Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Kvinder bestemmer bilen

Diverse 
28/09/11 

Bilen er ikke længere mandens territorium. Det er i stigende grad kvinderne, der vælger hvilken bil, der skal købes. Det er en ny tendens, som mange af bilimportørerne kan nikke genkendende til. Og det afspejles på Danmarks største bilmesse, Biler for Alle 2011, i MCH Messecenter Herning i oktober.
 

- Kvindelige bilister vil ikke længere finde sig i at blive spist af med en lille gammel konebil. I dag skal bilen være en rigtig kvindebil med både lækkert design, smukt inventar og gode køreegenskaber. Kort sagt bilen skal afspejle kvindens person, og der skal være plads til både karrieretaske og barnestol, fortæller pressechef Søren Hyltoft fra Renault, der også er med til at arrangere "Årets kvindebil".

Derfor er de kvindelige bilkøbere for alvor er kommet i fokus hos udstillerne på "Biler for Alle" i MCH Messecenter Herning 21.- 23. oktober samt 28.-30. oktober.

- I samarbejde med bilbranchen har vi for første gang skabt rammerne for en bilmesse, som i lige så høj grad henvender sig til kvinder som til mænd. Det gælder både i messens aktiviteter og hos udstillerne, fortæller, Biler for Alles projektleder, Betina Engholm, MCH.

Carwalk, sko-skuffer og Hollywood-spejle
På bilmessen vil der for første gang være en carwalk. Her er de langbenede modeller skiftet ud med firhjulede lækkerier. På carwalken fremviser bilmærkerne hver især deres bedste bud på en supermodel med bildæk.

Også på bilmærkernes stande er blikket og bilerne i højere grad end tidligere rettet mod kvinderne. Bl.a. hos Kia som i deres nye Picanto har tilføjet et såkaldt Hollywood-spejl samt sko-skuffer til kvinderne.

- Vi oplever i stigende grad, at kvinderne bestemmer bilkøbet. Derfor har vi blandt andet indrettet vores nye Piccanto med et Hollywood-spejl, så de travle by-piger kan ordne make-uppen i bilen inde de eksempelvis går ind på jobbet eller til et møde. Eller en sko-skuffe under forsædet med plads til et ekstra par sko. Desuden er sælgerne ude i butikker i langt højere grad fokuseret på kvinder. Når et par kommer ind i forretningen, henvender de sig lynhurtigt til kvinden, hvor det tidligere var til manden. Det er nemlig for det meste kvinden, der i sidste ende siger go eller no go til bilkøbet, fortæller Lene Mejdal Iversen, Kia Import Danmark.

"Kvinde kend din bil"
At kvinderne i dag er en voksende målgruppe, er en tendens, der går igen hos både Audi, Suzuki og Toyota. Sidstnævnte afholder kvindekursus på messen – "Kvinde kend din bil".

- Vi ved fra hverdagen, at kvinder også er seriøse bilkøbere. På bilmessen i Herning ønsker vi derfor at fortsætte den positive dialog med kvinderne gennem en række "Kvinde kend din bil"-events, hvor man fx lærer at fylde sprinklervæske på bilen og skifte hjul, hvis man punkterer. Det har vi allerede stor succes med hos Toyota-forhandlerne. I det hele taget har vi målrettet vores kommunikation mod kvinderne med overskrifter som "Lady in Red", "Grå går til alt" og "Den lille sorte", fortæller marketingskoordinator Christina Pontoppidan, Toyota Danmark A/S.

Også Audi har haft succes med foredrag for 1300 kvinder med bl.a. Pernille Aalund, som fortæller om bilen som et kvinde-statement og powersymbol. Ligeledes oplever Suzuki, at kvinderne i øget omfang bestemmer farve, form og udstyr, når der købes ny bil.

Biler for Alle 2011 finder sted i weekenderne 21.-23. oktober & 28.-30. oktober i MCH Messecenter Herning. Bilmessen arrangeres af MCH og De Danske Bilimportører i samarbejde Danmarks Automobilforhandler Forening.

MCH - Messecenter Herning