsten Olsen. Carsten Rasmussen indtager en aktuel 3. plads foran Ole Petersen og Jonas Lynge.

I Rookiemesterskabet forsvarede Ole Petersen føringen foran Brian Johannesen, mens Mikkel Gregersen med hans superweekend hoppede helt op på 3. pladsen sammen med Andreas Top Jensen.


Carsten Rasmussen er stadig manden som fører an i Oldboysmesterskabet
(Foto: CN Photo)

Oldboysmesterskabet bliver forsat først an af Carsten Rasmussen, men Michael Scharstein holdt afstanden, og indtager nu alene 2. pladsen foran Rudi Larsen og Jimmy Bob Søgaard Jensen.

Den 3. afdeling af mesterskabet køres om godt 3 uger på Padborg Park den 28.-29. juni.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 01/06/14 - Ring Djursland - 1600 Challenge
  •