Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Toyotas ny endurance LMP1 hedder...

Le Mans 
24/01/12 

Le MansOpdateret med dugfriske billeder
Her til aften har Toyota motorsport offentliggjort navnet på deres nye Hybrid-Benzin LMP1 bil.
Bilen hedder Toyota TS030 LMP1, og for mange er det nok et mærkeligt navn, men det er helt naturligt set med Toyota øjne.
 

Den første Toyota fra gruppe C tiden hed TS010, senest GT-one som også hed TS020 og nu TS030. Jeg ved godt at der ind imellem har været andre Toyota modeller hvor de hed årstal+C-V


Den nye Toyota TS030 LMP1.
(Foto: Toyota / ACO)

Samtidigt med at Toyota offentliggører deres TS030 har de også offentliggjort at de har lagt to ansøgninger hos ACO, så vi kan håbe på at de får lov til at stille til start med to biler.

Bilen har allerede gennemført en hemmelig test på HTTT Paul Ricard den 11. Januar. Denne test var dog udelukkende en shake-down. Dagens præsentation foregik på den selv samme bane, og det er forventeligt at testarbejdet fortsætter allerede i morgen. Der er planlagt mindst 40.000 test kilometer inden bilen har sin race debut på Spa, ved 6 timers løbet.


Den nye Toyota TS030 LMP1.
(Foto: Toyota / ACO)

Den nye TS030 er udstyret med det Toyota kalder THS-R (Toyota Hybrid System – Racing) som er meget avanceret, og som lige nu kan aflevere EL-motorens kræfter både til for- og baghjul. Grunden til at det er sådan er, at Toyota skal finde ud af om det giver bedst mening for dem at bruge ekstra kræfter på baghjulene eller til forhjulene.
EL-motoren der sidder forrest i bilen er leveret af Aisin AW hvorimod EL delen til bagakslen er lavet hos Denso motor.

Det såkaldte hybridsystem skal opsamle bremse energi, og kræfterne skal afleveres via speederen, ved den efterfølgende acceleration. Dermed er det ikke som i Formel1 hvor chaufføren kan bestemme hvornår det bruges. Toyota’s ingeniører er dog lidt skuffede over at der maksimalt må skydes 500KJ energi af, når de nemt kan opsamle 1MJ ved en nedbremsning.


Den nye Toyota TS030 LMP1.
(Foto: Toyota / ACO)

Alex Wurz, der skal køre Toyota i år, har tidligere kørt for Peugeot, og han har således testet det som skulle være blevet 2012 Peugeot 908 hybrid. Han fortæller at hybriddelen i den bil slet ikke var lige så effektiv, som den der er i Toyota'en.

Ud over EL delen har den nye Toyota TS030 en helt ny 3.4 liter V8 benzinmotor, med en væsentligt bedre vægt fordeling end den motor som hedder RV8K, der ligger i Rebellion Lola.


Den nye Toyota TS030 LMP1.
(Foto: Toyota / ACO)

Chassiset til TS030'eren er designet og bygget hos TMG i Köln, og ikke overraskende trækker de på den erfaring de fik i forbindelse med deres Formel 1 eventyr. Eksempelvis er udstødningssystemet nærmest en kopi af det vi så på Toyota TF109.

KERS systemet vi så på Toyota TF109 har også dannet grundlag for det det hybridsystem som nu sidder på TS030.

Arodynamisk er bilen også udviklet hos TMG med brug af deres avancerede vind tunnel. Alex Wurz hævder allerede nu at den nye Toyota har mere grip i fronten end Peugeot 908 nogensinde havde. Rent visuelt er det også her hvor bilen skiller sig væsentligt ud fra de andre LMP1 biler. Ud over den specielle aerodynamik, ser det ud til at Toyota også har valgt de 'smalle' forhjul i modsætning til Audi der hidtil har været nødt til at køre med brede forhjul for at få grip.

Vejgaard