- Kvindelige bilister vil ikke længere finde sig i at blive spist af med en lille gammel konebil. I dag skal
bilen være en rigtig kvindebil med både lækkert design, smukt inventar og gode køreegenskaber. Kort
sagt bilen skal afspejle kvindens person, og der skal være plads til både karrieretaske og barnestol,
fortæller pressechef Søren Hyltoft fra Renault, der også er med til at arrangere "Årets kvindebil".
Derfor er de kvindelige bilkøbere for alvor er kommet i fokus hos udstillerne på "Biler for Alle" i MCH
Messecenter Herning 21.- 23. oktober samt 28.-30. oktober.
- I samarbejde med bilbranchen har vi for første gang skabt rammerne for en bilmesse, som i lige så
høj grad henvender sig til kvinder som til mænd. Det gælder både i messens aktiviteter og hos
udstillerne, fortæller, Biler for Alles projektleder, Betina Engholm, MCH.
Carwalk, sko-skuffer og Hollywood-spejle
På bilmessen vil der for første gang være en carwalk. Her er de langbenede modeller skiftet ud med
firhjulede lækkerier. På carwalken fremviser bilmærkerne hver især deres bedste bud på en supermodel
med bildæk.
Også på bilmærkernes stande er blikket og bilerne i højere grad end tidligere rettet mod kvinderne.
Bl.a. hos Kia som i deres nye Picanto har tilføjet et såkaldt Hollywood-spejl samt sko-skuffer til
kvinderne.
- Vi oplever i stigende grad, at kvinderne bestemmer bilkøbet. Derfor har vi blandt andet indrettet vores
nye Piccanto med et Hollywood-spejl, så de travle by-piger kan ordne make-uppen i bilen inde de
eksempelvis går ind på jobbet eller til et møde. Eller en sko-skuffe under forsædet med plads til et
ekstra par sko. Desuden er sælgerne ude i butikker i langt højere grad fokuseret på kvinder. Når et par
kommer ind i forretningen, henvender de sig lynhurtigt til kvinden, hvor det tidligere var til manden.
Det er nemlig for det meste kvinden, der i sidste ende siger go eller no go til bilkøbet, fortæller Lene
Mejdal Iversen, Kia Import Danmark.
"Kvinde kend din bil"
At kvinderne i dag er en voksende målgruppe, er en tendens, der går igen hos både Audi, Suzuki og
Toyota. Sidstnævnte afholder kvindekursus på messen – "Kvinde kend din bil".
- Vi ved fra hverdagen, at kvinder også er seriøse bilkøbere. På bilmessen i Herning ønsker vi derfor at
fortsætte den positive dialog med kvinderne gennem en række "Kvinde kend din bil"-events, hvor man
fx lærer at fylde sprinklervæske på bilen og skifte hjul, hvis man punkterer. Det har vi allerede stor succes med hos Toyota-forhandlerne. I det hele taget har vi målrettet vores kommunikation mod
kvinderne med overskrifter som "Lady in Red", "Grå går til alt" og "Den lille sorte", fortæller
marketingskoordinator Christina Pontoppidan, Toyota Danmark A/S.
Også Audi har haft succes med foredrag for 1300 kvinder med bl.a. Pernille Aalund, som fortæller om
bilen som et kvinde-statement og powersymbol. Ligeledes oplever Suzuki, at kvinderne i øget omfang
bestemmer farve, form og udstyr, når der købes ny bil.
Biler for Alle 2011 finder sted i weekenderne 21.-23. oktober & 28.-30. oktober i MCH
Messecenter Herning. Bilmessen arrangeres af MCH og De Danske Bilimportører i samarbejde
Danmarks Automobilforhandler Forening.
MCH - Messecenter Herning |