Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

207 Spider Cup - DK

Mesterskabet er helt åbent

207 Spider Cup
DK 

26/08/11 

207 Spider CupReglementarisk finurlighed giver ny spænding i klassen
Da første halvdel af sæsonen var afsluttet gik en meget glad og tilfreds Allan Olsen på ferie med en komfortabel føring i kampen om mesterskabet, men nu to dage før starten på Grand Prix Danmark og sidste halvdel af sæsonen, ser det hele pludselig meget anderledes ud.
 

Klasserepræsentant Johnny Vejlebo forklarer: ”Efter klassens eget sportslige reglement uddeles der fulde point i hver afdeling uanset antallet af kørere til start, og til løbet på Ring Knutstorp var der kun tre biler. Vi havde lige overset, at DASU’s Reglement 5 foreskriver mindst fem pointtællende biler til start i første tidtagning, når der er tale om DM-point, så i aftes måtte vi finde kuglerammen frem og regne det hele efter”.

Afgørelsen betød, at alle point fra Ring Knutstorp pludselig forsvandt, samt at de to heat ikke kan bruges til at smide væk, fordi afdelingen pludselig ikke er tællende. Den nye pointsammenregning ændrer ikke noget på den overordnede stilling, hvor Allan Olsen stadig ligger i spidsen, men da han er den eneste i toppen af listen, der var i Sverige og samtidig har point i samtlige heat, gør det mest ondt på ham.


Hvem kommer først over stregen?
(Foto: Gripping Media)

Går man lidt mere i detaljer og trækker de to dårligste resultater fra for alle kørerne, er forspringet reduceret til tretten point ned til nærmeste forfølger, som er Lasse Bulemand fra Thisted. Og hans holdning var helt klar i formiddagens telefonsamtale: ”Det ville da være helt tosset ikke at køre efter at reducere afstanden, så det hedder flad pedal fra min side”.

Kun fire point efter Bulemanden kommer Rasmus Wendelboe. Med sytten points afstand til toppen kunne man forledes til at tro, at en andenplads ville være tilstrækkeligt til at komme på højde med den hurtige værkfører fra Holbæk, hvis han fik en nul-score. Sker det, kan Allan dog bruge nul-scoren til at smide væk og reaktivere de 11 point, som vi har trukket fra i regnskabet, og dermed ville Rasmus kun have reduceret afstanden med seks point.

De næste to kørere er Thomas Mueller og Søren Mosebo, som ikke kommer til start i Grand Prix’et. De er lige nu henholdsvis 36 og 38 point bagud, og det kunne de i teorien også være efter weekenden. Da der samtidig skal køres om 80 point i de sidste to afdelinger, ville de stadig have chancen for at blande sig eller komme helt til tops.

Sidste kører med point, der har en tynd chance for at vinde mesterskabet er Morten D. Jensen. Han er 47 point bagud, og skal han have titlen af mester for 2011, så kræver det meget uheld for de øvrige titelkandidater og en tilsvarende portion held for ham selv, men chancen er der, og i motorsport er intet sikkert, før det ternede flag er faldet.

Nu vi alligevel er kommet lidt ud på den tynde is og chanceberegningerne, så har klassens nye kørere også chancen for at blande sig i podiekampen. Der kan i de sidste tre afdelinger teoretisk hentes 120 point ved sejre i alle heats, og dermed ville en enkelt kører med en passende mængde uheld til konkurrenterne kunne få guldmedaljen om halsen. Det ville dog kræve, at Allan Olsen ikke stillede op i resten af løbene, da han ellers som minimum ville kunne reaktivere de i alt 26 point, som er trukket fra i det øjeblikkelige regnskab og dermed have 137 point. Det vil være mere sandsynligt at se Schumacher på rulleskøjter på Jyllandsringen, end Allan ikke stiller op, men det understreger, hvor åben kampen om det ædle metal er blevet.

Man må konstatere, at dåsen med point er blevet rystet grundigt, og det har i allerhøjeste grad åbnet for nye konstellationer. For publikum er det en positiv hændelse, fordi flere kørere nu kan se en mulighed for at få ædelt metal med hjem, og dermed kan være med til at skabe noget godt motorløb.

Pointstillingen inden efterårssæsonen:

1 3 4 5 Total
01 - 02 01 - 02 01 - 02 01 - 02
Allan Olsen 17 - 17 20 - 17 20 - 20 11 - 15 137
Thomas Mueller 10 - 09 15-11 15 - 13 10 - 11 94
Henrik Jansen 0 - 15 0 - 0 0 - 0 0 - 0 15
Carsten Brandt 9 - 8 0 - 0 11 - 0 0 - 0 28
Søren Mosebo 20 - 20 13 - 20 0 - 0 0 - 0 73
Rasmus Wendelboe 13 - 0 17 - 15 17 - 0 15 - 17 94
Kim Rødkjær 11 - 10 10 - 0 0 - 0 0 - 0 31
Lasse Jakobsen 15 - 13 11 - 13 13 - 17 20 - 20 122
Morten D. Jensen 8 - 11 0 - 0 0 - 15 17 - 13 64
Johan Jokinen 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0
Niki Bjerg 0 - 0 0 - 0 0 - 0 11 - 10 21
Frederik Dannevang 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0
Morten Buus 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0
Johnny Vejlebo 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0
Lasse Spang Olsen 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0
Dennis Lind 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0 - 0 0
Peugeot Spider Cup
Gripping Media

Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 28/08/11 - Jyllandsringen - 207 Spider Cup DK - DM
  •