Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel Renault

Formula Renault 2000 Scandinavia

Formel Renault 
09/12/00 

Formel RenaultFormula Renault 2000JA!
DET ER STADIG PLANEN AT KØRE FORMULA RENAULT 2000 TIL ALLE SYV- OTTE PLANLAGTE LØB I DANMARK I 2001, OG TO I UDLANDET.

Vi arbejder på højtryk med Renault Sport, for at få de sidste detaljer på plads til et mesterskab i Danmark.
 

INFORMATIONSMØDE:

Efter planerne skulle vi have overstået både præsentation og det første informationsmøde på nuværende tidspunkt.
Men på grund af et stort arbejdspres hos Renault Sport, og småproblemer med at få tilpasset et reglement til danske forhold, er vore planer desværre skredet.
Vi inviterer naturligvis til informationsmøde så snart det er muligt.

Egentlig ville vi have ventet med, officielt at udsende informationer til alt var på plads og godkendt, men efter endnu en forsinkelse fra Renault Sport igår, besluttede vi at det var tid til at komme på banen og give jer en status på projektet.

FORVENTNINGER:

Forhåndsinterresse og forventninger har været meget store, ligesom opbakningen fra alle involverede har været overraskende positiv.

Der er allerede bestilt / reserveret 7 stk. FR 2000 biler til Danmark.
Der forventes naturligvis at komme flere til meget hurtigt, også fra Sverrige har der været stor interesse for vores 2001 mesterskab.

MESTERSKABS-SERIEN:

4 løbs weekender på Jyllands Ringen.
3 løbs weekender på Ring Djursland.
1 løbs weekender i i Ålborg?
1 løbs weekender i Tyskland.
1 løbs weekender i Sverige.
Dog maximalt 10 løbs weekender i mesterskabsserien det første år.
(Løbsdatoer foreligger endnu ikke endeligt.)

Tyskerne starter ligeledes en FR 2000-serie i 2001, mendens svenskerne venter til 2002.

PRIS OG DATA:

En komplet køreklar Formula Renault 2000 koster Euro 34.500,- eller ca. kr. 257.000,-

Sumariske data:

Del Beskrivelse
Chassis FR 2000 bygges hos TATUUS, på en moderne fuld kulfiber-monoque, udviklet i samarbejde med og bygget hos Dallara.
Vægt 480 kg.
Motor 2L 16v med F3 baggrund, 185 hk.og elektronisk motorstyring.
Gearkasse 6 trins, med sekvensiel skift.
Hjul For: 8" fælge
Bag: 10" fælge
Bremser 4 pot caliber
Instrumenter Digetal
Hastigheder 0-100 på 4 sek.
Topfart 270 km/t.

REGLEMENT:

Reglementet der er under udarbejdelse, vil udover beskrivelse af Renault mesterskabs serien, også indeholde et teknisk reglement, alle bilens data, specifikationer og et komplet reservedelskatalog over chassis, motor og gearkasse.

Endvidere uddybes også forhold der er omtalt i denne midlertidige orientering.
Reglement og propositioner for serien vil blive udsendt snarest muligt.

FR 2000 KONCEPT:

FR 2000 konceptet, det tekniske reglement og priserne fastholdes frem til 2005.
Uanset om Renault i år 2005 vælger at forlænge det til 2010, eller måske trækker den økonomiske støtte ud, vil der være produceret så mange biler, motorer og reservedele at der kan køres mesterskaber nationalt, nordisk og europæisk mange år frem i tiden.

Der produceres allene til 2001 over 500 stk. FR 2000 biler til forskellige serier over hele verden.
I år 2000 kørtes der udover et Europamesterskab, mesterskaber i England, Italien og Frankrig.
I 2001 køres derudover i Tyskland, Spanien, Canada, Brasilien og Danmark.

INITIATIV:

Niels Brøchner og Ole Vejlund har på et tidligt tidspunkt sat sig i spidsen for dette projekt, for at sikre en så forsigtig, hensynsfuld og hensigtsmæsig overgang til Formula Renault 2000 som muligt, uden at skade vores nuværende F 2000, som har eksisteret i Danmark uafbrudt siden 1978.

F 2000 var fra sin start en fremragende klasse der kørtes med stor succes overalt i Europa, og i en årrække også som Europamesterskab.
Siden har vi for det meste levet godt men isoleret med den herhjemme.

Det man har sikret sig med DASU og arangører er, at F 2000 forbliver som klasse med sin nuværende status så længe som muligt.
F 2000 og FormelRenault 2000 skal ikke køre sammen i løb.
Alt dette har været en vigtigt forudsætning.

(I efteråret 1977 tog Ole Vejlund selv initiativet til indførelsen af F 2000.
Han tog til Van Diemen og købte 2 stk F 2000 RF 78 biler.
Herefter promoverede han ideen og indkaldte alle FF 1600 og andre interesserede kørere, til et informationsmøde på Biludstillingen i Bella Centret 1977/78.
Klassen blev i realiteten grundlagt på dette møde, og havde så stor succes at den fik DM status året efter.

PERSPEKTIVET:

Lige så vigtigt har det været at se fremad.
For alle involverede parter var det en indlysende fornyelse og fremadrettet beslutning at satse på og vælge FR 2000.
En formel der kan tilbyde kørerne udvilklingsmuligheder og konkurrence på et helt andet plan end hidtil, og med muligheder for at lære de udenlandske baner at kende.

En mulighed for flere danskere, til at være med i en international "senior klasse", en mulighed som egentlig har manglet siden Formel 3 og Formel Opel Lotus blev uoverkommelig for de fleste.

FR 2000 tilbyder præcis disse muligheder, og gør det især til en helt unik pris, med et tilskud fra Renault pr. bil på omkring F.franc 100.000,- cirka 125.000,- danske kroner.

GODKENDELSER:

Før vi for alvor tog fat på at organisere og realisere dette projekt, har vi naturligvis forlods opnået godkendelser og accept fra de øvrige parter DASU, løbsarrangører og Renault Danmark

ANSVARLIG ORGANISATION:

Personerne bag organisations gruppen, Formula Renault 2000 Scandinavia A/S (ust), er Niels Brøchner, Søren Dyhr og Ole Vejlund.

Gruppen har rettigheder til og er ansvarlig for:

  • Afvikling af serien/mesterskabet.
  • Aftaler der indgås med klasse og arrangører.
  • Agent for TATUUS, salg af biler og reservedele.

Yderligere oplysninger og alle øvrige henvendelser bedes venligst rettet til sekretariatet.

Med venlig hilsen
Formula Renault 2000 Scandinavia.

Ole Vejlund