Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Under minuttet

Special Saloon 
05/05/14 

Christian Siepmann og CS Racing fik en hård start på 2014-sæsonen i First Stop SSC. Konfirmation, bremsevæske, spidsaksel og et ribben var på listen over udfordringer - men weekenden på Padborg Park sluttede på toppen.
 

Det er næppe gået manges næser forbi, at den aarhusianske racerkører har fået finjusteret sin fragtmandsblå BMW M3 E92 op til sæsonstart. Mere effekt i motoren og en generel optimering af alt fra A-Z har været på programmet, og på Padborg Park var der endelig mulighed for at teste det hele af for alvor.

- Vi har haft mange projekter henover vinteren, og det er rart endelig at kunne komme af sted og få prøvet alting af under de rigtige forhold. Godt nok har jeg været nødt til at undvære træning og tidtagning, da min ældste datter blev konfirmeret lørdag - og det er trods alt vigtigere for mig. Til gengæld fik jeg da lov til at overhale en masse!

Som bagerste startende bil i feltet kom Christian ellers godt fra start. Der blev overhalet en del biler, men efter blot fem omgange måtte den fragtmandsblå BMW ind til siden. Røgudvikling i bilen gjorde det usikkert at fortsætte:

- Pludselig var der røg i bilen. Jeg fornemmede ikke at der var ild i noget, men det var simpelthen for farligt at fortsætte. Efterfølgende fandt vi ud af, at der lå bremsevæske i bunden af bilen, som var blevet varmt nok til at lave røg.


Mekanikerne kom på hårdt arbejde hos CS Racing
(Foto: Gripping Media)

Efter at have fået styr på væskerne var Christian og teamet igen klar. I andet heat nåede den hurtige BMW desværre ikke mange meter, før det yderste led af en trækaksel knækkede. Det lykkedes Christian at få bilen i pit, og med kun 45 minutter til weekendens sidste løb kom teamets mekanikere på hårdt arbejde.

- Det er ikke småting at skulle skifte den slags, og slet ikke på så kort tid. Godt nok er en racerbil bygget til at skulle skilles ad, men det kræver at man arbejder hårdt og ikke laver fejl. Vi nåede heldigvis at blive klar til tredje og sidste heat - udelukkende på grund af en flot og ihærdig indsats fra mekanikerne!

Og lønnen kom som fortjent. Bilen var færdig i sidste sekund, og Christian måtte igen starte løbet fra bagerste placering. Herfra overhalede han i løbet af de næste 15 omgange alle biler i feltet, på nær én. Der er ingen tvivl om at forberedelserne til sæsonen har været indsatsen værd.


Da bilen kunne holde, var der fuld fart på den fragtmandsblå BMW
(Foto: KCJ Foto)

- Vi har længe kæmpet for at køre en omgangstid under den berømte 1-minuts-barriere på Padborg Park. Det lykkedes i dag, og jeg må indrømme at der var et stort smil inde bag hjelmen … det var rart endelig at opfylde dét mål.

- Det var et hårdt og sjovt løb her til sidst. Bilen er virkelig blevet hurtig, og at jeg rent faktisk kunne hale ind på den førende var imponerende. Det ser ud til at alle vores forbedringer har virket. Selv Kenneth’s (Melbye, chief engineer, red.) egenkonstruerede DRS-system virkede efter hensigten, så jeg er en meget tilfreds mand lige nu.

Netop teamets ingeniørstreg, det avancerede DRS-system, er en af årsagerne til den nu endnu hurtigere BMW M3 E92. Når Christian kører ligeud og trykker speederen helt i bund, lægger bagspoileren sig ned i vandret position. På den måde er der minimal vindmodstand, og dermed kan BMW’en køre endnu stærkere. Når bilen så skal bremses ned igen, rejser den sig helt op og fungerer som en luftbremse som man også ser på fly.


Christian Siepmann er godt tilfreds med vinterens forberedelser
(Foto: Gripping Media)

- Jeg har aldrig rigtigt været i tvivl om at det skulle kunne virke på vores bil, men jeg synes at det er imponerende at vi selv har konstrueret det. Kenneth har lagt en stor indsats i at få systemet til at virke, og det må jeg indrømme at det gør. Når bilen bremser, er det som at køre ind i et bjerg!

- Jeg har virkelig fået mig et dream team. Bilen kører helt som den skal, og hele teamet fungerer som én samlet enhed med teamspirit og viljen til at vinde. Jeg synes at vi i denne weekend har vist at vi har hvad der skal til for at være med i toppen. Nu skal det finpudses, og så er vi klar igen til løbet på Ring Djursland.

CS Racing - www.cs-racing.dk

CS Racing
Gripping Media

Læs mere om:
  • Christian Siepmann
  • Padborg Park
  • 04/05/14 - Padborg Park - Special Saloon
  •