Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

GT1 - en gennemgang af teamene

Le Mans 
14/06/08 

Le MansNummerisk gennemgang af de deltagende teams i GT1 klassen i dette års 24-timers løb på Le Mans.
 

Teamdata
Startnummer:
007
Team:
Aston Martin Racing
Base:
Banbury, England
Teamejer
George Howard-Chappell
David Richards
Link:
astonmartinracing.com

Køretøj

Chassis:
Aston Martin DBR9
Motor:
Aston Martin V-12
5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Heinz-Harald Frentzen (D)
Født 18-05-1967,
1 tidligere start,
13. plads
Andrea Piccini (I)
Født 12-12-1978,
1 tidligere start,
andenplads i GT1
Karl Wendlinger (A)
Født 20-12-1968,
8 tidligere starter,
1 tredjeplads, 2 klassesejre

I og med at Aston Martin Racing kun kører Le Mans, er kørerteamet håndplukket til løbet. Andrea Piccini blev toer for teamet sidste år og er til daglig konkurrent med Karl Wendlinger i FIA GT-mesterskabet, mens den delvist stoppede Heinz-Harald Frentzen, har ladet sig lokke tilbage til sit bare andet Le Mans. De næsten jævnaldrende Wendlinger og Frentzen har krydset klinger mange gange i karrieren, men det er første gang de deler bil.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Fornemmelser siger mig at denne bil kommer til at spille andenviolin i forhold til teamkammeraterne i 009 og dermed er vinderchancerne allerede dalet. Det giver stadig plads til en tur på podiet, for i lighed med Corvetterne, er holdbarheden særdeles god.

Review: 007 var med i kampen om podieplaceringerne indtil søndag morgen, hvor en defekt generator kostede et kvarter i pitten og deklassering til femtepladsen. Et par timers jagt på den bedste Luc Alphand-Corvette, bragte dog holdet tilbage på fjerdepladsen, men uden chance for yderligere avancement.
Holdet fik det bedste ud af omstændighederne, men måtte nøjes med at køre sidste tredjedel mod sig selv. Indsatsen fejlede dog ikke noget af den grund.

Resultater 2008

Le Mans Series:

Testweekend:
30. (5.) hurtigste i tiden 3:58,817
Kørte 45 omgange
Tidtagning:
37. (5.) hurtigste i tiden 3:49,060
92 omgange
- 3:49,060 (Piccini)
- 3:49,891 (Frentzen)
- 3:52,797 (Wendlinger)
Warm-up:
32. (4.) hurtigste i tiden 3:53,209
10 omgange
1. time/16:00
30. (4.) 16 omg./1:03:51,946
2. time/17:00
28. (4.) 30 omg./1:59:52,998
3. time/18:00
25. (4.) 46 omg./3:03:02,839
4. time/19:00
24. (4.) 61 omg./4:02:31,728
5. time/20:00
23. (4.) 76 omg./5:01:45,304
6. time/21:00
23. (3.) 91 omg./6:02:50,103
7. time/22:00
23. (3.) 106 omg./7:02:28,554
8. time/23:00
22. (3.) 121 omg./8:01:39,285
9. time/00:00
21. (3.) 137 omg./9:05:22,515
10. time/01:00
18. (3.) 149 omg./10:03:58,449
11. time/02:00
18. (3.) 164 omg./11:03:56,503
12. time/03:00
18. (3.) 179 omg./12:03:21,804
13. time/04:00
18. (3.) 194 omg./13:04:08,660
14. time/05:00
18. (3.) 205 omg./14:01:14,839
15. time/06:00
20. (5.) 216 omg./15:05:55,914
16. time/07:00
18. (5.) 228 omg./16:00:32,886
17. time/08:00
17. (4.) 242 omg./17:02:26,464
18. time/09:00
17. (4.) 256 omg./18:04:20,152
19. time/10:00
17. (4.) 269 omg./19:03:16,257
20. time/11:00
17. (4.) 283 omg./20:05:20,820
21. time/12:00
17. (4.) 296 omg./21:01:10,875
22. time/13:00
16. (4.) 311 omg./22:02:03,726
23. time/14:00
16. (4.) 327 omg./23:09:03,039
24. time/15:00
16. (4.) 339 omg./24:04:22,117
Hurtigste omgang:
3:49,820
115. omgang


Teamdata

Startnummer:
009
Team:
Aston Martin Racing
Base:
Banbury, England
Teamejer
George Howard-Chappell
David Richards
Link:
AstonMartinRacing.com

Køretøj

Chassis:
Aston Martin DBR9
Motor:
Aston Martin V-12
5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

David Brabham (AUS)
født 05-09-1965,
14 tidligere starter,
1 andenplads
1 klassesejr
Antonio Garcia (E)
født 05-06-1980,
2 tidligere starter,
1 fjerdeplads i GT
Darren Turner (GB)
født 13-04-1974,
5 tidligere starter,
1 klassesejr i GT

Som i søsterbilen, er der tale om et sammenskudsgilde af kørere på dette hold, men med Aston Martin som fællesnævner. David Brabham og Darren Turner genoptager således sidste års vinderhold, hvor Rickard Rydell er udskiftet med Antonio Garcia. Sidstnævnte er hentet fra det private Team Modena og dermed har spanieren alle tiders chance for at vise sit værd. Brabham holder sig for tiden varm i ALMS med Acura, mens Turner kører for Seat i det engelske standardvognsmesterskab.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Alt andet lige, er dette hold det skarpere af de to Aston Martin Racing-biler og derfor også kandidat til at gentage sidste års sejr over Corvette. Hvis der skal nævnes en svaghed i forhold til sidste år, må det være at teamet nu har fået en Lola prototype at lege med og at det har taget fokus fra GT-bilerne.

