Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM

DTM i 30 år - et tilbageblik og en forsmag på 2014 sæsonen

DTM 
19/04/14 

DTM1984 var fødselsåret for den mest populære touring car serie i moderne tid. Feltet boltrer sig i øjeblikket med hele fire dages test på Hungaroring, inden sæsonen for alvor skydes i gang på Hockenheimring om under en måned. Ændringer i reglementet skal sørge for endnu mere spænding under hvert DTM-løb. Og for første gang i historien er der hele syv tidligere DTM-mestre til start.
 

30 år - 27 mestreskaber. Nogle af disse tidligere mestrer er stadig stjerner den dag i dag. Den mest legendariske må være Bernd Schneider (mester i 1995, 2000, 2001, 2003 og 2006), der med hele fem titler er den mest vindende i DTM-historien. Men også Volker Strycek, der uden en eneste løbssejr blev den første DTM-mester i 1984, har indskrevet sig i historiebøgerne. Dertil kommer også kendte navne som Frank Biela, Hans-Joachim Stuck og Klaus Ludwig, der alle skrev sig ind i motorsportshistorien med individuelle mesterskaber.


Edoardo Mortara i sin nye Audi
(Foto: Natascha Theisen)

I løbet af de seneste 30 år med DTM har der også været chauffører fra de skandinaviske lande. Foruden nogle stykker fra både Sverige og Finland har hele fem danske chauffører kørt med om DTM-mesterskabet. Vi taler om store talenter som Jan Magnussen og Jason Watt, der begge kickstartede deres karriere i denne løbsserie. Derudover har både Kris Nissen og Tom Kristensen aka Mr. Le Mans deltaget i serien i løbet af deres karriere.


Den tidligere mester Martin Tomczyk
(Foto: Natascha Theisen)

Den eneste dansker, der nogensinde har fået maksimalt udbytte af sin deltagelse i denne touring car kongeklasse, er den evigt sympatiske Kurt Thiim. I 1986 lykkedes det nemlig sønderjyden at tage i mesterskabet i en Rover Vitesse. Fra og med 1988 kørte danskeren videre under Mercedes-flaget.


Kurt Thiim i topform
(Foto: Natascha Theisen)

"Roveren var en rigtig 'kampvogn', men den var pålidelig, og når de andre fik tekniske problemer, så fortsatte Roveren ufortrødent, så jeg ikke mistede værdifulde mesterskabspoint - og det nok det, der afgjorde mesterskabet", udtalte Kurt Thiim, da han for nylig blev konfronteret med de gode minder.

Spørger man Kurt Thiim til hans mest spektakulære DTM-løb, begynder han fortællingen om Norisring i 1995: "Ja, det var meget morsomt. Jeg måtte mod slutningen af ​​løbet udgå fra førstepladsen med en teknisk defekt og havde således allerede afskrevet sejren. Men samme omgang blev løbet stoppet på grund af en anden ulykke og blev ikke genoptaget. Resultatet blev altså positionerne fra den tidligere gennemførte omgang, hvor jeg førte. Jeg kunne bare ikke tro det, da officials kom og lykønskede mig med sejren ... Jeg troede, de havde fået lidt for meget at drikke ... Men det var rigtigt, at jeg havde vundet løbet - forbløffende og virkelig vanvittigt!" Heldigvis ligger hele løbet som en amatøroptagelse, så alle jer, der ikke var til stede i det sydtyske den regnvåde sommerdag, kan se det på Youtube herunder.

Med i alt syv tidligere mestre som Paul di Resta, der vender tilbage fra Formel 1, Garry Paffett (begge Mercedes), Martin Tomczyk og Bruno Spengler (begge BMW) og Timo Scheider, Matthias Ekström og den forsvarende mester Mike Rockenfeller (alle Audi) er DTM stærkt besat til jubilæumssæsonen 2014. Men vi skal også vende os til nye ansigter med masser af talent under huden - på mange måder er DTM bare stadig motorsport, når det er allerbedst.


Et glimt af den nye sølvpil
(Foto: Natascha Theisen)

Af nye ansigter skal man nok særligt holde øje med portugisiske Antonio Felix da Costa og den belgiske Maxime Martin fra BMW-lejren - disse talenter kan måske gå hen og skrive sig ind motorsportshistorien inden for de næste par år. Schweiziske Nico Müller er nok også en, man skal holde øje med - specielt hvis Audi kan fastholde det momentum, de havde i 2013 sæsonen. Den tidligere Formel 1-chauffør, og pay-driver, Vitaly Petrov fra Rusland har allerede skrevet sig ind i historiebøgerne, men måske ikke på den gode måde. Hvem ved, måske er der gemt en racerkører inde i russeren - i hvert fald har Mercedes givet ham en chance.

