Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Gløderne ulmer stadig

Formel 1 
29/12/09 

Knap er den nye Concorde Agreement trådt i kraft før alverdens Formel 1 fans endnu engang bliver mindet om at kampen om, hvem der skal have det sidste ord om sportens fremtid langt fra er slut. Ferrari bryder julefreden og vil have ændringer i Formel 1, hvis ellers det italienske storteam skal blive i sporten
 

Henover sommeren truede Ferrari offentligt med at forlade Formel 1 - en trussel der er til at mærke.
Den italienske hingst kan fejre sit 60 års jubilæum i motorsportens kongeklasse til næste år, og dermed er prestigemærket uden sammenligning absolut det vigtigste team i Formel 1. Trods at det runde jubilæumsår hastigt venter rundt om hjørnet, er det ifølge Ferrari’s præsident Luca di Montezemolo ikke sikkert at Ferrari er at finde i Formel 1 i fremtiden.

”Formel 1 er nød til at forandre sig, hvis Ferrari skal forblive i sporten. FIA er nød til at forstå holdendes ønsker om bedre regler i fremtiden”, siger den 69-årige di Montezemolo der har tjent til føden hos Ferrari siden 1970’erne.

”I år må vi for eksempel ikke teste i løbet af sæsonen, det er fuldkommen ulogisk - for bare et par sæsoner siden måtte vi teste alt det vi havde lyst til, de strenge regler giver ingen mening”, siger di Montezemolo der ikke kan se logikken i, at Felipe Massa efter sit uheld endnu ikke har måtte, teste i en 2009 Ferrari.

Da spændingen om Formel 1’s fremtid var på sit højeste henover juni måned 2009, truede Ferrari med at forlade sporten helt, hvis ikke FIA blandt andet droppede det ellers vedtaget budgetreglementet for 2010.
Ferrari - og FOTA - fik deres ønsker gennemført, og budgetreglementet er i dag erstattet af en såkaldt ”Ressource Restriction Agreement” holdene imellem. Helt præcist hvad denne aftale går ud på er offentligheden uvis, men sikkert er det, at netop denne aftale virker som et af hovedemnerne bag Ferrari’s utilfredshed med sportens regler.


Felipe Massa bør nyde sin tid hos Ferrari, for teamets deltagelse er langt fra sikret
(Foto: Ferrari)

”Jeg synes FIA skal gå forrest og sende et godt signalement for hvordan sporten skal udvikle sig i fremtiden, jeg tror ikke det er godt for Formel 1, at Honda, BMW og Toyota har forladt os, det skal vi have gjort noget ved”.

Under sit interview ved Ferrari’s traditionelle juleafslutning, erklærede di Montezemolo sig dog fortrøstningsfuld med hensyn til FIA’s fremtidige position;

”Jeg synes FIA står med stærke kort, deres nye præsident Jean Todt (tidligere Ferrari teamchef, 1993-2006) er en mand der kender Formel 1 rigtigt godt. Jeg er sikker på at han kan være med, til at udvikle en Concorde Agreement der er til gavn for alle i fremtiden”, afslutter di Montezemolo.

Den nuværende Concorde Agreement, Formel 1’s grundlov, blev underskrevet den 31. juli 2009, og er gældende til 2012. Herefter skal FOTA, FIA og FOM forhandle en ny aftale i hus, og det er denne forhandlingsproces Luca di Montezemolo bruger julefreden til at fremskynde.

Jacob Carsting

Læs mere om:
  • Felipe Massa
  • Scuderia Ferrari
  •