Review: Perfekt løb for Aston Martin’s bedste hold. Allerede sent lørdag tog bilen føringen og holdt den mere eller mindre fra da af, trods konstant ånde i nakken fra Corvette #63. Kørerne modstod presset, bilen holdt perfekt og teamet valgte den rigtige strategi i omskiftelige vejrforhold.
Utrolig præstation at Aston Martin Racing kan dukke op til dette ene løb om året og vinde i konkurrence med Corvette Racing. Rigtig sats af englænderne under pres, gør sejren så meget flottere.

Resultater 2008

Le Mans Series:

Testweekend:
25. (1.) hurtigste i tiden 3:53,531
31 omgange
Tidtagning:
36. (4.) hurtigst i tiden 3:48,994
86 omgange
- 3:48,994 (Garcia)
- 3:51,015 (Turner)
- 3:52,532 (Brabham)
Warm-up:
27. (1.) hurtigst i tiden 3:50,489
8 omgange
1. time/16:00
29. (2.) 16 omg./1:03:49,320
2. time/17:00
26. (2.) 30 omg./1:59:17,881
3. time/18:00
22. (1.) 46 omg./3:02:28,964
4. time/19:00
20. (1.) 61 omg./4:01:45,225
5. time/20:00
21. (2.) 76 omg./5:01:04,419
6. time/21:00
21. (2.) 91 omg./6:01:36,052
7. time/22:00
22. (2.) 106 omg./7:01:09,998
8. time/23:00
19. (1.) 122 omg./8:04:26,996
9. time/00:00
19. (1.) 137 omg./9:03:45,851
10. time/01:00
16. (1.) 149 omg./10:02:20,054
11. time/02:00
16. (1.) 165 omg./11:05:21,812
12. time/03:00
15. (1.) 180 omg./12:05:08,183
13. time/04:00
17. (2.) 195 omg./13:06:04,992
14. time/05:00
15. (1.) 208 omg./14:04:10,113
15. time/06:00
15. (1.) 221 omg./15:02:45,097
16. time/07:00
12. (1.) 234 omg./16:01:37,933
17. time/08:00
12. (1.) 248 omg./17:04:42,449
18. time/09:00
12. (1.) 261 omg./18:04:02,656
19. time/10:00
12. (1.) 274 omg./19:02:51,218
20. time/11:00
12. (1.) 288 omg./20:04:41,812
21. time/12:00
13. (1.) 302 omg./21:03:05,539
22. time/13:00
13. (1.) 317 omg./22:04:27,710
23. time/14:00
13. (1.) 332 omg./23:07:17,117
24. time/15:00
13. (1.) 344 omg./24:01:24,242
Hurtigste omgang:
3:49,387
149. omgang


Teamdata

Startnummer:
50
Team:
Larbre Competition
Base:
Circuit du Val de Vienne,
Le Vigeant, Frankrig
Teamejer:
Jack Leconte
Link:
Larbre-Competition.com

Køretøj

Chassis:
Saleen S7R
Motor:
Ford V-8
5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Christophe Bouchut (F)
Født 24-09-1966,
14 tidligere starter,
1 samlet sejr
David Smet/Hallyday (F)
Født 14-08-1966,
2 tidligere starter,
28. plads
Patrick Bornhauser (F)
Født 29-06-1957,
2 tidligere starter,
29. plads

Larbre Competition har overtaget Saleen-programmet fra Oreca og trak sig næsten omgående fra LMS-serien og koncentrerer sig nu om den franske GT-serie – ikke just et spring op i konkurrence. Christophe Bouchut er teamets stjerne og skal nok sørge for at holde bilen oppe, men hans to makkere vil uværligt være en klods om benet. Patrick Bornhauser og David Hallyday har hovedparten af deres erfaring fra den hjemlige scene, med enkelte starter i internationale arrangementer. ACO og rockstjernen Hallyday har åbenbart et lille mellemværende, for klubben vil kun anerkende ham som Smet, der er hans officielle efternavn.

Saleen var sidste års skuffelse på Le Mans. Fremragende tidtagning, men så snart løbet gik i gang faldt begge Oreca-bilerne tilbage og lignede aldrig en trussel for de førende. At Larbre skulle gøre det bedre er højst tvivlsomt, Bouchut inklusiv, så en placering omkring femtepladsen, vil være ganske godt gået.

Review: Saleen-holdet holdt sig i midtfeltet fra start, men i løbets tredje time tabte bilen et baghjul på grund af et defekt hjulnav og havnede i sandkassen ved Tertre Rouge. Uheldet og den efterfølgende lange tur tilbage til pitten, medførte skader på hjulophæng, bremser og transmission, der alt sammen måtte udskiftes. Flere afledte småproblemer fulgte i resten af løbet, dog uden større forsinkelser, men de tre kvarter, den første reparation kostede, kunne aldrig overvindes.
Resten af løbet blev derfor mest et spørgsmål om at komme i mål og lukrere på andres forsinkelser. Det indbragte syvendepladsen, bag de fire fabriksbiler og begge Alphand-Corvetter. Inden da så det lovende ud, så hvad med nogle flere Le Mans Series-løb og kom tilbage næste år?

