Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Besværlig sæsonstart

1600 Challenge 
27/06/10 

Det blev en sæsonstart med besværligheder på flere måder for Jens Jensen.
Oprindelig var planen, at sæsonen skulle startes i 1600 Challenge på Ring Djursland 5. juni. Disse planer blev dog imidlertid annulleret, da teamet under sidste test før afgang til løbet, konstaterede problemer med motoren på Suzuki Swift'en.
 

Da disse problemer ikke kunne løses inden afgang til banen, blev det kun til en weekend som hjælper gennem den weekend. Teamchef Steffen Larsen deltog med en Peugeot 106 Rally.

Optil juniløbet på Jyllandsringen, blev det besluttet, at Jens istedet skulle deltage med ovennævnte Peugeot. Den havde kørt stort set fejlfrit på Ring Djursland, og efter et par småjusteringer hjemme på værkstedet, skulle den være helt iorden.

Gennem hele weekenden, var der meldt omskifteligt vejr. Delvis sol, delvis byger.

Hele lørdag formiddag, havde det holdt tørvejr, og det var stadig tørvejr, da der skulle gøres klar til træning kort før middag.

Mens kørerne holdt parkeret i pitten og ventede på at banen ville blive givet fri, begyndte det at småregne. Og i netop det sekund, hvor træningen blev givet fri, begyndte det at regne endnu mere.

Jens Jensen havde imidlertid stadig tørvejrsdæk på bilen, og kunne derfor kun liste rundt en enkelt omgang på banen, og konstatere at den var alt for våd til disse.


(Foto: Motorsporten.dk)

"Det var træls at sidde i pitten, og se de første par regndråber på forruden", fortæller Jens og fortsætter:

"Jeg besluttede mig for at køre 1 omgang, for at se, hvor meget vand der var ude på banen. Og det var allerede for meget til tørvejrsdæk. Derfor valgte jeg at køre i pit og afvente tørvejr."

Tørvejret kom imidlertid ikke, så det blev kun til yderligere et par forsigtige omgange på banen, inden at træningen var slut.

Resultat efter 1. træning: 0 omgange i tørvejr = 0 brugbare omgange i bilen.

Ved træningen, var det første gang at Jens sad i bilen. I 2009 havde han kørt et par løb i en 106 GTI, så han var ikke helt ukendt med biltypen.
"Men 2 racerbiler er ikke ens. Så der går altid lige nogle omgange inden at man ved, hvordan at den opfører sig under nedbremsninger og i svingene", udtaler han.

Lørdag eftermiddag var der kvalifikation, og banen var tørret op igen, og solen skinnede fra en letskyet himmel.

Det grønne flag kommer ud, og Jens kører på banen med det samme, for at få så mange omgange i bilen inden løbet.

"Da jeg kører ud på 5. omgang, ser jeg et par regndråber på forruden igen. Men det er kun nogle enkelte, og der kommer ikke yderligere, længere rundt på omgangen. Så jeg tænker, at det nok bare er nogle få dråber som er blæst med vinden. Istedet var det noget af en overraskelse at komme rundt til start/mål langsiden. Her var vand overalt på kørerbanen, og jeg kunne ikke gøre andet end at sætte farten ned, og trille langsomt i pit", melder køreren.

Og regnen fortsatte kvalifikationen ud.

Resultat efter kvalifikationen: 4 omgange i tørvejr - og dette var uden at presse overhovedet.

Men da andre også havde haft problemer omkring kvalifikationen, blev det til en startplads som nummer 22.

Og samtidig et håb om tørvejr hele søndagen...

Søndag middag skulle første løb køres, og som håbet var det tørvejr.

Jens får en ok start, men er så for flink i sving 1 og lader døren stå åben for nogle konkurrenter, som så smutter forbi. Og herefter er resten af løbet bare rene træningsomgange.


(Foto: Motorsporten.dk)

"Mit problem var, at stort set alle de andre kørere jo allerede havde kørt 3 løbsweekender, heriblandt 1 på Jyllandsringen. Og med mine få omgange på banen inden løbet, skulle der nogle flere omgange til, før jeg var dus med bilen," udtaler Jens

Løbet bliver kørt hjem på en 20. plads som derved også udgør startpositionen til løb 2.

Resultatet efter løb 1: 14 omgange på banen i tørvejr, og efterhånden dus med bilen.

Inden starten på løb 2, var der stadig nogle sorte skyer som trak rundt omkring banen. Men det viste sig at løb 2 ville blive et tørt løb ligesom løb 1.

"Jeg fik en god start og holder min placering ned mod sving 1. Dernede er jeg for flink igen og lader dem desværre komme forbi. Men så har jeg manden foran mig at jagte", fortæller køreren.

Imidlertid hænger han meget bedre på alle de andre kørere end i løb 1, og ligger bag en gruppe på ca 5-6 biler. Efter 3 omgange bliver der tumult mellem disse biler, og det udnytter Jens til at passere 2 af bilerne.

Desværre kommer der få omgange efter safety car på banen, som samler hele feltet igen. Indenda havde køreren ellers fået opbygget et godt forspring til de 2 bagvedliggende, som pga safety car'en svinder ind til ingenting.

Da løbet bliver givet frit igen, lykkedes det umildbart for Jens at holde begge disse biler bag sag.
Med 2 omgange tilbage af løbet, må han dog lade sig passere af den ene af bilerne, mens det lykkedes at holde den anden bag sig, indtil målstregen blev krydset som 20'er.


(Foto: Motorsporten.dk)

Resultat efter løb 2: 24 omgange i tørvejr - dette er ca antallet af omgange, som var opnåligt i løbet af træning og kvalifikation. Hvis det ikke havde været regnvejr...

"Det er med blandede følelser, at jeg ser tilbage på weekenden", opsummerer Jens og fortsætter:

"Lørdagen var lige til at smide væk. 4 tørvejrsomgange i en ny bil, er ikke noget man kan bruge til noget. Og det bærer mit løb 1 også præg af. Det er svært at hænge på, mens man lærer en helt ny bil at kende.

Til gengæld er jeg meget tilfreds med mit løb 2, hvor jeg fulgte godt med, og var i kamp med andre biler. Så alt i alt var det en god weekend."

Næste løb køres på Ring Djursland i weekenden 14-15 august. En bane som Jens kender fra sidste år.

"Jeg kan godt lide at køre på banen. Jeg deltog der i både DEC og i efterårsløbet i 1600 Challenge sidste år. Så jeg har en del flere omgange der, end jeg havde på Jyllandsringen, hvor jeg kun har deltaget i 1 løb tidligere. Derfor er jeg fortrøstningsfuld mht at have meget mere fart i bilen der, og forhåbentlig kæmpe med endnu længere fremme i feltet, end det var tilfældet i forgangende weekend", slutter Jens Jensen

Jensen Racing


Læs mere om:
  • Jens Jensen
  • Jyllandsringen
  • 20/06/10 - Jyllandsringen - 1600 Challenge
  •