Netop den kombination har fået et par kommentarer med på vejen, eftersom en række kørere måske er ved at være lidt for uinteressante for Formel 1-teams. Ikke fordi de er dårlige – slet ikke, men fordi deres alder taler imod dem. Indtil flere tidligere Formel 1-kørere er i feltet, og da de netop har været forbi motorsportens topklasse og har vist sig ikke at være gode nok (det må de jo være eftersom de nu skal køre GP2), fylder de måske mere op og blokerer for talenter der kunne være blevet nurset frem. En kører som Alx Danielsson, svenskeren der vandt den store Formel Renault-klasse burde være i feltet!
Men lad os tage et kig på de enkelte teams og kørere:
ART Grand Prix
Hvert mesterskab er tilfaldet ART Grand Prix-teamet, og derfor må de igen anses for at være store favoritter. Der er hentet nye 2-års kørere til teamet, og det må siges at være et meget fornuftigt valg. Sidste år viste det sig at selv en nybegynder kan vinde klassen, da Lewis Hamilton kom direkte ind fra Formel 3, vandt og gik til Formel 1. Så klar ser ruten dog ikke ud for ART Grand Prix’ to kørere. Tyske Michael Ammermüller leverede en overraskende god sæson i 2006, selvom han kom direkte fra Formel Renault. Han kommer blandt andet med støtte fra Red Bull, og har da også været inde omkring Formel 1 som testkører for Red Bull Racing. Teamets anden kører, brasilianeren Lucas di Grassi har på papiret bedre resultater, og hans karriere bliver guidet af Renault, hvor han er en del af Renaults kuld af kommende talenter. Også han har testet lidt for Renault. Men han havde ikke en stor sæson sidste år hvor han kørte for det noget pressede Durango-team. Alligevel er han tidligere vinder af Formel 3-løbet i Macau – og det taler for at talentet ikke mangler! Han skal levere i denne sæson hvis drømmen om Formel 1 skal holdes i live.
I den afsluttende test kørte di Grassi bedste tid i den ene af de fire sessions. Ammermüller var ikke til stede på sidstedagen, men satte tider der lå til top 10. Begge kørere må betragtes som profiler i sæsonen og måske også til mesterskabet.
ART Grand Prix ligner holdet der kommer til at dominere - måske med Lucas di Grassi (Foto: GP2 Series)
Minardi by Piquet Sports
Efter at Nelson Piquet er kommet tættere på Formel 1 som testkører for Renault, er interessen for teamet blevet noget mindre. Og det kan få betydning for deres præstationer. Alexandre Negrao bør være klar til at levere, men der har ikke været mange store præstationer fra den tidligere sydamerikanske Formel 3-mesters side. Det kan til dels skyldes at unge Nelson fik hele opmærksomheden, men testtider har ikke været voldsomt gode. De sidste på Paul Ricard lå omkring 10-12. pladserne, og det skal være bedre hvis han vil være med fremme. Tilkommen til teamet er spanske Roldan Rodriguez. Han har ellers været tilknyttet Campos Racing-teamet i en årrække i det spanske Formel 3, hvor han i 2006 blev nummer 2, men samtidig var han også involveret hos Minardi der deltager i det knap så kendte europæiske Formel 3000-mesterskab, og da de to parter slog sig sammen til denne sæson, kom Rodriguez med i købet. Han har holdt sig meget tæt på Negraos tider, så det er meget godt klaret som 1-års kører i feltet.
Samlet set bliver sæsonen nok et skridt tilbage for teamet, og det bliver de sidste point-placeringer som de kan forventes at kæmpe med om.
Negrao har et tungt ansvar at skulle bære efter at Nelson Piquet Jr. er stoppet - og det er tvivlsomt om han kan bære det (Foto: GP2 Series)
iSport International
Efter at have været tæt på de sidste sæsoner, ser det ud til at iSport kan gå hele vejen til toppen. På den seneste test på Paul Ricard var en 7. plads det dårligste en af kørerne endte på i en sesssion, og de fleste vurderer at tyskeren Timo Glock går ind til sæsonen som storfavorit. Tyskeren er har en sæson bag sig hvor han sidste år startede ud hos BCN for siden at skifte til iSport. Han er allerede tilknyttet BMW Sauber i Formel 1, så han får ikke problem med at gøre opmærksom på sig selv i den retning. Men efter en rodet tid – det er blevet til et par få Formel 1-løb hos Jordan og i CCWS. Med et muligt mesterskab i GP2 får generaliebladet lidt mere stabilitet. Glock kan forventes at få godt med modstand fra sin holdkammerat. I tre ud af de fire trænings-sessions på Paul Ricard var Andreas Zuber hurtigste kører, og østrigeren kan meget vel blive en front-runner. Sidste sæson hos Trident Racing gav god erfaring og en enkelt sejr med på vejen. Efter nogle mindre gode sæsoner i Formel 3 er han kommet godt tilbage. Spørgsmålet er om han kan matche de noget mere erfarne kørere henover en hel sæson. Hold derfor meget godt øje med de blå/røde racere – de bliver svære at overse!