Resultater 2008

Le Mans Series:
1 andenplads

Testweekend:
27. (2.) hurtigste i tiden 3:55,383
Kørter 34 omgange
Tidtagning:
33. (2.) hurtigste i tiden 3:47,761
56 omgange
- 3:47,761 (Bouchut)
- 4:00,451 (Smet)
- 4:01,493 (Bornhauser)
Warm-up:
38. (9.) hurtigste i tiden 4:00,262
9 omgange
1. time/16:00
31. (5.) 16 omg./1:04:15,504
2. time/17:00
31. (6.) 30 omg./2:01:55,306
3. time/18:00
43. (9.) 42 omg./2:52:04,156
4. time/19:00
48. (9.) 44 omg./4:01:26,737
5. time/20:00
47. (9.) 60 omg./5:05:14,740
6. time/21:00
43. (9.) 74 omg./6:02:41,443
7. time/22:00
42. (8.) 88 omg./7:01:40,859
8. time/23:00
40. (8.) 102 omg./8:02:42,875
9. time/00:00
40. (8.) 116 omg./9:04:02,960
10. time/01:00
38. (8.) 128 omg./10:02:35,406
11. time/02:00
36. (8.) 142 omg./11:01:27,488
12. time/03:00
35. (8.) 157 omg./12:03:23,808
13. time/04:00
33. (8.) 172 omg./13:04:40,105
14. time/05:00
32. (8.) 184 omg./14:02:29,628
15. time/06:00
31. (7.) 198 omg./15:06:24,496
16. time/07:00
30. (7.) 209 omg./16:01:46,359
17. time/08:00
29. (7.) 222 omg./17:04:41,761
18. time/09:00
29. (7.) 235 omg./18:06:09,074
19. time/10:00
29. (7.) 246 omg./18:59:14,273
20. time/11:00
31. (7.) 252 omg./20:02:18,539
21. time/12:00
30. (7.) 266 omg./21:03:03,187
22. time/13:00
29. (7.) 280 omg./22:03:44,164
23. time/14:00
28. (7.) 295 omg./23:08:58,210
24. time/15:00
28. (7.) 306 omg./24:06:13,710
Hurtigste omgang:
3:51,727
53. omgang


Teamdata

Startnummer:
53
Team:
Vitaphone Racing Team
Base:
Tyskland (Silverstone, England)
Teamejer
Michael Bartels
(Peter Hardman)
Link:
Vitaphone-Racing.de

Køretøj

Chassis:
Aston Martin DBR9
Motor:
Aston Martin V-12
5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Peter Hardman (GB)
Født 07-09-1962,
2 tidligere starter,
udgået begge gange
Nick Leventis (GB)
Født 31-01-1980,
debutant
Alexandro Negrão (BR)
Født 14-10-1985,
debutant

Vitaphone fik som vinder af sidste års FIA GT1-titel en automatisk invitation til dette års Le Mans, men da teamets Maserati ikke anerkendes som GT-bil af ACO, manglede man en bil. Strakka Racing har derfor overtaget pladsen, med Vitaphone som sponsor og Alexandre Negrão som kører. Peter Hardman var i de tidlige 1990’ere Thorkild Thyrrings onde ånd i ProSport 3000 – kan nogen huske den klasse? – i England, men har de seneste år fungeret som mentor for Nick Leventis. De to har brugt det meste af tiden i historisk racing, men også i mere moderne biler i langdistanceløb.

Med den hårde konkurrence i GT1, er der ikke mange chancer for dette team, men kan de holde sig på banen og undgå tekniske problemer, er en placering omkring sjette- syvendepladsen mulig.

Review: Gode takter i starten af løbet, der så Peter Hardman i kamp med Modena-Aston’en i den første time. Generatorproblemer tidligt på aftenen kostede et kvarter og et par placeringer, men det blev en knækket drivaksel i Arnage-svinget, der satte en stopper for Nick Leventis i løbets syvende time. Uheldigvis blev en del slanger og ledninger også klippet ved hændelsen, så bl.a. kommunikation til pitten måtte foregå gennem en lånt mobiltelefon!
Den kombinerede Strakka- og Vitaphone-indsats gjorde det bedre end forventet i de timer holdet kørte, men slutresultatet ville ikke være blevet mere end forudset.

