Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Fremtidens Gr. N ?

1600 Challenge 
09/09/12 

Det er nu femte sæson hvor vi kører med 1600 Challenge klassen. Klassen kom relativt godt fra start i 2007, og allerede i 2008 var vi over 20 deltagere i gennemsnit over sæsonen. Herefter er det gået stør og roligt opad og i 2010 var vi hele 26,5 i gennemsnit. Danmarks på det tidspunkt største ”rene” asfaltbaneklasse. En succes var født.
 

Desværre er udviklingen vendt. Hvis man kigger på nedenstående kurve, kræver det ikke den store ledvogter eksamen at konstatere at situationen er kritisk. Vi har siden 2010 haft en tilbagegang på hele 35%, og fortsætter tendensen, er vi nede på 10 deltagere for 2013, og det er selvfølgelig fuldstændigt uacceptabelt.

Meget af nedgangen kan selvfølgelig tilskrives den generelle økonomiske krise i samfundet, som gør det svært at finde pengene, enten i form af sponsorater, eller som egenbetaling. Dog burde vi i Gr. N have muligheden for at samle op på nogen af de kørere som har kørt andre og dyrere klasser, som måske ikke helt har de budgetter de har haft, men dog kan klare at køre i vores klasse. Der burde altså være mulighed for at holde en nogenlunde volumen på klassen.

Kørerforeningen Gr. N kan selvfølgelig ikke side disse tegn overhørig, og har derfor bedt mig om at komme med et forslag til hvordan vi kunne få vendt kurven. Jeg har i foråret lavet den første pressemeddelelse angående dette, og vi vil her i efteråret meget gerne kommunikere det endelige resultat, så folk kunne nå evt. at bygge nye biler til næste sæson. Jeg er i forbindelse med dette arbejde blevet beskyldt for alt muligt. Blandt andet at jeg skulle have interesse i at dræbe klassen og favorisere andre. Det har ærligt talt undret mig meget. Jeg har været med til at starte klassen, har arbejdet aktivt i kørerforeningen i mange år, og puttet mange timer i dette projekt. Hvorfor jeg skulle have nogen som helst anden intentioner end klassens bedste, forstår jeg simpelthen ikke, og vil gerne benytte denne lejlighed til at dementere disse rygter. De er helt ubegrundede.

Vi kan selvfølgelig ikke alle blive enige, men hjælp mig nu med at vi får en konstruktiv dialog omring dette projekt. Det tror jeg vi kommer længst med. Viser det sig at mine ideer går i den stik modsatte retning af hvad nuværende og potentielt fremtidige kørerne i klassen ønsker, så accepterer jeg selvfølgelig det, og kørerforeningen må beslutte hvad der så skal gøres.

Mit forslag til ændring i Gr. N
Jeg er kommet frem til nedenstående forslag til fremtiden for Gr. N, og vi vil meget gerne indbyde dig som kører eller potentiel kører til at samarbejde omkring dette projekt.

Vi har i de seneste år set en del nye klasser dukke op, og i en tid hvor det generelle antal tilmeldinger falder, er det måske ikke helt den rigtige vej at gå. Vi vil i kørerforeningen udvide vores klasse, og i Gr. N give mulighed for at deltage med alle de fine 1600 Challenge biler som i dag kører i klassen samt udvide med nogle af de mange ”gamle” men også fine biler som står rundt omkring og samler støv. Ud over det, vil vi tillade at også nye biler kan udvikles og deltage på lige fod i klassen. Her tænkes selvfølgelig først og fremmest på trykladede biler, da næsten alle nye biler jo er forsynet med enten turbo eller kompressor.

Nedenstående løsning er et kompromis. Den absolut bedste løsning ville selvfølgelig være at starte en ny klasse, hvor vi kunne køre med f.eks. turbo, og så køre med denne sideløbende med 1600 Challenge. Præcist som man i ”gamle dage” kørte med både 1600 og 2000 biler i to forskellige klasser. Jeg er dog 100% sikker på at man IKKE kan skaffe det minimum på 12 biler, som Banesportsudvalget har krævet for at starte en ny klasse op. Derfor dette kompromis, hvor man kan køre med bilerne i en kombineret Gr. N klasse. Vokser antallet af de nye biler sig stort og stabilt, så kan man overveje at skille klasserne igen. Præcist som man gjorde med 1600 og 2000 da der blev for mange biler til at de kunne køre sammen (ja det var tider)

Det er også vigtigt for mig at understrege at planerne for udvidelsen af vores klasse, ikke på noget måde er opstået for at genere den nye Super Cup klasse, hvor det jo også er tilladt at køre med turbo. Efter min mening er Super Cup noget helt andet end det vi har planer om. I super Cup kører man med et meget lavere vægt/hk forhold, og mange flere ændringer er tilladt til bilerne (pedalboks, spær osv.) Jeg mener derfor ikke at vi på nogen måde kan genere denne klasse med de planer som vi har.

