Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Spil

Nyt spil ude fra SimBin - GTR

Spil 
10/03/05 

Anmeldelse af SimBin's GTR
Svenske SimBin AB udgiver om ganske kort tid deres første pc-spil og vi har fået en version til test. Og du kan roligt finde både hjelm og handsker frem - for der tale om et brag af en udgivelse.
 

For første gang har svenske SimBin bevæget sig ud på det kommercielle marked, efter et par år som udgiver af gratis addons til det populære spil F12002 fra EA Sports. Spillet har været ventet længe og med høje forventninger til følge. Og da jeg nu endelig sidder med et eksemplar af spillet, så lad os komme igang med at kigge på sagerne.


Opstartsskærmen til GTR
(Foto: SimBin AB)

Spillet har officiel FIA GT licens, hvilket betyder at SimBin har rettighederne til at anvende de rigtige biler, baner mv. Spillet er bygget på 2003-sæsonen og nogle vil måske mene at det er lidt en hemsko. For mig er det dog ikke vigtigt, hvis GTR ellers holder hvad det lover. Tyskerne fik spillet allerede i November 2004, mens vi andre pænt måtte vente til starten af marts.

Kigger man ned over spillets imponerende feature-liste, så springer følgende specielt i øjnene:

  • GTR muliggør online racing for mere end 24 spillere på en dedikeret server.
  • Live Track teknologi - efterhånden som tiden går bliver banerne "beskidte" af gummirester etc.
  • Omskifteligt vejr
  • Over 70 detaljerede biler fra FIA GT serien
  • 16 officielle biler fra 24 timers løbet på Spa-Francorchamps
  • 10 officielle baner
  • 3 sværhedsgrader - Arcade, Semi-Pro og Simulation

Spørgsmålet er nu bare - holder det hvad det lover?

Første indtryk
Efter at man har været igennem GTR's introfilm, som i øvrigt er ganske flot, bliver man præsenteret for nogle ganske nydelige menuer. De er lette at navigere rundt i og nogle dejligt store knapper som er lette at ramme.


Hovedmenu'en i GTR
(Foto: SimBin AB)

Det første valg man skal træffe er sværhedgraden. Man har 3 muligheder: Arcade, Semi-Pro og Simulation. Arcade er for nybegynderne, Semi-Pro er for de mere øvede, mens Simulation henvender sig til dem som vil have den ægte vare - muligheden for at prøve kræfter med en rigtig rigtig fuldblodsracer. Og her er der virkeligt tale om simulation kan jeg godt afsløre - det er ikke nogen nem opgave at tøjle de over 600 HK på "Simulation"-sværhedsgraden.

Herefter bliver man introduseret for spillets hovedmenu, hvor man har en hel del valgmuligheder. Øverst en "What's new"-knap, hvor man har mulighed for at hente tilgængelige opdateringer ned til spillet. SimBin vil i ny og næ udgive opdateringer til spillet, så det er herligt at muligheden for nemt og bekvemt at installere dem foreligger.

Vil man spille alene, har man mulighed for at træne (Open Practice), køre et enkelt løb mod computeren (Race Weekend) og sidst, men ikke mindst, køre hele FIA GT-sæsonen mod computeren (Championship).

Offline-delen af spillet fungerer glimrende og det hele føles rigtigt godt. Grafisk er det noget af det bedste jeg har set til pc'en endnu (indenfor racer-spil), men det kræver også sit af maskinen (se maskinkrav til sidst i artiklen).

Desuden har du mulighed for at spille online mod andre (mere om det senere), samt at se replays af dine egne præstationer på banen.


Skærmbilledet mens man sidder i "pitten"
(Foto: SimBin AB)

Baner
Spillet kommer, som nævnt tidligere, med 10 forskellige baner. Nogle af dem vil man kunne genkende fra Formel1, men andre er mere ukendte. Ligesom bilerne, så er banerne utroligt flotte at køre rundt på. De er lavet ud fra GPS-data, så de skulle være meget tæt på de rigtige baner.

De 10 baner, som er en nøjagtig gengivelse af FIA GT 2003-kalenderen, er:

  • Barcelona (Spanien)
  • Brno (Tjekkiet)
  • Magny-Cours (Frankrig)
  • Estoril (Portugal)
  • Enna-Pergusa (Italien)
  • Monza (Italien)
  • Donington Park (England)
  • Anderstorp (Sverige)
  • Spa-Francorchamps (Belgien)
  • Oschersleben (Tyskland)
Biler
Udvalget af biler er nok det der fashinerer mig mest. Det vrimler simpelthen med italienske, tyske, spanske og engelsk fuldblodsracere. Og alle er de utroligt flotte og virkelighedstro.

Biler som Lamborghini Murcielago, Ferrari 550 Maranello, Saleen S7-R, Lister Storm, BMW Z3 M og Porsche 911 GT3R hører alle til den imponerende lange liste af biler - for blot at nævne nogle fra den lange liste indeholdende næsten 90 biler.

Samtlige biler opfører sig forskelligt (hver bil har sin egen fysikmodel) og hver har således sine fordele og ulemper. Det betyder så også, at der ikke er en én bil der er den bedste indenfor f.eks. GT-klassen. Valget af bil bliver derfor en meget "personlig" ting, da det gælder om at finde den bil der passer en selv bedst.