Resultater 2008

Le Mans Series:
1 fjerdeplads
som Strakka Racing

Testweekend:
34. (8.) hurtigste i tiden 4:01,065 over 59 omgange
Tidtagning:
41. (9.) hurtigste i tiden 3:53,475
56 omgange
- 3:53,475 (Hardman)
- 3:57,371 (Negrao)
- 4:08,030 (Leventis)
Warm-up:
36. (8.) hurtigste i tiden 3:57,618
6 omgange
1. time/16:00
35. (8.) 16 omg./1:05:31,422
2. time/17:00
35. (8.) 29 omg./2:00:15,806
3. time/18:00
33. (7.) 44 omg./3:02:44,482
4. time/19:00
31. (6.) 58 omg./3:59:20,796
5. time/20:00
40. (8.) 69 omg./4:45:17,601
6. time/21:00
40. (8.) 80 omg./6:01:50,154
7. time/22:00
44. (9.) 82 omg./6:11:46,917
8. time/23:00
udgået, 82 omg./6:11:46,917
9. time/00:00
10. time/01:00
11. time/02:00
12. time/03:00
13. time/04:00
14. time/05:00
15. time/06:00
16. time/07:00
17. time/08:00
18. time/09:00
19. time/10:00
20. time/11:00
21. time/12:00
22. time/13:00
23. time/14:00
24. time/15:00
Hurtigste omgang:
3:55,102
102. omgang


Teamdata

Startnummer:
55
Team:
InterProgressbank Spartak Racing
Base:
Rusland
(Kirschanschöring, Tyskland)
Teamejer:
Hans Reiter
Link:
Reiter-Engineering.com
ipbspartakracing.ru

Køretøj

Chassis:
Lamborghini Murciélago R-GT
Motor:
Lamborghini
5988 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Peter Kox (NL)
Født 23-02-1964,
10 tidligere starter,
1 klassesejr i GTS
Roman Rusinov (RUS)
Født 21-10-1981,
debutant
Mike Hezemans (NL)
Født 25-07-1969,
7 tidligere starter,
1 sjetteplads i GTS

Et russisk investeringsfirma og Hans Reiter er partnere i det hidtil mest seriøse Lamborghini-projekt på Le Mans. Hidtil har Kox og Rusinov gjort det ganske hæderligt i LMS-serie og med lidt held kunne første sejr være vundet på Spa-Francorchamps i maj. Mike Hezemans er hentet ind som forstærkning fra FIA GT-serien, men konkurrencen på Le Mans er en anden end teamet er vant til. Desuden har småproblemer drillet og over 24 timer, kan det blive til lang tid i pitten.

Kommer holdet i mål, er det en præstation i sig selv. I så fald bliver det en placering i bunden, men bilen giver da varietet så længe.

Review: Lamborghini’ens bagtøj viste hurtigt svagheder og allerede omkring midnat, havde bilen tilbragt 3½ timer i pitgaragen i to længerevarende stop for udskiftning af både differentiale og bagaksel. Alle fornuftige placeringschancer var dermed hurtigt overstået, men Reiter-teamet fortsatte ufortrødent, trods flere mindre forsinkelser, på vejen mod niende og sidstepladsen i GT1.
Det er svært at bedømme denne hidtil mest seriøse Lamborghini-deltagelse på Le Mans. Løbet var dårligt kommet i gang før bilen var uoverkommeligt forsinket. Men den kom i mål og det er første gang det er sket for den italienske tyr. At det skete 78 omgange efter den klassevindende Aston Martin er en anden sag, men fremtidige ekspeditioner til Le Mans skal blive interessante at følge.

Resultater 2008

Le Mans Series:
1 andenplads,
1 tredjeplads,
1 fjerdeplads

Testweekend:
37. (9.) hurtigste i tiden 4:03,404
Kørte49 omgange
Tidtagning:
38. (6.) hurtigste i tiden 3:52,175
73 omgange
- 3:52,175 (Kox)
- 3:59,084 (Hezemans)
- 3:59,643 (Rusinov)
Warm-up:
35. (7.) hurtigst i tiden 3:57,428
12 omgange
1. time/16:00
54. (10.) 8 omg./0:32:01,857
2. time/17:00
54. (10.) 8 omg./0:32:01,857
3. time/18:00
54. (10.) 14 omg./3:02:19,109
4. time/19:00
52. (10.) 29 omg./4:03:37,070
5. time/20:00
50. (10.) 43 omg./5:03:31,800
6. time/21:00
49. (10.) 57 omg./6:02:28,095
7. time/22:00
46. (10.) 72 omg./7:03:55,654
8. time/23:00
45. (9.) 86 omg./8:01:41,615
9. time/00:00
45. (9.) 89 omg./8:16:08,087
10. time/01:00
45. (9.) 93 omg./9:57:27,292
11. time/02:00
43. (9.) 101 omg./11:04:20,023
12. time/03:00
43. (9.) 116 omg./12:06:19,140
13. time/04:00
43. (9.) 130 omg./13:05:59,636
14. time/05:00
40. (9.) 142 omg./14:02:41,246
15. time/06:00
38. (9.) 155 omg./15:05:35,363
16. time/07:00
37. (9.) 167 omg./16:03:52,996
17. time/08:00
36. (9.) 179 omg./17:02:29,734
18. time/09:00
36. (9.) 192 omg./18:04:10,906
19. time/10:00
36. (9.) 204 omg./19:02:03,859
20. time/11:00
36. (9.) 217 omg./20:02:27,523
21. time/12:00
35. (9.) 229 omg./21:01:26,203
22. time/13:00
34. (9.) 240 omg./22:02:44,414
23. time/14:00
34. (9.) 255 omg./23:08:58,195
24. time/15:00
34. (9.) 266 omg./24:00:41,937
Hurtigste omgang:
3:55,713
4. omgang


Teamdata

Startnummer:
59
Team:
Team Modena
Base:
High Wycombe, England
Teamchef:
Graham Schultz Sportsdirektør:
Rik Bryan Chefmekaniker:
Hans Mühlbauer
Link:
TeamModena.com

