Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car SS1

Det skulle koste en gearkasse

Special Saloon Car
SS1 

05/07/08 

- at komme på podiet
Da andet heat skulle køres søndag på jyllandsringen lukkede og slukkede gearkassen sammen med de røde lys. Noget af et nederlag for teamet der ellers havde en god weekend. Vi havde virkelig sat os op til et godt race med Morten Schmidt når vi nu endelig skulle på TV. De efterfølgende reparationer gav heldigvis pote på Ring Djursland.
 

Ingen tvivl om at weekenden på jyllandsringen var en rigtig varm weekend. Flere kørere var langsommere end normalt, men med et par justeringer i de sidste timer var vi i stand til at holde vores normale tider. Dette betød at vi til første tidtagning var hurtigere end Schmidt, med 0,003sek. Ikke meget, men nok. Så vi skulle starte nummer 20 i det 32 mand store felt.

I anden tidtagning forbedrede vi en smule så vi skulle starte som 19, nu med Schmidt startende lige bag ved, så planen var at slutte foran Schmidt.


En stk. godt kørende Honda, foran et stk. ivrig Golf.
(Foto: Olfert)

Første heat gik rigtig godt. En super start gav mange placeringer, hvorved vi efter første omgang kunne køre over stregen som 10’er, og 2’er i klassen. Desværre en placering vi ikke kunne holde da vi fik problemer med dækkende. De var simpelthen så slidte at der kun var lærred tilbage. Men placeringen foran Schmidt holdt, og vi sluttet samlet 17’er og 4’er i klassen.


På 8. omgang lå honda’en stadig foran Morgan. Det gjorde den desværre ikke omgangen efter.
(Foto: Olfert)

Til andet heat blev dækkende skiftet, så NU skulle det være. Schmidt havde også været ude og investere i nye dæk, så der var lagt op til en rigtig mande fight i heat 2. Ved opligning på gridden viste en prøvestart at der var rigtig godt bid i de nye dæk, så da de røde lys begynde at tænde, og motoren trukket op på 6000 omdrejninger var pulsen oppe.

De røde lys slukkede. Og så sagde det skrald. Et hurtigt kik i spejlet viste en Morten Schmidt der lynhurtigt nåede at undvige den stillestående honda med 2-3mm. Officials var hurtige til at få skubbet vraget af banen, og så kunne Mikkel se resten af løbet fra inderkredsen.


Knap så sund slutgearing.
(Foto: TeamBudgetRacing.dk)

Desværre fik Mikkel selskab i indercirklen af en af feltets andre hondaer. Borum var offer for et knækket beslag på dysebroen hvilket resulterede i at han også måtte udgå. Så det var desværre ikke den rigtige årsag der gjorde de 2 hondaer kunne holde teammøde på inderkredsen.


Et ikke planlagt teammøde på inderkredsen.
(Foto: Olfert)

Nu var gode råd dyre. Vores specielle slutgearing var der ingen der havde på lager. Heldigvis viste det sig at et rallyfirma i Irland havde nogle andre 3-4-5 gear liggende som ville resultere i en close ratio gearkasse med tophastighed på 220. Delene nåede frem så gearkassen kunne samles til SSC festivalen på Ring Djursland.

I samme ombæring nåede tuneren CE og Mikkel at få bilen omjusteret til Sunoco’s 102 oktan racefuel. Og det gav pote med yderligere 21hk og betrageligt bedre moment kurve så vi var meget spændt på at se hvordan den ville køre på Ring Djursland.

14 dage efter gik det løs på Ring Djursland til den årlige SSC festival. Med ny gearing og øget effekt var vi mere end spændte på at se om det ville gøre en forskel. Træningen lørdag morgen foregik på fugtig bane ,så de gamle regndæk blev monteret. Det viste sig at være den rigtige beslutning. Med en 10. bedste tid var der ingen tvivl om at bilen befandt sig godt i det lettere våde føre.


De gamle regndæk gjorde det godt på den fugtige bane.
(Foto: Olfert)

Desværre blev det ikke til mange omgange i 1. tidtagning. Et forhjulsophæng gik i stykker for enden af pitlangsiden og bilen fortsatte ligeud i fangsandet. Det gav en skuffende startplacering som nummer 23 i 1. heat.


En ikke helt optimal parkering, men så fik lille Maria da en sandkasse inde i teltet.
(Foto: Olfert)

Bilen blev gjort klar til 2. tidstagning som forløb meget bedre. Vi fik kørt os til en samlet startplacering som nummer 16 lige bag Kim Morgan.

Til 1. heat søndag skulle regndækkene på og det passede Mikkel godt da bilen havde vist meget gode takter i regn. Så selv med en startplacering som nummer 23 var optimismen i top. Det gav jo bare flere at overhale.


Et stor og flot startende felt.
(Foto: Olfert)

Og det skal vi love for. I løbet af første omgang kom vi fra 23 -> 16 plads. Efterfølgende blev der overhalet indenom og udenom, og så vi kunne køre over stregen som en samlet nummer 9. Det udløste en 2. plads i klassen lige bagved Borum der nappede 1 pladsen.


Honda napper 1. og 2. pladsen i det våde første heat.
(Foto: Olfert)

Efter 1. heat var Mikkel ikke til at holde nede. Glæden var stor og forventningen til 2. heat lød nu på at det meget gerne måtte regne. Som tiden nærmede sig blev beslutningen om dækvalg sværere og sværere. Det var med kun 2 minutter tilbage at valget faldt på slicks. Heldigvis var mekanikerne lynhurtige og på under 1 min var der monteret slicks.

Det var med stor spænding vi ventede på de røde lamper. Tankerne gik på 14 dage tidligere hvor resultatet var en smadret gearkasse. Den nye gearkasse samt 102 oktan racefuel havde givet gode resultater, men kunne gearkassen holde til det ekstra moment?

Starten gik og Mikkel kom flyvende som en raket og tog flere kørere indenom. En placering som samlet 10. plads efter første omgang var en realitet.

Banen var stadig fugtig men tørrede hurtigt op og det gav problemer for kørerne der havde valgt regndæk. Deriblandt var den førende i SS1 mesterskabet Christian Vejby, som vi kunne trække forbi allerede på 6 omgang. Efter 20 minutters race kunne vi fejre endnu en 2. plads i klassen. Målet inden weekenden var en enkelt podieplacering. Så 2 styk 2. pladser må siges at være godkendt.


Mikkel med den ene af de to velfortjente pokaler.
(Foto: Olfert)

Nu er der sommerferie i SSC og det er tid til en velfortjent pause.

Ser vi tilbage på sæsonen indtil nu, så er der kommet rigtigt meget fart i bilen. De nye dele har resulteret i en meget mere veltrimmet gearkasse og kombineret med den større ydelse i motoren er målet 2 podium placeringer på Jyllandsringen i august.

Til sidst vil vi sige tak til alle de andre kørere i SSC for meget tæt og fair race. Vi håber det fortsætter sådan resten af sæsonen.

TeamBudgetRacing.DK


Læs mere om:
  • Mikkel Holch
  • Ring Djursland
  • 22/06/08 - Ring Djursland - Special Saloon
  •