Det som vi har planer om at gøre for at puste nyt liv i Gr. N er følgende :

  • Èn Gr. N klasse med tre divisioner, alle med samme vægt/hk forhold (ca. 8,5). Udgangspunkt det nuværende 1600 Challenge reglement, både sportsligt og teknisk.
    • Division a – 1600 Challenge biler som i dag
    • Division b – 2000 biler som I gammel Gr. N 2000
    • Division c – trykladede biler maks. Motorvolumen 1,4 ltr benzin og 1,6 ltr. diesel
  • Samlet afvikling for alle biler (både træning, tidtagning og heat ) Hurtigste bil starter forrest – langsomste bil bagers. Uanset division. Dette for at få et så stort felt så muligt, og dermed så godt race så muligt. Det skulle også give mulighed for at Gr.N altid ”fik lov til” at starte for sig selv, og ikke skal blandes med andre klasser. Der skulle selvfølgelig kåres en generel vinder samt en vinder i hver division. I den generelle klasse, håber vi selvfølgelig på at få en høj DASU klassificering, og måske endda et DIF mesterskab. Der er nok ingen tvivl om at denne klasse bliver den største standardvognklasse i DK, så det kunne retfærdiggøre dette.
  • Der skelnes mellem bilerne på startnummer f.eks. (grøn som i dag 0-99 – 1600 Challenge) (blå 100-199 – Gr. N 2000) (rød 200-299 – trykladede biler).
  • Alle bilerne skal køre med logger. Køreren skal sørge for en ”docking station” i sin bil, og kørerforeningen vil så montere loggerudstyret. Omkostningen til logger dækkes af Kørerforeningen. Omkostning til docking station dækkes af kører (meget lave – da der bare er tale om en lille platform samt en 12V forbindelse).
  • For at opnå jævnbyrdighed mellem divisionerne, giver der vægtrabat til sugemotorer. 10 kg for hver 100 ccm de er under 2 ltr. Hvis det evt. viser sig at 1600 bilerne ikke kan udnytte denne vægtrabat, kunne det vendes om så de andre biler fik et vægttillæg.
  • Vægttillæg på f.eks. 25 kg for biler med dobbeltkoblingsgearkasse.
  • Samme succes ballast system som for 1600Challenge i dag.

Ovenstående er de tanker som vi havde gjort os at arbejde videre med i Kørerforeningen. Vi vil selvfølgelig meget gerne have jeres input og tanker om dette.

Jeg vil godt understrege at det på ingen måde er meningen at 1600 Challenge skal ”nedgraderes”, ”have mindre status”, eller på anden måde skal stå i skyggen af de nye biler i klassen. 1600 Challenge bilerne er og bliver i mange år frem, de bærende biler i klassen, og jeg syntes jo at der er rigtigt mange af jer som har vist at de nye 1600 Challenge biler ikke behøver at ”skamme sig” på nogen måde. Hverken hvad udseende eller speed angår.

Vi havde tænkt os at udkomme med en pressemeddelelse så hurtigt så muligt, og allerede i løbet af efteråret have det færdige reglement klar. Dermed giver vi folk mulighed for at forberede sig og vi håber selvfølgelig på at der er Bilimportører/forhandlere/entusiaster i øvrigt som vil kaste sig ud i nye projekter og komme med nye spændende biler til sæsonen 2013.

Til løbet på Ring Djursland d. 15+16 september, vil jeg fremlægge ovenstående planer. Jeg håber at i alle stiller op, og at vi kan få en konstruktiv dialog om projektet. Da vi ikke har set tidsplanen for arrangementet på Ring Djursland endnu, kan jeg ikke sige noget om præcist hvornår mødet afholdes, men én ting er sikkert, og det er at det bliver i løbet af lørdagen. Har i ikke mulighed for at deltage, eller ønsker i at give mig jeres tilbagemelding inden da, er i selvfølgelig også velkommen til dette. Min mail og tlf. nr. står herunder.

Med venlig hilsen
Michael R. Jensen
Kørerforeningen Gr. N
Tlf. : 5171 7648
Mail : Michael.jensen@fiat.com