Køretøj

Chassis:
Aston Martin DBR9
Motor:
Aston Martin V-12
5993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Jos Menten (NL)
Født 22-05-1981,
1 tidligere start,
1 10. plads i GT1
Christian Fittipaldi (BR)
Født 18-01-1971,
2 tidligere starter,
1 sjetteplads i GT1
Terry Borcheller (USA)
Født 22-03-1966,
4 tidligere starter,
1 tredjeplads i GTS

Som privatteam er Team Modena allerede ude af topkampen om sejren, men med tabet af teamets normale kørere Antonio Garcia og Tomas Enge til fabriksteamet, er chancerne yderligere stækket. Jos Menten og Christian Fittipaldi er tilbage fra sidste år og Terry Borcheller er fra Modena’s amerikanske partner. Alle tre er således samlet til lejligheden, men har fin erfaring med GT-racing og har tilsammen gennemført samtlige deres Le Mans-starter.

Et privathold, der har materiale og kørere til femtepladsen på et godt døgn – har fabriksholdene uheld, er der mere i vente. Luc Alphand-Corvette nummer 72 er en oplagt modstander til Modena-Aston’en.

Review: Et hold der som privathold gjorde som det skulle gøre mod de private Corvette-hold, men næsten 2½ timers genopbygning af gearkassen tidlig søndag morgen, gjorde at alle håb om et reelt resultat blev ødelagt.
Bilen kom i mål for tredje år i træk – de seneste to år med lange pauser og udstiller delvis teamets problem – et regulært godt team til dagligt med gode kørere, der imidlertid bliver ansat til Le Mans af mere ansete teams. Dermed er der kun reserverne at gøre godt med og resultatet afspejler situationen.

Resultater 2008

Le Mans Series:
1 sejr
1 tredjeplads
1 udgåelse
desuden 1 tredjeplads i ALMS

Testweekend:
33. (7.) hurtigste i tiden 4:01,021
39 omgange
Tidtagning:
40. (8.) hurtigst i tiden 3:53,031
60 omgange
- 3:53,031 (Fittipaldi)
- 3:53,973 (Menten)
- 3:56,648 (Borcheller)
Warm-up:
33. (5.) hurtigst i tiden 3:54,476
1. time/16:00
36. (9.) 16 omg./1:05:38,106
2. time/17:00
33. (7.) 30 omg./2:02:40,883
3. time/18:00
30. (6.) 45 omg./3:04:01,029
4. time/19:00
32. (7.) 58 omg./4:01:16,540
5. time/20:00
28. (6.) 73 omg./5:02:29,267
6. time/21:00
29. (6.) 88 omg./6:04:12,021
7. time/22:00
29. (6.) 103 omg./7:04:45,738
8. time/23:00
27. (6.) 117 omg./8:01:25,671
9. time/00:00
26. (6.) 132 omg./9:02:19,742
10. time/01:00
25. (6.) 144 omg./10:02:34,101
11. time/02:00
23. (6.) 159 omg./11:02:40,191
12. time/03:00
23. (6.) 174 omg./12:05:27,738
13. time/04:00
22. (6.) 188 omg./13:02:44,007
14. time/05:00
23. (7.) 196 omg./13:47:11,085
15. time/06:00
32. (8.) 196 omg./13:47:11,085
16. time/07:00
35. (8.) 196 omg./13:47:11,085
17. time/08:00
34. (8.) 208 omg./17:03:07,402
18. time/09:00
34. (8.) 221 omg./18:05:26,574
19. time/10:00
33. (8.) 233 omg./19:01:07,375
20. time/11:00
32. (8.) 246 omg./20:00:55,296
21. time/12:00
33. (8.) 260 omg./21:03:04,671
22. time/13:00
30. (8.) 275 omg./22:04:45,390
23. time/14:00
30. (8.) 290 omg./23:07:20,640
24. time/15:00
30. (8.) 302 omg./24:02:29,617
Hurtigste omgang:
3:53,086
144. omgang


Teamdata

Startnummer:
63
Team:
Corvette Racing
Base:
New Hudson,
Michigan, USA<
Teamejer:
Gary Pratt
Teamchef:
Doug Fehan
Link:
Corvette-Racing.com

Køretøj

Chassis:
Corvette C6.R
Motor:
Chevrolet V-8
6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Jan Magnussen (DK)
Født 04-07-1973,
9 tidligere starter,
3 klassesejre i GTS/GT1
Johnny O’Connell (USA)
Født 24-07-1962,
11 tidligere starter,
3 klassesejre
Ron Fellows (CDN)
Født 28-09-1959,
8 tidligere starter,
2 klassesejre

Jan Magnussen og Johnny O’Connell ankommer til Le Mans som vindere af tre af fire ALMS-løb i kamp med teamkammeraterne Oliver Gavin og Olivier Beretta. Dermed er bøtten fra 2007 vendt. Som tredjemand er Ron Fellows atter trukket ud af stalden til, hvad der muligvis bliver hans sidste Le Mans i en alder af 48 år. Canada’s Mr. Corvette var også med på Sebring i marts og her klarede han at dobbeltstinte da eftermiddagsheden var på sit højeste, så selv om han måske ikke er så skarp som for år tilbage, er han sej.


