Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Baner

Præsentation af dispositionsplan

Baner 
11/04/05 

- for nyt motorsportsmekka ved Esbjerg
Esbjerg Kommune har planer om at blive hjemsted for Nordeuropas største og bedste motorsportsanlæg.
 

Det eksisterende anlæg vil skulle underkastes en meget væsentlig udbygning, hvor en nye asfaltbane på 4.000 m vil være den største bane i det nye anlæg. Det samlede motorsportsanlæg vil komme til at omfatte de fleste motorsportsdiscipliner inden for banesport omfattende billøb og motorcykelløb/roadracing, speedway, motocross og gocart.

Motorsportsanlægget tænkes udbygget til en standard på niveau med de store motorbaner i resten af Europa, og vil være et fyrtårn ikke kun for Ny Esbjerg Kommune men for hele regionen. Anlægget vil således på linie med Svømmestadion Danmark give mulighed for afholdelse af nationale og internationale sportsbegivenheder.


(Grafik: Esbjerg Kommune)

Målet med etableringen af motorsportsanlægget er dels, at motorbanen kan blive et meget vigtigt element i forhold til den videre udvikling af motorsporten i Danmark, og dels at motorbanen vil være et væsentligt nyt element i erhvervsudviklingen i regionen.

Erhvervsudvikling:
Erfaringerne fra andre motorbaner viser, at der i løbet af en årrække vil kunne opbygges forskellige virksomhedsmiljøer omkring banen.

For det første vil motorbanen i sig selv medvirke til at generere aktiviteter gennem motorsportsaktiviteterne, idet banen som en forretning vil indebære behov for en administration med PR-aktivitet og personale til planlægning af og medvirken ved afviklingen af løbsarrangementer. Herudover vil der være behov for en medarbejderstab til drift og vedligehold af baneanlæg m.m.

Motorsportsanlægget kan udvikles gennem udbygning af tekniske faciliteter til service og test af biler og motorcykler. Dette kunne være selvstændige forretningsenheder omfattende særlige værkstedsfaciliteter, prøve- og testfaciliteter og specielle tekniske anlæg som f.eks. en vindtunnel eller lignende.

Banens udbygning vil give danske motorsportsudøvere bedre og mere optimale betingelser for udøvelse af sporten til erstatning for leje af udenlandske baneanlæg til tests og træning.

Motorbanen vil give mulighed for en række aktiviteter, der ikke alene henvender sig til motorsportsfolk, men ligeledes til almindelige mennesker. Der vil komme en række forretningsområder omfattende forskellige former for køre- og racerskoler, der vil tilbyde mulighed for at bruge f.eks. motorbanen og gokartbanen. Der vil her være mulighed for at tilbyde aktiviteter for turister eller andre brugere.

Motorbanen med tilhørende aktiviteter kan ligeledes indgå som delelementer i kurser rettet mod teambuilding eller "kend dig selv" kurser. Der vil være mange muligheder for udviklingen af dette område.

Motorbanen kan endvidere anvendes som manøvreanlæg til test eller supplerende træning for "mindre" egnede bilister.

Bilsportens udvikling sker i høj grad baseret på en stadig stigende teknologisk udvikling. En sådan udvikling kan eksempelvis understøtte samarbejdet mellem virksomheder og forskningsmiljøer, vidensinstitutioner og kompetencecentre og medvirke til at knytte sådanne aktiviteter til regionen. Haves ekspertisen ikke lokalt kunne de gode testforhold på motorbanen medvirke til at udvikle og tiltrække arbejdskraft på dette område.

Endelig er der en mulighed for, at danske producenter af bildele eller virksomheder med særlige tuningskoncepter kunne benytte banen til test af deres biler inden aflevering.

Med den rette markedsføring kan det på længere sigt betyde, at regionen omkring Esbjerg bliver et naturligt sted for etablering af virksomheder, der udvikler og producerer elementer til transportsektoren.

Etablering af en 4.000 m lang motorbane sammen med de øvrige anlæg vil være et omfattende anlægsarbejde, ligesom den fremtidige drift vil give nye arbejdspladser. Hertil kommer den afledte beskæftigelse i virksomheder, der tilbyder særlige arrangementer eller aktiviteter på motorbanen.

Der vil ligeledes være mulighed for, at aktiviteterne med brug af motorbanen vil kunne få betydning for områdets øvrige erhvervsliv i forhold til behov for servicering af motorbanen og dens brugere med bl.a. øgning af antallet af hotelovernatninger, forplejning m.v. for de gæster, der kommer til banen.

Beliggenheden:
Med den øgede fritid og ikke mindst den øgede fokus på danske motorkørere er der i tiden en meget stor interesse for at følge motorsporten på nærmeste hold til danske løb. Interessen har gennem de seneste år været stigende, og der vil til flere løb kunne ventes besøgstal på mere end 20.000 tilskuere.

Afvikling af motorløb af høj klasse vil tiltrække et stort publikum, der i kraft af den gode tilgængelighed med det veludbyggede vejnet vil opleve, at Esbjerg ligger "tæt" på de øvrige kraftcentre i Danmark. Anlægget ved Korskroen har en hel unik beliggenhed i forhold til motorvejen og tæt ved lufthavnen.

Der er tillige en stor afstand til bysamfund, og området er tyndt befolket, bl.a. som følge af at den nærmeste nabo mod vest er lufthavnen. Beliggenheden ved lufthavnens landingsbane, motorvej, hovedlandeveje og de eksisterende motorbaneanlæg betyder, at området i forvejen er støjbelastet, og etablering af anlægget vil kun give anledning til, at ganske få boliger støjbelastes, og hovedparten af disse vil i forvejen være belastet af støj fra de øvrige kilder.

