At køre i Bahrain er en fejl. Af flere grunde. Når vi nu betragter Formel 1 som en sport, og synes at sporten er vigtig, så lad os starte der. Banen er en fornærmelse mod sporten. Den er kedelig, med langsomme sving, grim, fuld af sand. Kort sagt sportsligt er der ikke mange argumenter for at bruge energi på at drøne rundt i Bahrain. Det er ligegyldigt stop og en gang når banen er røget af kalenderen vil dens plads i historiebøgerne være ganske beskeden.
Men Formel 1 - og andre sportsgrene - lever ikke i en osteklokke. Sport er en del af verden og sporten bliver nødt til at forholde sig til den verden. Det hele er selvfølgelig en afvejning, de argumenter man kaster på banen for ikke at køre i Bahrain kan overføres til Kina, hvor vi lige kommer fra (bortset fra det med banen, den er sådan set fin nok!). Kina er også et udemokratisk diktatur der undertrykker opponenter. Eller Singapore, eller...
Forskellen er, at i Bahrain er der en så åbenlys modstand mod kongen, samtidig med at kongen sidste brugte Formel 1 løbet politisk - under parolen UNIF1ED. Her blev den upolitiske sport spænd for en politisk vogn. Efterfølgende burde man have kastet pokalerne i hovedet på sheikerne og forladt landet, for aldrig at vende tilbage. Formel 1 blev brugt som et påtvunget samlingspunkt for en undertrykt befolkning.
Men løbet skal køres. Indtil videre har vi haft tre vindere i tre løb - og i tre forskellige biler. Sådan set ville det jo ikke gøre noget hvis man kunne gentage succesen fra sidste sæson og få en fjerde, af både kører og bil, i Bahrain. Mercedes mangler en sejr og specielt Hamilton ligner en der snart vinder. Rosberg har haft det lidt svært mod sin teamkollega - hvilket på sigt er det der vil sætte ham i det perspektiv han endnu ikke er blevet sat i. Hvis det skal være en fra et team der har vundet, så kunne sejren jo selvfølgelig sendes til Massa, Webber eller Grosjean. Sidstnævnte nok den mest usandsynlige. Han laver ikke så mange sære stunts mere, men tilgengæld er han blevet frygtelig anonym i løbene. Sidste sæson havde han flere gange hvor han kunne være med i front.
McLaren har sendt opsang til Perez. Han skal præstere lidt bedre end han har gjort hidtil. Den er sendt i al venlighed, han er ung og lovende, men de forventer alligevel lige lidt mere. Set med danske øjne kunne det næsten lyde som ønsketænkning, for hvis nu han røg ud, så kunne man måske... men nej, det er ikke pænt at tænke i andres ulykke. Blot skal vi tage ad notam, at Perez ikke har præsteret godt nok i forhold til McLarens forventninger - og at man har valgt at gøre det offentligt!
Ellers er der ikke så meget at fortælle om McLaren teamet, der i den grad virker til at være havnet i problemer med årets bil. Button har kørt den fornemt, men resultaterne har været lidt magre. Ærgeligt at et af de potentielle VM hold allerede nu er dømt ude af titelkampen.
Hülkenberg har fået en god start hos Sauber, hvis man altså ser bort fra løbet i Australien... Han virker rolig og selvsikker og man skal ikke udelukke at han kan gentage nogle af Perez' fine podieplaceringer fra 2012. Tilgengæld har Gutierrez ikke imponeret, men det var så egentlig heller ikke ventet at han ville det.
I bunden af feltet har Caterham problemer med at hamle op med Marussia. Marussia har i Bianchi den klart bedste kører i bundfeltet og det har gjort at Caterham er blevet presset. Teamet har ellers, siden de nye teams trillede ind i pitten, været det bedste af de dårlige, men den plads har de mistet nu. De uerfarne kørere har ikke gjort meget for at hjælpe på den situation. Så derfor ham man hentet en erfaren fredagskører ind - ingen ringere end Kovalainen, således er vendt tilbage til F1. Lur mig om ikke finnen havner i racersædet på et tidspunkt i løbet af sæsonen. Penge er gode, men der skal også helst placeringer ind på kontoen!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai14/04/13 - Shanghai - Formel 1 |