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Corvette Racing har nogle af branchens færreste og mest effektive pitstop og en helt unik pålidelighedsrekord på Le Mans. Siden 2000 har kun én bil ud af 16 udgået.
Der er ikke meget, der skiller de to Corvetter, så dagsformen kommer til at tælle. Et resultat i top-3 vil være forventeligt og sejren absolut realistisk.

Review: Dominerende bil fra starten og resten af lørdagen. Aston Martin havde imidlertid farten i skiftende vejrforhold i natten og da et skift af bremseklodser på højre forhjul kostede 1½ minutter, var udfaldet ved at være på plads – endnu et næsten fejlfrit løb, men stadig toer efter Aston Martin, som i 2007.
Som sidste år sluttede de to bedste GT1-biler på omgangshøjde, og endnu engang med Corvette som toer. Jan Magnussen var efterfølgende ikke tilfreds, men detaljerne taget i betragtning er det åbenbart forskellen mellem GT1’s bedste for tiden – Aston Martin leger allerede med P1, så hvornår skifter Corvette bane?

Resultater 2008

American Le Mans Series:
placeringer som nr. 1, 2, 1, 1 i GT1

Testweekend:
29. (4.) hurtigste i tiden 3:55,877
Kørte 42 omgange
Tidtagning:
31. (1.) hurtigst i tiden 3:47,668
84 omgange
- 3:47,668 (Magnussen)
- 3:52,361 (O'Connell)
- 3:53,111 (Fellows)


(Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)

Warm-up:
31. (3.) hurtigst i tiden 3:53,155
1. time/16:00
26. (1.) 16 omg./1:03,24,927
2. time/17:00
25. (1.) 30 omg./1:59:15,115
3. time/18:00
23. (2.) 46 omg./3:02:33,781
4. time/19:00
23. (3.) 61 omg./4:02:03,710
5. time/20:00
20. (1.) 77 omg./5:05:14,640
6. time/21:00
19. (1.) 91 omg./6:00:50,416
7. time/22:00
19. (1.) 107 omg./7:03:57,396
8. time/23:00
21. (2.) 122 omg.//8:04:59,550
9. time/00:00
20. (2.) 137 omg./9:04:44,978
10. time/01:00
18. (2.) 149 omg./10:02:33,492
11. time/02:00
17. (2.) 164 omg./11:02:14,074
12. time/03:00
16. (2.) 180 omg./12:05:49,738
13. time/04:00
16. (1.) 195 omh./13:0519,929
14. time/05:00
17. (2.) 208 omg./14:04:43,632
15. time/06:00
17. (3.) 221. omg./15:04:48,050
16. time/07:00
14. (2.) 234. omg./16:03:59,281
17. time/08:00
11. (2.) 247 omg./17:05:34,817
18. time/09:00
14. (2.) 260 omg./18:04:16,875
19. time/10:00
15. (2:) 273 omg./19:02:33,796
20. time/11:00
14. (2.) 287 omg./20:04:29,742
21. time/12:00
14. (2.) 301 omh./21:03:28,195
22. time/13:00
14. (2.) 316 omg./22:04:43,187
23. time/14:00
14. (2.) 332 omg./23:11:12,531
24. time/15:00
14. (2.) 344 omg./24:05:48,085
Hurtigste omgang:
3:50,650
97. omgang


Teamdata

Startnummer:
64
Team:
Corvette Racing
Base:
New Hudson,
Michigan, USA
Teamejer:
Gary Pratt
Teamchef:
Doug Fehan
Link:
CorvetteRacing.com

Køretøj

Chassis:
Corvette C6.R
Motor:
Chevrolet V-8
6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Olivier Beretta (MC)
Født 23-11-1969,
12 starter,
5 klassesejre i GTS/GT1
Oliver Gavin (GB)
Født 29-09-1972,
7 starter,
4 klassesejre i GTS/GT1
Max Papis (I)
Født 03-10-1969,
6 starter,
2 andenpladser i GTS/GT1

Olivier Beretta og Oliver Gavin er daglige makkere i ALMS, og for femte gang på Le Mans, hvor de generelt har set baglygterne af teamkammeraterne i nummer 63. Med sig, har de Max Papis, der sidste år blev Le Mans-makkere med Beretta og Gavin, blot for at se bilen udgå halvanden time inde i løbet – teamets eneste udgåelse i løbet i otte år!

Også her er en top-3 forventet og på en god dag er sejren hjemme. Her vil det også vise sig om Corvette Racings kamp mod sig selv i ALMS, eller Aston Martin Racings koncentration udelukkende om Le Mans, har ændret styrkeforhold de sidste 12 måneder. Kun løbet i sig selv vil fortælle dét.

Review: Fulgte søsterbilen #63 gennem de indledende faser, men droppede en plads først på aftenen, med en knækket tændingsledning. Søndag formiddag kostede en udskiftning af motorens underaerodynamik endnu en omgang, dog uden at forskyde positioner, hvilket indebar en endelig tredjeplads.
Bid for bid blev dette hold decimeret i kampen mod de endelige ”førstehold” fra deres respektive teams. Skæbnen var trods alt nådig i forhold til 2007, hvor dette hold blev parkeret på banen 1½ time inde i løbet. Som 2008 gik, måtte Gavin og Beretta overveje om dette er året, der bare skal overståes og/eller glemmes. Papis har andre serier at koncentrere sig om.