DTM-Strartliste 2014

Nr. ChaufførTeam
1Mike Rockenfeller (DE) Audi Sport Team Phoenix Audi RS 5 DTM
2Timo Scheider (DE) Audi Sport Team Phoenix Audi RS 5 DTM
3Augusto Farfus (BRA)BMW Team RBM BMW M4 DTM
4Joey Hand (USA) BMW Team RBM BMW M4 DTM
5Christian Vietoris (DE)HWA DTM Mercedes AMG C-Coupé
6Paul Di Resta (GB)HWA DTM Mercedes AMG C-Coupé
7Mattias Ekström (S) Audi Sport Team Abt Sportsline Audi RS 5 DTM
8Miguel Molina (E) Audi Sport Team Abt Sportsline Audi RS 5 DTM
9Bruno Spengler (CDN) BMW Team Schnitzer BMW M4 DTM
10Martin Tomczyk (DEU) BMW Team Schnitzer BMW M4 DTM
11Gary Paffett (GB) HWA DTM Mercedes AMG C-Coupé
12Robert Wickens (CDN) HWA DTM Mercedes AMG C-Coupé
15Edoardo Mortara (I) Audi Sport Team Abt Audi RS 5 DTM
16Adrien Tambay (F) Audi Sport Team Abt Audi RS 5 DTM
17Timo Glock (D)BMW Team MTEK BMW M4 DTM
18António Félix da Costa (P) BMW Team MTEK BMW M4 DTM
19Daniel Juncadella (E)Mücke Motorsport DTM Mercedes AMG C-Coupé
20Vitaly Petrov (RUS) Mücke Motorsport DTM Mercedes AMG C-Coupé
21Jamie Green (GB)Audi Sport Team Rosberg Audi RS 5 DTM
22Nico Müller (CH) Audi Sport Team Rosberg Audi RS 5 DTM
23Marco Wittmann (DE) BMW Team RMG BMW M4 DTM
24Maxime Martin (B) BMW Team RMG BMW M4 DTM
25Pascal Wehrlein (DE) HWA DTM Mercedes AMG C-Coupé

I 2014 sæsonen skal nye regler og mere gennemsigtighed for den almindelige tilskuer afføde mere spænding under selve løbet. Sidste år blev der indført et blødere options-dæk, der skulle benyttes mindst én gang under hvert løb. Brugen af dette dæk bliver nu begrænset til 50 % af løbsdistancen. Skulle chaufføren blive afholdt fra at skifte dæk rettidigt på grund af en safety-car periode, gives der seks omgange til at udføre dette efter endt safety-car periode.

I modsætning til sidste år, er der kun krav om et enkelt pitstop, hvilket øger chef-strategens muligheder under et løb. Dette pligt-pitstop skal dog afvikles i løbets anden tredjedel. Det er stadig ikke tilladt at afvikle disse pitstop under en safety-car periode. Skulle en safety-car periode komme i konflikt med et planlagt pitstop, er der også her seks omgange til at eksekvere dette.

I 2014 sæsonen bliver den fjerde session af tidtagningen - den såkaldt "Shoot out" - for de fire hurtigste afskaffet, således at kvalifikationen nu kun har tre sessioner ligesom i Formel 1.

Kvalifikations session 1:
13 minutter for alle 23 chauffører - de 5 langsomste bliver skilt fra
Kvalifikations session 2:
11 minutter for de hurtigste 18 chauffører - de 10 langsomste af disse bliver skilt fra
Kvalifikations session 3:
11 minutter hvor de 8 hurtigste chauffører kæmper om pole-position

I modsætning til sidste sæson får DTM-tilskuerne i år mulighed for at se DTM-bilerne i mindst 30 minutter på banen som optakt til selve løbsweekenden. Der er tale om to sessioner af 15 minutters varighed, hvor først de køretøjer med lige startnumre bliver præsenteret og derefter dem med ulige startnumre.


Konkurrencen er hårdere end nogensinde mellem de konstruktører
(Foto: Natascha Theisen)

I 2014 sæsonen bliver såkaldte 'performance-vægte' indført. Allerede fra det første løb på Hockenheimring, Baden-Württemberg, hæves den tidligere totalvægt på 1110 kg med 10 kg. Afhængig af det opnåede resultat må hver konstruktør maksimalt påføres 10 kg (5 kg per løb) eller fritages for 10 kg (5 kg per løb). En vægtblok vejer 2,5 kg og er udformet af wolfram, der i ét plan er placeret i samme højde som chaufførens fødder. Der skal til hver en tid kun anvendes det antal vægtblokke, der efter reglementet er foreskrevet og udstedt til en løbsweekend. Fordelingen af performance-vægten sker efter følgende regler:

  • Den vindende kører og alle hans konstruktørkolleger, som havner i top 10, skal ved næste løb montere 5 kg ekstra i bilen - altså to standard vægtblokke.
  • For den andenbedste konstruktør forbliver vægten uændret.
  • De køretøjer fra den tredje bedste konstruktør, der slutter i top 10, må tage 2,5 kg ud til næste løb. Men dem der ikke kommer i top 10 må tage hele 5 kg ud af bilen. Der er lidt over to uger til det går løs med 30 års jubilæumssæsonen - den 2. til 4. maj 2014 på Hockenheimring. Først her begynder den egentlige styrkeprøve mellem de tre konstruktører Audi, BMW og Mercedes.
    Natascha Theisen
    Media Office Theisen
  •