Af mange udpeget som den store favorit i 2007 - Timo Glock (Foto: GP2 Series)
Arden International
I starten af det nye årtusinde var Arden-teamet det klart stærkeste team i Formel 3000, men mod slutningen af Formel 3000-klassens levetid faldt de helt igennem. Teamet ligger pænt til i GP2 men mangler det store gennembrud som konkurrenterne fra ART Grand Prix har fremvist. Teamet satser på to rookies i klassen, og det er selvfølgelig noget af et sats hvis der skal være tale om at gå efter mesterskabet. Teamets helt store navn bliver Bruno Senna. Mest fordi han er nevø til afdøde Ayrton Senna. Han har rimelige resultater fra det engelske Formel 3, men GP2 bliver den store prøve på om han også har det sidste der giver kvalitet frem mod Formel 1 (hvor han blandt andet sættes i forbindelse med Toro Rosso). Testtiderne har ikke været voldsomt imponerende, men forventningen må være at det første år handler om at lære. Omvendt vil jeg ikke blive overrasket hvis det viser sig at teamets anden kører, sydafrikaneren Adrian Zaugg ender med at blive den hurtigste. Han springer direkte fra Formel Renault, via et par løb i A1 GP, til GP2. Han har dog allerede vist at han i de enkelte sessions kan køre lige op, og flere gange fra, Bruno Senna. Det er begge kørere som skal lære – den bedste af de to bliver i klassen en sæson mere!
Der bliver ekstra meget fokus på Bruno Senna - men placeringerne bliver nok i midten af feltet (Foto: GP2 Series)
FMS International
Giancarlo Fisichella købte sig ind i det skrantende Coloni-team og det blev en god sæson for teamet sidste år. Konceptet ser ud til at være: hent en meget rutineret kører og en penge-kører. Sådan var det i 2006, hvor Giorgio Pantano leverede gode præstationer da han kom til. I denne sæson satser de på at formel nomaden Antonio Pizzonia kan gå hele vejen. Han har i de tidlige tests vist sig at være meget hurtig, mens den seneste test på Paul Ricard var noget blandet. Spørgsmålet er om han er sulten nok i forhold til flere af de unge kørere og om han kan undgå de mange fejl så han kan gå hele vejen til mesterskabet. Han er dog blandt de store favoritter. Derimod er der ikke voldsomt meget at sige om teamets penge-kører, Jason Tahinci hvis talent alene ligger i tegnedrengen. Han er en af de få kørere i feltet vi godt kunne undvære – men han betaler for Pizzonias indsats.
Stor erfaring var nøgle til succes for FMS sidste sæson - nu satser de på at Pizzonia kan rykke dem helt frem (Foto: GP2 Series)
Trident Racing
Det var en overraskelse for mange at det blev Trident Racing der fik den ledige plads i feltet, da det ellers var udset til at være Carlin Motorsport som skulle til. Alligevel må man sige at teamet ikke skuffede. Med en rutineret kører som Gianmaria Bruni hentede de flere sejre. Nu er de så klar til år 2, hvor der står to nye kørere på spring. Men det er ikke helt dårlige kørere som de har fået fat i. Det er måske nok ikke to navne man lige har set i overskrifterne, men de er meget kompetente. Især kan venezueleren Pastor Maldonado blive en joker. Han har igennem flere sæsoner været en af de mest markante kørere i de forskellige Formel Renault-klasser, og sidste år blev han nummer 3 i den WSR. Testtiderne har indikeret at han nok bliver den hurtigste for Trident Racing, mens Kohei Hirate har været lidt længere tilbage. Men den japanske kører, der allerede er tilknyttet Toyota F1, kan meget vel levere nogle gode resultater. Han kommer fra det europæiske Formel 3 med en 3. plads – slået af Paul di Resta (der skal køre DTM for Mercedes) og Sebastian Vettel (der nu er 3. kører hos BMW-Sauber i Formel 1). Det er to kørere som nok vil være med i kampen om et par pladser på podiet, men de er for nye i klassen til at kunne være med hele vejen når det gælder mesteskabet. Men hold øje med de to kørere!