Resultater 2008

ALMS:
Placeringer som nr.:
2, 1, 2 og 2 i GT1

Testweekend:
28. (3.) hurtigst i tiden 3:55,520
Kørte 39 omgange.
Tidtagning:
35. (3.) hurtigste i tiden 3:48,539
86 omgange
- 3:48,539 (Gavin)
- 3:50,767 (Beretta)
- 3:53,187 (Papis)
Warm-up:
29. (2.) hurtigst i tiden 3:50,861
10 omgange
1. time/16:00
28. (2.) 16 omg./1:03:39,312
2. time/17:00
27. (3.) 30 omg./1:59:31,225
3. time/18:00
24. (3.) 46 omg./3:02:36,216
4. time/19:00
21. (2.) 61 omg./4:01:51,875
5. time/20:00
22. (3.) 76 omg./5:01:20,416
6. time/21:00
26. (4.) 90 omg./5:57:11,900
7. time/22:00
26. (4.) 105 omg./7:02:18,195
8. time/23:00
24. (4.) 120 omg./8:02:04,263
9. time/00:00
23. (4.) 136 omg./9:06:07,388
10. time/01:00
20. (4.) 148 omg./10:03:54,460
11. time/02:00
20. (4.) 163 omg./11:03:56,386
12. time/03:00
19. (4.) 178 omg./12:03:44,941
13. time/04:00
19. (4.) 193 omg./13:03:25,445
14. time/05:00
18. (3.) 205 omg./14:01:14,839
15. time/06:00
17. (3.) 219 omg./15:05:08,453
16. time/07:00
16. (3.) 232 omg./16:04:00,750
17. time/08:00
16. (3.) 246 omg./17:06:17,707
18. time/09:00
16. (3.) 259 omg./18:03:58,597
19. time/10:00
16. (3.) 272 omg./19:02:22,023
20. time/11:00
16. (3.) 285 omg./20:04:20,039
21. time/12:00
16. (3.) 299 omg./21:02:52,023
22. time/13:00
15. (3.) 314 omg./22:03:51,867
23. time/14:00
15. (3.) 330 omg./23:11:13,351
24. time/15:00
15. (3.) 341 omg./24:01:15,328
Hurtigste omgang:
3:49,707
191. omgang


Teamdata

Startnummer:
72
Team:
Luc Alphand Aventures
Base:
Le Mans, Frankrig
Teamejer/grundlægger:
Philippe Poincloux
Teamchef:
Luc Alphand
Teknisk chef:
Philippe Poincloux
Link:
Luc-Alphand.com

Køretøj

Chassis:
Corvette C6.R
Motor:
Chevrolet V-8
6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Luc Alphand (F)
Født 06-08-1965,
7 tidligere starter,
1 tredjeplads i GT1
Guillaume Moreau (F)
Født 08-03-1983,
1 tidligere start,
udgået
Jérôme Policand (F)
Født 01-10-1964,
11 tidligere starter,
1 andenplads i LMP

Feltets to private Corvetter er i år samlet under Luc Alphand-navnet og dette er teamets bedste hold. Gennemprøvet teknik og et godt kørerhold har hidtil resulteret i 2 LMS-sejre, med Guillaume Moreau og Patrice Goueslard som faste kørere. Goueslard var oprindeligt anmeldt på denne bil, men er rykket over på søsterbilen 73. I stedet bliver det Luc Alphand og Jérôme Policand, der bidrager med stor Le Mans-erfaring.

Her er buddet på bedste privathold, hvilket betyder en fjerde- femteplads, men får fabriksbilerne uheld, er en mulig podieplads hjemme.

Review: Team der satsede på løbsresultatet fra starten af ugen og blev belønnet. Taktikken bragte holdet op på fjerdepladsen, foran den anden fabriks-Aston Martin, i de tidlige timer søndag, men måtte nøjes med femtepladsen.
Femtepladsen var bedste resultat for dette privathold og ville have krævet yderligere uheld blandt fabriksbilerne, for en forbedring. Luc Alphand har grund til at være stolt over resultatet, både for sin egen bil, men også søsterbilen, der fulgte på sjettepladsen.

Resultater 2008

Le Mans Series:
2 sejre
1 andenplads

Testweekend:
31. (6.) hurtigst i tiden 4:00,633
Kørte 37 omgange
Tidtagning:
39. (7.) hurtigst i tiden 3:52,993
75 omgange
- 3:52,993 (Policand)
- 3:54,405 (Moreau)
- 3:57,357 (Alphand)
Warm-up:
34. (6.) hurtigst i tiden 3:57,182
8 omgange
1. time/16:00
33. (6.) 16 omg./1:04:55,127
2. time/17:00
29. (5.) 30 omg./2:01:28,734
3. time/18:00
28. (5.) 45 omg./3:01:33,187
4. time/19:00
29. (5.) 60 omg./4:04:00,668
5. time/20:00
27. (5.) 75 omg./5:04:36,322
6. time/21:00
27. (5.) 89 omg./6:01:08,482
7. time/22:00
28. (5.) 104 omg./7:01:34,181
8. time/23:00
26. (5.) 119 omg./8:03:06,296
9. time/00:00
25. (5.) 134 omg./9:04:40,062
10. time/01:00
24. (5.) 146 omg./10:03:09,371
11. time/02:00
22. (5.) 161 omg./11:03:57,300
12. time/03:00
20. (5.) 176 omg./12:05:53,480
13. time/04:00
21. (5.) 191 omg./13:06:25,859
14. time/05:00
20. (5.) 203 omg./14:01:59,226
15. time/06:00
19. (4.) 217 omg./15:06:04,949
16. time/07:00
17. (4.) 229 omg./16:02:29,062
17. time/08:00
18. (5.) 242 omg./17:02:40,035
18. time/09:00
18. (5.) 255 omg./18:03:12,582
19. time/10:00
18. (5.) 268 omg./19:02:30,875
20. time/11:00
18. (5.) 282 omg./20:05:56,367
21. time/12:00
18. (5.) 294 omg./21:02:15,625
22. time/13:00
17. (5.) 308 omg./22:02:42,226
23. time/14:00
17. (5.) 323 omg./23:07:20,179
24. time/15:00
17. (5.) 335 omg./24:02:09,109
Hurtigste omgang:
3:54,006
33. omgang


