Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

DM-finale med banerekord

Special Saloon 
11/10/11 

Sæsonens sidste løb blev afviklet i rigtigt efterårsvejr på Padborg Park
Efter forrige weekends sommeragtige vejr blev vejrudsigten i ugen op til finaleløbene fulgt med ekstra opmærksomhed. Prognoserne startede med regn og ændrede sig løbende hen over ugen. Alle var godt tilfredse lørdag, da solen skinnede fra en skyfri himmel og skulle gøre det hele dagen.
 

Træningen sidst på formiddagen kom godt i gang, men forløb desværre ikke helt problemfrit. Af uransagelige årsager skulle man pludselig køre den gamle chikane. Det kostede Thomas Mortensen nogle alvorlige skader på Aquila'en. Der blev protesteret over det forkerte baneforløb, og så skulle det blive rettet til tidtagningen. Henrik Moeskjær måtte en tur forbi pitten for at få afmonteret hækspoileren, da fastgørelsen i den ene side havde givet efter. Den efterfølgende nedbremsning for enden af langsiden viste, at spoileren ikke kun sidder til pynt. Michael Carlsen måtte springe træningen over, da han havde et stort arrangement i sin bilforretning, men med det antal omgange han i forvejen har kørt på Padborg, burde det heller ikke være et problem.

Efter træningen havde alle god tid til at udbedre småting og gennemgå bilerne, da tidtagningen først skulle finde sted seks timer senere grundet finaleløbet i Danish Endurance Championship. Andreas Boström kunne ikke følge Claus Christensen, men distancerede alle andre med godt et sekund, så ingen tvivl om, at han var motiveret. Christian Vejby fik adrenalinpumpen helt op i det røde felt, da venstre forhjul pludselig begyndte at blafre ved nedbremsningen for enden af langsiden. Vel inde i pitten kunne han konstatere, at bærearmen var knækket. Jakob Borum måtte parkere på inderkredsen, da en trækaksel ikke kunne stå for presset, men han havde i det mindste fået en acceptabel placering som nummer syv på startgridden. Om grunden til bruddet skyldtes, at man igen blev sendt gennem chikanen, kan ikke afgøres, men der blev snakket med store bogstaver for at få det rettet.


Michael Carlsen fik overhalet Andreas Kjærgaard
(Foto: Gripping Media)

Søndag morgen blev vejrudsigten studeret meget nøje. Der var lovet regn, men hvornår ville banen blive våd? Da første heat skulle køres, skinnede solen stadig, men varme var der ikke meget af. Det passede Claus Christensen perfekt, da han havde bekendtgjort, at der han ville forsøge at sætte en ny banerekord. Til det formål er kold luft med en passende portion fugtighed en vigtig ingrediens for at få motoren til at yde maksimalt. Samme århusianske malermester udløste også en periode med safety car, da han parkerede Aquila’en udenfor banen i Big Mag, men banerekorden var kommet i hus. Turen rundt på Padborg Park kan gøres på 58,271 sekund eller en gennemsnitsfart på 132,827 km/t. Michael Carlsen kæmpede en flot kamp med Andreas Kjærgaard, hvor forskellen på bilerne viste sig. På de lige stykker trak Porschen væk, men i svingene vandt Michaels Peugeot det hele tilbage.

I den sidste del af formiddagen og det første af eftermiddagen blev skydækket tykkere og mere truende, men alle stillede op på slicks til sidste heat. Mandefaldet begyndte dog allerede på opvarmningsrunden, da både Dennis Holbæk og Klas Høj valgte at liste i pit. Dennis fik bilen klar, da der var kørt et par omgange, men da han ikke havde været under starterens kommando, kunne han ikke deltage. Andreas Boström pressede hårdt på og var på intet tidspunkt truet. Det var også tydeligt, at Gregers Dalsgaard har fundet sig tilrette i bilen. Han tog kampen op med Christian Vejby og vandt. Michael Carlsen tog igen kampen op med Andreas Kjærgaard, men denne gang endte kampen lidt for hurtigt, da Michael fik skubbet bremsepunktet en meter for langt. Det blev til en tur gennem pitten med et øre-til-øre grin og vinken.


Andreas Bostrøm høstede maksimumpoint
(Foto: Gripping Media)

I mesterskabsstillingen er der ikke så meget at være i tvivl om. Andreas Boström har scoret fuldt hus hver eneste gang, og han bliver derfor vinder af DASU Cup-mesterskabet for Special Saloon Car 2011. Præmier og pokaler vil han få overrakt til SSC-præmiefesten den 22. oktober på Sørup Herregård, hvor der også afholdes generalforsamling.

Og sådan sluttede denne sæsons sidste løb i god ro og orden på en bidende kold og blæsende efterårsdag på Padborg Park. Der var igen gode og underholdende løb, som tegner godt for den kommende sæson. Nu går nogle af bilerne i hi for vinteren, men der er et par undtagelser. I næste weekend vil Claus Christensen og Jørgen Hansen deltage i løb på Hockenheim, og mens det er en jævnligt tilbagevendende begivenhed for ’Gamle’ Hansen, så er det nyt for Claus og Aquila’en. Det bliver lidt spændende at høre en beretning derfra.

Special Saloon Car
Gripping Media

Læs mere om:
  • Andreas Boström
  • Andreas Kjærgaard
  • Christian Vejby
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Jakob Borum
  • Klas Høj
  • Michael Carlsen
  • Niels Christian Christiansen
  • Thomas Mortensen
  • Padborg Park
  • 09/10/11 - Padborg Park - Special Saloon - DM
  •