Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Anmeldelser af bøger, spil, CD'er, m.m.

Hit med 80'erne!

Anmeldelser 
23/02/12 

Dukes serie om F1 helte - Niki Lauda
I andet nedslag i DUKE serien om F1 helte kigges der på skiven om Niki Lauda, manden med den mest dramatiske Formel 1 karriere, manden der om nogen er en film værd. Og mens det starter godt og lovende, ebber det ud i det rene ingenting og trods lovende takter holder den samme middelmådige niveau som skiven om Jackie Stewart.
 

Hvor man tydeligt manglede billeder fra Jackie Stewarts tid i 60'erne, har man ikke samme problem med Niki Lauda. 70'erne er bare bedre dokumenteret på film. Så filmen starter med fine billeder fra østrigerens allerførste Grand Prix, Østrig 1971. Udover at han tilfældigt er med på et par billeder hvor der egentlig er fokus på andre, og vigtigere aktører, har de faktisk gravet billeder frem af Lauda, fra pitten.

Således fortsætter vi ind i 1972 hvor den helt vildt grimme March (nå ja, sammenlignet med de brækkede næser anno 2012 var den vel egentlig meget nydelig) pisker uregerligt rundt på diverse baner. Meget hyggeligt, meget nostalgsik, men det er jo først i 1973 at Laudas karriere begynder at træde i karakter.


Fine in-board billeder fra 1973 - for enden af langsiden dør motoren!
(Foto: Duke-video)

Her knækker filmen så en lille smule, for der er ikke mange billeder af BRM raceren, og slet ingen fra Monaco, hvor han ellers for alvor markerede sig, inden han altså udgik. Men i det store hele betyder det ikke så meget. Lauda imponerede en eller anden i Maranello og pludselig var hans racer helt rød og meget hurtigere.

På kommentarsiden har man husket Laudas delvise plattenslageri for i det hele taget at komme i Formel 1 i 1973 og kontraktforviklinger med både BRM og Ferrari. Så den faktuelle side fejler ikke noget.

De fire sæsoner hos Ferrari fylder meget. Rimeligt nok, det er her Laudas legende bliver til. Det er her han vinder og vinder, bliver verdensmester to år og også her han har sin ulykke, sit fald, sin genopstandelse - og bliver transformeret som racerkører, fra at være den hurtigste til at være den bedste.

Og her er gode billeder, fra pit og fra bane. Det er dog ikke altid kommentar og billeder passer ligegodt sammen, som i Holland 1975 hvor Stirling Moss forklarer at han Lauda kæmpede med Hunt i Hesketh om sejren, og Hunt trak det længste strå, samtidig med at man ser Lauda overhale en Shadow...


Lauda før han fik en vis patina.
(Foto: Duke-video)

Billedkvaliteten er svingende, men det må man acceptere når man skal benytte sig at tv-optagelser fra 70'erne. Men det også sjovt at se hvor stor forskel der er. Bare i 1976 hvor man i Brasilien ser smukke dybe farver, så karakteristik for tiden, og afblegede biler fra Belgien, i en kvalitet, der mere ligner noget farveforsøg fra 50'erne. Og så prima kvalitet fra Italien, der lignede noget der kunne blive lavet i dag.

Indtil nu har filmen faktisk fungeret. Det hele har været en smule fragmenteret, men helheden kan alligevel tydelig anes, og man kan vel også sagtens forudsætte en vis forkundskab hos en seer.

Men det er som om filmen trækker sig, da Lauda forlader Ferrari. 1978 bliver kogt ned til Det Svenske Grand Prix og den ret specielle støvsugermobil, der suttede sig fast til asfalten. Der er fantastiske billeder hvor stort resten af feltet, både kørere og teamchefer står i ring omkring bilen og kigger både ned i cockpittet og ind i den specielle bagende - i dag vil den slags tekniske specialiteter blive gemt langt væk fra nysgerrige øjne.


Fittipaldi og Fittipaldi på jagt efter Lauda.
(Foto: Duke-video)

Billederne fra starten af løbet illustrerer smukt bilens særlige egenskaber. Det ser næsten ud som om den løfter snuden da starten går, og spurter fremad som en anden Hjulben, der igen har fået overtaget Prærieulven.

Men det er også de sidste billeder af racerløb vi ser. 1979 bliver forbigået i tavshed, hvilket der nok egentlig også kan være gode grunde til, fra et Lauda perspektiv. De fire sæsoner hos McLaren bliver kortet ned til fem sætninger og nogle billeder fra en test i efteråret 1981, krydret med et par klip med Lauda, der fortæller om hvor glad han er for McLaren og for Prost. Henover billeder fra endnu en testkørsel, fra '84 eller '85 bliver det kort fortalt at Lauda vandt VM igen i 1984 med et halvt point. Og ded var ded.

Når man laver en dvd med titlen "F1 heroes - Niki Lauda" må man forvente lidt mere end de leverer. Laudas karriere var fra 1971 - 1985. Lidt mere grundighed omkring højdepunkterne, hele vejen igennem ville have været passende - og nok det man med rette forventede. Specielt 1984 kunne man godt dvæle en hel del ved, sjældent har en sæsonafgørelse været så tæt!


1976 - inden ulykken.
(Foto: Duke-video)

Så alt i alt skuffer filmen, trods den lovende indledning. For slutningen mangler!

Duke video sælger den nævnte dvd box set for £119,99, og den enkelte dvd fra serien kan også erhverves for £16,99.
Klik her for at komme til Duke video

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Biler, vilde dyr og kvinder
  •