Motorsporten:
Den endelige udbygning af motorsportsanlægget ved Korskro vil fuldt udbygget omfatte følgende baneanlæg og faciliteter:

  • Ca. 4 km asfaltbelagt motorbane.
  • Pitfaciliteter.
  • Ca. 1.000 m go-cartbane.
  • Ca. 1.700 m motocrossbane.
  • Speedwaybane.
  • Mini baner (micro- og minispeedway, minimotocross og bo-cart).
  • Arealer til opstilling af udstyr under løb (paddock).
  • Kontorfaciliteter.
  • Faciliteter for publikum.
  • Campingfaciliteter.
  • Erhvervsarealer.
  • P-pladser.

Motorbanen kan derfor blive et meget vigtigt element i forhold til den videre udvikling af motorsporten i Danmark, idet banen vil give danske kørere helt nye og øgede muligheder for gennemførelse af tests og træning og dermed medvirke til en forbedring af forholdene for motorsporten i Danmark.

Banen vil give mulighed for afvikling af flere motorløb i Danmark. Der kan ske udvidelser af de danske løb, ligesom banen kan blive et alternativ ved afvikling af motorløb fra europæiske løbsserier.

Nedenstående plan viser et forslag til disponering af arealerne for ovennævnte motorsportsaktiviteter.


(Grafik: Esbjerg Kommune)

Det er en forudsætning for planens gennemførelse, at det areal, der i dag anvendes til motorsportsaktiviteter, udvides med betydelige nye arealer. Esbjerg Kommune ejer ca. 30 ha, og det samlede arealbehov til etablering af motorsportsanlægget vurderes at blive på ca. 135 ha.

Udviklingen af et nyt motorsportscenter med anlæggelsen af en 4.000 m lang motorbane er et omfattende projekt og vil strække sig over en årrække. Den lange anlægstid skyldes bl.a., at der for at minimere støjbelastningen af omgivelserne anlægges en støjvold omkring banen. Der skal til opbygning af støjvolde anvendes store mængder jord. Det er en væsentlig forudsætning for projektets gennemførelse, at støjvoldene opbygges af lettere forurenet overskudsjord, der typisk kan modtages og håndteres med en nettofortjeneste.

Det er en forudsætning for planens gennemførelse, at det areal, der i dag anvendes til motorsportsaktiviteter, udvides med betydelige nye arealer. Esbjerg Kommune ejer ca. 30 ha, og det samlede arealbehov til etablering af motorsportsanlægget vurderes at blive på ca. 135 ha.

Udviklingen af et nyt motorsportscenter med anlæggelsen af en 4.000 m lang motorbane er et omfattende projekt og vil strække sig over en årrække. Den lange anlægstid skyldes bl.a., at der for at minimere støjbelastningen af omgivelserne anlægges en støjvold omkring banen. Der skal til opbygning af støjvolde anvendes store mængder jord. Det er en væsentlig forudsætning for projektets gennemførelse, at støjvoldene opbygges af lettere forurenet overskudsjord, der typisk kan modtages og håndteres med en nettofortjeneste.

Ved anvendelse af lettere forurenet jord kan der i det skitserede projekt opnås en nettoindtægt på 90 mio. kr. Dermed kan der skabes et økonomisk grundlag for investering i baneanlæg og andre tilhørende faciliteter. Det vurderes, at den nødvendige jordmængde kan tilkøres anlægget over en periode på 10-15 år.

Herudover vil der naturligvis være en række udgifter til at anlægge banen og de tilhørende faciliteter.

Det vurderes, at der kan etableres et fuldt driftsklart motorsportsanlæg for en samlet udgift på 107 mio. kr. Indtægterne fra modtagelse af lettere forurenet overskudsjord forventes at beløb sig op til 90 mio. kr. Dermed forventes et fuldt driftsklart motorsportsanlæg at kunne etableres for en netto omkostning på knap 20 mio. kr. Udgiften til etablering af motorsportsanlægget vil naturligvis være stærkt afhængig af det kvalitetsniveau, der fastlægges for de tilhørende faciliteter og af udviklingen på markedet for håndtering af overskudsjord.

Der er ikke en endelig tidsplan for projektets gennemførelse, idet dette kan planlægges på flere måder afhængigt af fremtidige samarbejdspartnere eller medinvestorer. Vælges det at etablere en fuldt udbygget motorbane så hurtigt som muligt, må det påregnes, at der vil være et betydeligt kapitalbehov, der topper med ca. 65 mio.kr. i 2010. Indtægterne fra modtagelse af lettere forurenet jord kan efterfølgende anvendes til at nedbringe gælden.

Vælges det i stedet at etablere banen i etaper, kan det maksimale kapitalbehov begrænses til omkring 12 mio. kr. Til gengæld vil der gå op mod 15 år, før et fuldt udbygget anlæg kan tages i brug.

Esbjerg Kommune kan som offentlig myndighed ikke stå for driften af et professionelt motorsportsanlæg, og det vil alene af den grund være nødvendigt at inddrage private investorer på et passende tidspunkt i processen. Det kan ske efter flere modeller afhængig af, i hvilken udstrækning Esbjerg Kommune ønsker at have indflydelse på projektet.

Esbjerg Kommune
Kirsten Grahndin

 



FDM testdag