En af de kørere som nok ikke er så hypet, men som ikke må undervurdres - Pastor Maldonado (Foto: GP2 Series)
Racing Engineering
Det spanske team har været igennem mange op- og nedture. Sidste år havde de Adam Carroll til at præstere, men 2007 kan meget vel blive en svær sæson. Javier Villa som bliver teamets 1. kører, havde problemer med at ramme pointene sidste år og endte således uden nogen. Der skal noget ekstra til at vende det, men selvfølgelig kan han bruge sig større erfaring. I de sidste par tests var han med fremme et par gange, men han er ikke særlig konstant, og det kan komme til at koste henover en hel sæson. Teamet har været tilbage i sine spanske rødder og hjemme i det spanske Formel 3 har de fundet Sergio Jimenez, som er et forholdsvis ubeskrevet blad, som nok må forventes at findes i den tunge ende af feltet.
Javier Villa er ekstrem hurtig - men holder han en hel sæson? (Foto: GP2 Series)
Super Nova
David Sears team der var altvindende i den sidste del af 1990’erne har fortsat sit store gennembrud i GP2 til gode. Sidste år faldt de noget tilbage i forhold til deres placering, men det ser ud til at de har en rimelig fin kørersammensætning til 2007. Erfaringen får de i Luca Filippi som er lynende hurtig. I de seneste tests har han været med helt fremme i toppen, og nu bliver det spændende om det kan hentes med til hele sæsonen. Sidste sæson var ikke videre overbevisende, hvor han kørte for Racing Engeneering. Topklasse kører kommer der til fra det engelske Formel 3, og som regerende mester dér må der forventes noget ekstra af. Mike Conway har også været meget stærkt kørende i tests, og holder han det kan han meget vel blive en outsider i denne sæson. Selvom det nok mest er enkelte løbssejre som kan forventes. Duoen hos Super Nova ser meget lovende ud – og de kommer nok til at gøre det bedre end i 2006.
Med mesterskabet i det britiske Formel 3 må der stilles høje forventninger til Mike Conway (Foto: GP2 Series)
BCN Competicion
Det går lidt frem – og så mest tilbage. Sådan har det oftest været for BCN-teamet, og meget tyder på at det igen i 2007 bliver lidt af samme skuffe. Teamet har fået tilgang af Formel 1-umuliussen Sakon Yamamoto, som mere eller mindre fik at vide at han var til fare for alt og alle. Nu forsøger han igen at lære hvordan man kører race på højt niveau og i klassen under Formel 1. Det er tvivlsomt om Yamamoto er god nok, og ikke mindst kan føre det meget videre – talentet har ikke ligefrem tynget hans indsatser. Teamets anden kører har ingen erfaring med raceren! I sidste øjeblik trak teamets oprindelige 2. kører sig, og det overlod teamet i en rigtig dårlig position. Mange kørere kunne måske nok være kommet til, men flere af de GP2 aspiranter som ellers kunne være kommet til, havde af gode grunde fundet vej til andre klasser. Derfor står teamet med en total uprøvet kinesisk kører, Ho-Pin Tung. Han har godt nok erfaring fra A1 GP, og er måske nok den bedste kinesiske kører gennem tiderne. Men om det holder til GP2 er nok lidt for tidligt. Et mesterskab i den tyndt besatte tyske Formel 3-cup, bør ikke give en billet til GP2. Derfor ser sæsonen 2007 meget svær ud for BCN, der kommer til at rode rundt i bunden af feltet. Yamamoto kan næppe smides ud af GP2... (Foto: GP2 Series)
David Price Racing
Der bliver dansk deltagelse i GP2, og det er selvfølgelig noget som gør at klassen bliver ekstra interessant at følge. Christian Bakkerud træder ind i GP2 efter en hel del sæsoner i det britiske Formel 3-mesterskab, hvor han har været tæt forbundet med Carlin-teamet. Netop Carlin så meget længe ud til at indgå i en alliance med David Price Racing, som hører til blandt de mindste teams i GP2. Netop det at Carlin Motorsport, der er et af de mest succesrige teams i blandt andet Formel 3 og World Series of Renault, gjorde det yderst interessant for danskeren at komme til netop David Price Racing. Desværre faldt den aftale til jorden, og det stiller derfor ikke teamet så godt som hvis de havde opbakning fra Carlin, som er lidt af et mirakel-team.
Bakkerud kommer til at lære meget, og det er også hans mål for den første sæson i GP2. Tiderne i den seneste test indikerer da også at vi skal forvente at se danskeren udenfor top 10 – til dels fordi han er ny, men også fordi teamet ikke har samme ressoucer som eks. ART Grand Prix i toppen af klassen. Det er derfor med dæmpede forventninger man skal se danskerens debut i møde. Yderligere skal også lægges at Bakkerud er oppe mod flere stærke kørere som har mesterskaber i forskellige klasser på CV’et, mens danskeren ikke har haft det helt store gennembrud selvom han har været med i flere år i Formel 3.
