Yokohama Cup 0-1600 ccm.
I klassen for gruppe N-bilerne med en motor under 1600 ccm. er mesterskabet allerede afgjort. Niels Ole Andersen er blevet detroniseret som mester og Klaus Ellmies har efter en meget solid indsats taget titlen - en titel som han styret imod fra det første heat i foråret. I det hele taget har det været en fornem sæson for Ellmies - 7 sejre af indtil videre 14 mulige, samt et par anden- og tredjepladser, har alt sammen været med til at skabe muligheden for at sikre sig mesterskabet. Med til historien hører dog også at Ellmies´ nærmeste rival, den forsvarende mesters Niels Ole Andersen, ikke var med i den første afdeling da han var blevet idømt en straf fra 2000-sæsonen, der krævede at han skulle stå over i årets første afdeling. Ikke desto mindre har Peugeot-køreren dog gjort sit til at presse Ellmies, men det var ikke nok.
Samtidig er det også sidste løb for Niels Ole Andersen i Yokohama Cup´en i denne omgang. Han har sat sin løbsvindende Peugeot 106 til salg, og det forventes ikke at stiller op næste år. Men lad os nu se om han hænger hjelmen op! Andersen bør være et oplagt bud på manden til at tage andenpladsen i mesterskabet. Ligeså er det også oplagt at Per Carlsen i den noget ældre Toyota Corolla, ser ud til at sikre sig 3. pladsen i mesterskabet. Niels Ole Andersen kører sit sidste løb i sin Peugeot 106 i finaleløbet (Foto: Motorsporten.dk)
Flere kørere kan dog gå hen og overraske - på det seneste har Jesper Sally Pedersen været godt kørende i sin Citroen Saxo - så han kan måske slutte året af med et par podiepladser, sådan som det var tilfældet ved Grand Prix´et sidste måned på Jyllands-Ringen. Et helt klart bud på en mulig løbsvinder må siges at være Jacob Borum. Han erstatter popsangeren Morten Remar der er optaget af sin turné rundt i landet. Borum har tidligere i år kørt Honda Civic´en til sejr, da han kørte med på Oschersleben.
Derudover er der alle de kørere der satser på at slutte af med manér. Kent Lee Holmstoel har haft en rimelig vanskelig sæson, men han er virkelig opsat på at give den ekstra gas og få det bedste ud af sæsonfinalen. Samtidig er det også opbrudstid for nogle kørere - enten skifter de til andre klasser eller finder sig nye biler. Jesper Pedersen har således få opgraderet sin racer til den kommende sæson og kører de sidste omgange i sin Toyota ved søndagens andet heat.
Stillingen i top-10 inden finaleløbet
|
Nr. | Kører | Bil | Point | Ballast |
|
1. | Klaus Ellmies | Honda CRX | 264 | 80 |
2. | Niels Ole Andersen | Peugeot 106 | 213 | 50 |
3. | Per Carlsen | Toyota Corolla | 187 | 80 |
|
4. | Peter Faarborg | Peugeot 106 | 160 | 45 |
5. | Chris Poulsen | Honda Civic | 151 | - |
6. | Henrik Mikkelsen | Peugeot 106 | 107 | 20 |
|
7. | Steffan Larsen | Citroen Saxo | 104 | 20 |
8. | Jesper Sally Pedersen | Citroen Saxo | 91 | 45 |
9. | Kent Lee Holmstoel | Peugeot 106 | 74 | - |
|
10. | Jesper Leen Jensen | Peugeot 106 | 70 | - |
|
Yokohama Cup 1601-2000 ccm.
Derimod er der stadig spænding om hvem der skal kalde sig dansk mester i klassen for biler op til 2000 ccm. Der er 50 point at køre om, og det betyder at der teoretisk set er fire kørere der kan blive dansk mester - Brian Olsen, Michel Nykjær, Klaus Verner og Jørgen Ladefoged. Men i praksis er det nok tvivlsomt om Ladefoged kan nå forbi - det kræver to sejre og ingen point til de tre andre nævnte kørere. Men det bør ligne en succes for Brian Olsen - hvis vi skal se historisk på det. Olsen, der også er forsvarende mester i sin VW Golf, har ofte ret gode resultater på Jyllands-Ringen. Men alligevel var han ikke med fremme da der blev kørt Grand Prix på Jyllands-Ringen sidste måned. Det gjorde at især Michel Nykjær kunne hente ind på Olsen, så der nu er 16 point mellem de to kørere. Gentager Nykjær sine resultater fra Grand Prix´et med en sejr og en 4. plads, og kører Olsen sig igen til to 6. pladser, så bliver Nykjær mester. Brian Olsen har 16 point med ind til finalen - men intet er langt fra sikkert (Foto: Motorsporten.dk)
Men den tredje part i duellen om mesterskabet, skal slet ikke glemmes. Klaus Verner er blot ét point efter Nykjær og er derfor en ligeså skarp udfordrer til titlen. Han har også gode placeringer på Jyllands-Ringen, men har dog de bedste på Ring Djursland, hvorfor banen nok ikke må siges at være Verners favorit - han har dog en fordel frem for Olsen og Nykjær - han kører blot med 45 kilo, mens de to andre DM-kandidater kører hver med 80 kilo! Uanset hvad: afskriv aldrig Verner! Det bliver meget spændende at følge kampen om mesterskabet.
Selvom der vil være fokus på kampen om DM-titlen, så er der flere andre kørere der kan være vinderemner, eller har chancen for at tage en plads på podiet. Jørgen Ladefoged er altid et godt bud på en podieplads - han har dog stadig sin første sejr i år til gode! Lars Vendelbo kan være et bud på en vinder - han var med fremme ved Grand Prix´et, og har tidligere vundet en afdeling på Jyllands-Ringen, så helt utænkeligt vil det ikke være hvis Peugeot-køreren slutter sæsonen med en sejr. Niels Carl Nielsen sejrede også ved Grand Prix´et og den rutinerede standardvognskører er også et oplagt bud på at være med fremme i førerfeltet. Listen af kørere der kan begå sig i førerfeltet er lang - der kan nævnes de første 10-12 kørere, så vi undlader at liste dem op. I stedet tager vi top-10 listen i mesterskabet:
Stillingen i top-10 inden finaleløbet
|
Nr. | Kører | Bil | Point | Ballast |
|
1. | Brian Olsen | VW Golf | 219 | 80 |
2. | Michel Nykjær | Seat Ibiza TDI | 203 | 80 |
3. | Klaus Verner | Peugeot 206 | 202 | 45 |
|
4. | Jørgen Ladefoged | Audi A3 | 172 | 80 |
5. | Lars Vendelbo | Peugeot 206 | 150 | - |
6. | Niels Carl Nielsen | Skoda Octavia | 145 | 50 |
|
7. | Hans Elnegaard | Rover 200 | 131 | - |
8. | Kaj Verner Randrup | Volvo S40 | 124 | - |
9. | Hans Henrik M. Madsen | Skoda Octavia | 100 | - |
|
10. | Jacob Kristensen | Seat Ibiza | 94 | - |
|
Så der er bestemt meget at se frem til - der køres lørdag tidtagning samt første heat, og søndag sluttes der af med det sidste heat. Benji
|