Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ferrari vil have 3-bils teams

Formel 1 
17/12/10 

Ferrari og deres ledelse har det med at være kontroversielle, i hvert fald med visse ting. For eksempel har Ferrari chefen Luca di Montezemolo ikke noget til overs for de nye og langsomme teams.
Efter hans mening er det bedre at have 3-bils teams i stedet for. Testreglerne får også et skud for boven ligesom de mange nye designerbaner gør det.
 

Luca di Montezemolo har efter sæsonafslutningen fået luft til at ytre sig. Efter at have 'opmuntret' Felipe Massa til at præstere bedre, får FIA en gang irettesættelser og det på hele tre punkter.


Luca di Montezemolo er en meningernes mand
(Foto: Ferrari)

Første punkt omhandler de nye teams. Efter Luca di Montezemolos mening skulle de ikke have haft adgang til Formel 1 feltet. Så hellere 3-bils teams, som Ferrari hele tiden har argumenteret for.
"De små teams? For at være helt ærlig, så havde jeg hellere set flere teams med 3 biler i stedet for at se biler som i visse tilfælde endda vil have det svært i GP2 feltet. Det er en ide som vi forsat vil arbejde videre med i fremtiden."

Testforbuddet der gælder i en igangværende sæson, burde fjernes efter Luca di Montezemolos mening.
"Testforbuddet skal fjernes, det står helt klart. Formel 1 er vel den eneste sport, hvor det er forbudt at træne og teste. Det svarer nogenlunde til at bede Real Madrid, Milan og Inter om at spille i støvler uden knopper i regnvejr, eller forbyde dem at lave opvarmning inden en Champions League kamp."

Luca di Montezemolo er faktisk enig med FIAs nye præsident, Jean Todt, i hans kritik af de seneste nye baner. De prioriterer ikke ligefrem overhalinger.
"Når det drejer sig om nye baner, vil jeg sige at det vil være bedre hvis nogen tænkte at det vil være bedre for racerløbene at man hvis der blev givet mulighed for at overhale, istedet for at fremhæve det arkitektoniske i omgivelserne. Mere race, mindre arkitektur."


Luca di Montezemolo - her sammen med sine kørere
(Foto: Ferrari)

Til gengæld er Luca di Montezemolo glad for at der nu er blevet firet i reglementet når det gælder teamordrer. Han er ikke bange for at erkende at det er noget som Ferrari altid har været tilhænger af, og forsat vil bruge.
"Heldigvis er reglementet om teamordrer blevet ændret til det bedre. Det var en hyklerisk regel man indførte for år tilbage. Det er noget som hele tiden har været en del af sporten, og de som kører for Ferrari er fuldt ud klar over det."

"FIA under ledelse af Jean Todt, arbejder godt nu og den ændrede beslutning er stort skridt i den rigtige retning."

Der er ingen tvivl om at mange ganske givet ikke er enige med Luca di Montezemolo. Teamordrer har der dog næsten altid været, og teamordrer vil der altid være. Det er kun et spørgsmål om at kamoflere det godt nok. Og det er ikke kun Ferrari som har anvendt teamordrer. Hvor mange gange har man ikke set en teamchef fare hen til et andet team der tilfældigvis har anvendt samme motorer som det store team, og har fået det mindre team til at bede køreren sætte farten ned, så det store teams kører kan overhale. Det er vel også teamordrer?

Dons

Læs mere om:
  • Scuderia Ferrari
  •