Teamdata

Startnummer:
73
Team:
Luc Alphand Aventures
Base:
Le Mans, Frankrig
Teamejer/grundlægger:
Philippe Poincloux
Teamchef:
Luc Alphand
Teknisk chef:
Philippe Poincloux
Link:
Luc-Alphand.com

Køretøj

Chassis:
Corvette C6.R
Motor:
Chevrolet V-8
6993 ccm atmosfærisk motor
Dæk:
Michelin

Kørerhold

Jean-Luc Blanchemain (F)
Født 22-03-1957,
4 tidligere starter,
1 11. plads i GT1
Patrice Goueslard (F)
Født 26-11-1965,
13 tidligere starter,
2 tredjepladser i GT1
Laurent Pasquali (F)
Født 06-07-1975,
debutant

Luc Alphand-teamets andethold sluttede som langsomste GT1-bil ved testweekenden, hvilket er i omegnen af det forventelige for dette gentleman-hold. Jean-Luc Blanchemain er eneste kører holdets normale LMS-holdopstilling, med Patrice Goueslard overført fra søsterbilen nummer 72. Han bidrager med en del erfaring, hvilket skal kompensere for Laurent Pasquali, der kommer med en baggrund fra fransk Porsche cup-løb.

Holdet er et bud på agterlanterne i GT1, hjulpet af mekaniske defekter og kørerfejl. Målflaget er langt fra nogen selvfølge.

Review: Alphand’s andethold fulgte med sjettepladsen, godt op på førsteholdets perfekte løb. Speeden var ganske vist ikke den samme, hvilket forklarer dele af de 10 omganges difference ved mål. I lighed med søsterbilen, holdt denne bil sig i pitten den sidste halve time, for så at køre sidste omgang.
En del af forudsigelserne for dette team må ædes, hvilket hermed bliver gjort, for det er imponerende at dette privatteam fik begge biler i mål på flotte resultater, mens de øvrige 1-bilsprivatteam alle enten udgik eller blev forsinket af uheld eller defekter.

Resultater 2008

Le Mans Series:
1 tredjeplads
2 udgåelser

Testweekend:
44. (10.) hurtigste i tiden 4:11,258
Kørte 30 omgange
Tidtagning:
42. (10.) hurtigst i tiden 3:55,736
65 omgange
- 3:55,736 (Blanchemain)
- 4:04,991 (Goueslard)
- 4:07,228 (Pasquali)
Warm-up:
48. (10.) hurtigst i tiden 4:09,672
7 omgange
1. time/16:00
34. (7.) 16 omg./1:05:28,736
2. time/17:00
37. (9.) 29 omg./2:00:42,704
3. time/18:00
35. (8.) 44 omg./3:03:14,144
4. time/19:00
35. (8.) 58 omg./4:03:44,113
5. time/20:00
33. (7.) 72 omg./5:01:32,759
6. time/21:00
31. (7.) 87 omg./6:02:25,794
7. time/22:00
32. (7.) 102 omg./7:04:47,191
8. time/23:00
30. (7.) 116 omg./8:04:57,880
9. time/00:00
29. (7.) 130 omg./9:03:39,527
10. time/01:00
27. (7.) 142 omg./10:03:09,726
11. time/02:00
24. (7.) 157 omg./11:04:28,894
12. time/03:00
25. (7.) 171 omg./12:03:05,988
13. time/04:00
23. (7.) 185 omg./13:03:25,503
14. time/05:00
21. (6.) 197 omg./14:00:29,710
15. time/06:00
21. (6.) 211 omg./15:06:12,750
16. time/07:00
20. (6.) 223 omg./16:01:32,562
17. time/08:00
20. (6.) 236 omg./17:05:21,136
18. time/09:00
22. (6.) 246 omg./18:07:08,054
19. time/10:00
21. (6.) 257 omg./18:59:32,984
20. time/11:00
21. (6.) 271 omg./20:05:47,250
21. time/12:00
22. (6.) 284 omg./21:02:43,453
22. time/13:00
20. (6.) 298 omg./22:02:11,257
23. time/14:00
21. (6.) 313 omg./23:07:37,937
24. time/15:00
21. (6.) 325 omg./24:05:46,281
Hurtigste omgang:
3:57,217
2. omgang
Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Corvette Racing
  • Le Mans
  • 15/06/08 - Le Mans - Le Mans
  •