Det eneste der vil være fair og ret – når der danskerens indsats skal vurderes – må være at se det i forhold til hans holdkammerat, Andy Soucek. Han er ligesom Bakkerud rookie i klassen, og derfor bliver deres indbyrdes duel det bedste målepunkt. Østrigeren har et spansk Formel 3-mesterskab med sig, samt en sæson i World Series of Renault. Og han ligner en stærk udfordrer til Bakkerud, så de to kommer til at få nogle drabelige dueller. Set med danske briller bliver GP2 yderst spændende med entre til Christian Bakkerud (Foto: GP2 Series)
DAMS
Det franske DAMS team kører også op og ned – og efter en opblomstring gik det i 2006 direkte ned i bunden af feltet. Men forholdsvis tidligt i vinters annoncerede teamet deres kørere og havde som de første deres to kørere klar. Med en stor pose yen har Toyota fået placeret sønnike til Saturo, Kazuki Nakajima, hos det franske team. 22-årige Nakajima har været gennem Formel 3 og gjorde det pænt, men markede sig ikke sidste sæson som den bedste japaner i det europæiske Formel 3. Udover GP2 står han også tæt på Williams-teamet i Formel 1 og har kørt en række test for teamet., også som fredags-tester. Nu står det imidlertid GP2 på programmet. Han missede den sidste test, og i GP2 er al banetid ekstrem vigtig, så det sætter ham tilbage fra dag 1. Modsat har teamet nok gjort en god handel i Nicolas Lapierre. Han kommer dog ind til sin tredje sæson, så tiden er begyndt at tikke ned for franskmanden, der lidt overraskende fortsat har sin første GP2 sejr til gode. Han var dog den bærende kraft for det franske A1 GP-mesterskab, og det har da også været begrundelsen for at hente ham til DAMS. Nu skal teamet så også vise at de har formatet, og det er fortsat tvivlsomt om de kan komme helt frem i toppen. Forventningen må være at de ligger med omkring 10. pladsen. Nicolas Lapierre jagter fortsat sin første GP2 sejr - skal det være hos DAMS det sker? (Foto: GP2 Series)
Campos Racing
Adrian Campos’ team har også været igennem op-og nedture. Til 2007 har de valgt at skifte strategi. Ikke noget med at hente en masse purunge spanske talenter ind. I stedet er de gået som et par andre teams i retning af én toprutineret kører og en pengekører. Således kan de præsentere GP2’s mest flyttende kører, den tidligere Formel 1-kører Giorgio Pantano. Han har været med hos Super Nova og FMS – og nu kan han så også skrive kører for Campos Racing på CV’et. I den seneste test på Paul Ricard viste han at det ikke er materiellet der er noget galt med – for han lå konsekvent blandt de ti hurtigste. Om teamet kan rykke sig helt frem er nok tvivlsomt, men de kan da komme tæt på. Med Pantano har de i hvert fald deres bedste kører i flere år. Han bliver spændende at følge. Den anden kører i feltet er russiske Vitaly Petrov, tidligere Lada Cup-mester. Og så er der vist ikke mere at sige til det... Kan Pantano gøre det igen? Føre et mindre hold til succes - Campos håber det (Foto: GP2 Series)
Durango
Det sidste team i feltet er det altid hårdt pressede, men evigt festende Durango-team. Deres sammensætning er først kommet meget sent på plads, og byder på det comeback til Borja Garcia. Egentlig er det lidt ærgerligt at det ikke er blevet til mere for Garcia. Han er tidligere spansk Formel 3-mester og blev nummer to i den forgange sæson i World Series of Renault. Kombinationen af at vende tilbage til GP2 med Durango ser derfor ikke ud til at blive en voldsom succes. Ikke desto mindre har han ved de tests der har været, vist at han også – ligesom Pantano – kan få materiellet til at præstere. Men han skal virkelig over-kompensere for det lille team, hvis han skal kunne begå sig med fremme. I den anden racer bliver der debut til Karun Chandhok, 23-årig inder. Han kommer med et asiatisk mesterskab i Formel Renault. Testtiderne indikerer dog at kombinationen af helt ny kører og et meget lille team, næsten kun giver de langsomste tider. Durango kæmper på bunden af feltet - det italienske team satser spansk... (Foto: GP2 Series)
Det er ordene – og vi bliver selvfølgelig alle meget klogere på sæsonen og kørernes indsats som sæsonen skrider frem. God fornøjelse med GP2 i 2007. Benji
Læs mere om: 15/04/07 - Sakhir - Grand Prix 2 |