Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Når lygterne tændes...

Formel 1 
18/09/13 

Optakt til Singapores Grand Prix
Efter en turbulent periode efter løbet i Italien, er der faldet lidt ro på cirkus Formel 1. Der er ikke så mange spørgsmålstegn omkring 2014 mere, silly season er ved at trille mod enden og fokus er igen på hvad der sker på banen. Hvis der altså sker noget!
 

Lad os starte med 2014. Ferrari skilte sig af med Felipe Massa. Selvom han blev såret i kamp, og snoren derfor var lang, knækkede linen alligevel. Der var lidt substans i hans præstationer. At vælge at gå tilbage Raikkonen kan virke lidt spøjst, men finnen har brugt de første to sæsoner af sin anden karriere på at vise stabilitet og en høj hastighed. Han skal nu måle sig mod en af de rigtig store. Og spørgsmålet om det bliver tæsk til Raikkonen eller det bliver et intenst opgør, er ubesvaret.

Raikkonens exit betyder at Lotus har det mest attraktive sæde i Formel 1. Eller de formodes at have det, for retteligt har McLaren ikke bekræftede deres kørere for den kommende sæson endnu, men det bliver regnet for en formalitet. Lotus sædet er efter sigende begyndt at bevæge sig i retning af Nico Hülkenberg, der bestemt er en kører med potentiale, endnu uforløst - men et sted skal man jo starte. Felipe Massa har også været nævnt, men når man smider lodderne på vægten for de to, burde Hülkenberg veje tungest. Han er måske ung og ikke så erfaren. Tilgengæld har Massa ikke præsteret meget de sidste par sæsoner, på trods af en rimelig kvalitet af materiel.

Massa kunne så være på vej tilbage til Sauber, hvor han startede sin karriere engang. Eller han kan vinke farvel og med en vis værdighed trække sig tilbage. Fremtiden for ham i Formel 1 vil sandsynligvis være som erfaren pointhøster i middelmådige biler. Andre steder kunne han måske få en bil der kunne vinde et eller andet.

Men tilbage til Singapore. Natløbet. Og til 2013. VM synes mere eller mindre afgjort. Sebastian Vettel skal have samlet sammen til en stor omgang uheld, for at sætte det forspring over styr, han har opbygget. Han behøves ikke at vinde mere i år. Og netop det faktum gør han næsten farligere. For han har ikke længere noget at frygte, han kan køre frit og utvunget og hente sin fjerde VM titel på ligeså mange år.

Alt dette, samt det momentum han bare har i øjeblikket, gør ham til den oplagte favorit til løbet på søndag. Og efter ham kommer alle de andre. Vi skal lægge mærke til at Mark Webber endnu har en sejr til gode i år. Og eftersom Vettel stjal en fra ham først på sæsonen, skal man ikke udelukke muligheden for at Vettel må aflevere en førsteplads til Webber på et tidspunkt - hvis muligheden altså opstår. Det sker dog næppe i Singapore, hvor det stadig er matematisk muligt for andre at hive Vettel i land. Men det skal nok ikke forhindre Webber i at gå efter en sejr, hvis det er muligt.

Hos Ferrari har man med fyringen af Massa måske også mistet hans loyalitet. Specielt i en situation hvor Alonsos chancer er mere teori end virkelighed. Massa er nok ikke så lydhør overfor slet skjulte teamordrer, uanset hvor lidt subtile de måtte blive. Massa er nu sin egen mand og køre for sit eget eftermæle. Så må Alonso klare sig selv. Eller hvad? Måske er det Massas største problem. Man kunne faktisk godt forestille sig at han er loyal til det sidste og sætter teamet og Alonso over sig selv.

Mercedes kan have en god dag eller en dårlig dag. Problemet med dem i år har været, at på en rigtig god dag vinder de, på en nogenlunde god er de med i topkampen og på en dårlig, er de ingensteder. Hvis man for alvor skal være VM kandidat, skal man stadig hente point på en dårlig dag. Næsten uanset hvor dårlig den er.

Hos Sauber kører Hülkenberg for en plads hos Lotus, det burde motivere ham lidt ekstra. Sæsonen har ikke været fantastisk for tyskeren og set i bakspejlet ville det måske have været klogere at blive hos Force India og måle sig med di Resta fremfor Gutierrez. Di Resta har været lidt svævende i år, og hvor han for et år siden var blandt de der blev nævnt i forbindelse med sjovere biler, bliver han i øjeblikket ikke rigtig nævnt nogle steder.

Aftenløbet i Singapore er altid et fascinerende syn. Nogle gange er det så heller ikke mere end det; andre gange bliver løbet også spændende. Men med den nuværende magtfordeling i motorsportens kongeklasse, er det svært at se hvordan noget kan blive rigtig spændende, medmindre en eller anden tysker har en dårlig dag på kontoret. Spåmandens kedelige gæt: Sejr til Vettel.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Marina Bay Street Circuit
  • 22/09/13 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1
  •