Chevrolet Corvette C5-R på Circuit de Catalunya
(Foto: SimBin AB)

Bilerne er opdelt i 2 klasser, ligesom i den rigtige FIA GT serie. Først og fremmest den hurtige klasse, GT-bilerne, og den mere jævnbyrdige NGT-klasse, hvor Porsche 911 GT3 og Ferrari 360 f.eks. holder til.

Ydermere kommer spillet med en "addon"-pakke, som indeholder alle biler fra 24-timers løbet på Spa. Derudover giver denne opdatering også mulighed for at køre 24 timers løb på Spa, som dog desværre ikke foregår "flydende". Det har åbentbart ikke været muligt at lave en glidende overgang mellem aften/nat/morgen/dag, så undervejs skal spille lige hente banen på ny. Natræs tilføjer lige en ekstra dimension til spillet og selv om natræs indtil videre kun kan afvikles på Spa, så er det en helt utrolig stemning der er. Det virker meget ægte.

Men da det er de færreste som gider at køre 24 timer i træk uden pause, indeholder spillet også en mulighed for at gemme undervejs så man kan køre videre på et andet tidspunkt.

Fede features
GTR indeholder, som jeg var lidt inde på i starten, en hel masse features som lige bringer spillet endnu tættere på "the real thing".

En af dem er livetrack-teknologien, som gør at jo længere du kører, jo mere beskidt bliver vejen. Uden for idealsporet samles der masser af gummirester og andet snavs. Og kører du derud, samler dine dæk det op - hvilket nemt kan få fatale konsekvenser, da bilen så bliver svært at styre. Det tager lige en omgang eller to, inden du har fået fjernet skidtet igen fra dine dæk.

LiveTrack-teknologien betyder også at jo længere hen du kommer i en løbsweekend (en løbsweekenden består af træning, kvalifikation, warmup og løb), jo mere gummi bliver der kørt ned i asfalten. Og dette betyder igen at tiderne bliver hurtigere - fuldstændig som i virkeligheden.


En NGT bil - her er det Morgan Aero 8
(Foto: SimBin AB)

Samtidigt kan vejret spille et pus, da det kan skifte løbende som tiden går, hvis man har slået denne indstilling til. Et løb kan således starte i høj solskin, men langsomt skifte over i regn. Og lidt længere henne i løbet holder regnen op, hvorefter banen langsomt tører op. Så begynder pitstrategier og dækvalg ligepludselig at have stor indflydelse på hvor godt man klarer sig i løbene.

Men festen stopper ikke her. I kraft af at spillet er udstyret med en såkaldt "dedikeret server", kan spillet også i stor udstrækning anvendes til ræs mod hinanden over nettet. I skrivende stund er det således muligt at køre helt op til 25 mod hinanden, hvis man har en forbindelse der er kraftig nok.

Dette giver igen muligheder for at oprette desiderede ligaer på nettet, hvor man så kan mødes en 20-25 stykker et par gange om måneden og afvikle et helt mesterskab med vennerne.

Kan det anbefales?
På baggrund af ovenstående, må svaret være et rungende "ja!". Hvis man er til bilsimulatorer, er det her simpelthen spillet.

Det der imponerer mig er helheden - for man føler virkeligt at man sidder bag rattet af en af disse fuldblodsracere. Lyden, rystelserne, grafikken og realismen skaber en helt unik stemning. Motorsport på pc'en har aldrig været tættere på "The real thing".


Porsche og Ferrari side om side
(Foto: SimBin AB)

GTR er ikke uden fejl og mangler, men alt i alt har SimBin lavet et glimrende pc-spil. Og eftersom SimBin løbende udgiver opdateringer til spillet, så har jeg en tiltro til at de får rettet fejlene. Specielt vil motorsports-entuiaster meget let blive fanget af GTR, ligesom folk der går meget op i realistiske spil også nemt ryger på krogen.

De problemer jeg har set med den tyske version, var at spillet havde meget lange loading tider og at spillet simpelthen gik ned. Til SimBins forsvar skal det tog siges at spillet kørte strygende på min egen computer og at der på intet tidspunkt var nogle problemer. Spillet er meget hardware-krævende, men har man en ordentligt pc så er spillet alle pengene værd.

SimBin har samtidigt sørget for at spillet ikke udelukkende lavet til "professionelle" racerkørere. Grundet de 3 forskellige sværhedsgrader er det faktisk muligt for alle at være med og man kan således langsomt arbejde sig op igennem sværhedsgraderne. Men et rat+pedaler er stærkt anbefalelsesværdigt

Ønsker du yderligere information om spillet, er en tur forbi spillets officielle side bestemt anbefalelsesværdigt (www.gtr-game.com). Spillet forventes på hylderne 11. marts 2005.

Systemkrav (anbefalede)
OperativsystemMicrosoft WindowsXP
CPU2 GHz Intel Pentium 4 eller noget tilsvarende
Ram512 MB Ram
Harddisk1 GB ledig plads
GrafikkortDirectx 9.0c kompatibelt med minimum 128 MB ram
LydkortDirectx 9.0c kompatibelt
AndetDirectx 9.0c kompatibelt rat

Læs også:
02.02.05 - GTR Galleri
10.09.04 - GTR - Get Real
19.08.04 - Lister på Jyllands-ringen
Søren Riis

Læs mere om:
  • GTR - Get Real
  •