I dag fik 37-årige Kristensen så sin første DTM-sejr, tilmed som noget uhørt i sin debutsæson i verdens hårdeste mesterskab for standardvogne. Sejren faldt - naturligvis - i syvende runde, der fandt sted på Oschersleben.
Kristensen startede fra anden position efter teamkammeraten Martin Tomczyk:
"I sådan en situation findes der en gentleman-agreement om, at ham, der kommer først ned til sving 1, får føringen uden problemer. Vi fik begge en kanonstart, så Martin fik linien rundt. Herefter trak vi allerede på de første omgange fra, og jeg holdt mig på afstand, indtil chancen bød sig. Efter det første af de to obligatoriske pitstop kom Martin atter først ud, så min eneste chance var at satse alt i det andet pitstop. På omgangen ind kørte jeg lige på grænsen, og det samme gjorde jeg på første omgang efter. Tomczyk gik i pit omgangen efter mig, og det var ubeskriveligt at passere ham, lige da han kom ud fra pitudgangen. Herefter vidste jeg, at jeg skulle køre uden fejl den sidste havldel af løbet, ikke mindst på de sidste ti omgange, hvor dækkene ville være godt slidte. Heldigvis lavede jeg ingen fejl, der tillod Martin at angribe, og til sidst var jeg endda i stand til at trække lidt fra," fortæller en glædesstrålende Tom Kristensen fra Tyskland.
En glad Tom Kristensen lykønskes af sin team-kollegaen Mattias Ekström, der fører mesterskabet
Efter formiddagens opvarmning var det ellers en bekymret Tom Kristensen, der skulle have sin Audi A4 med små 500 hestekræfter justeret om. Under opvarmningen forsøgte danskeren sig med en ny opsætning, men ramte måske derfor en curbe (racerbaners kantsten, red.), så nogle af vingerne på undervognen blev revet af. Efter samråd med sine teknikere bestemte Kristensen sig ikke desto mindre for at bevare opsætningen, der i selve løbet da også viste sig at være perfekt. Således satte den seks-dobbelte Le Mans-vinder løbets hurtigste tid.
"Det var et ekstremt hårdt løb i varmen, der mindede en del om Le Mans sidste år. Inde i kabinen var der konstant over 50 grader, og under alle de omgange, jeg lå efter Tomczyk, fik jeg ikke ren luft ind i bilen. Da jeg kom foran, gik det bedre, men alle var dødtrætte i mål," siger Kristensen, der i parentes går for at være en af de kørere i DTM, der holder sig bedst form - sikkert ingen ulempe med 32 grader på Oschersleben.
Tom Kristensen tiljubles af Audi-teamet
For Audi var syvende runde uden sammenligning årets bedste. Ud over dobbeltsejren fik Mattias Ekström med en femteplads yderligere luft i den samlede stilling, hvor svenskeren nu fører med ni point ned til Mercedes-køreren Christijan Albers.
Næste løb i mesterskabet bliver om fire uger, hvor der skal køres på Zandvoort-banen i Holland.
Resultatet fra Oschersleben
|
1. | | Tom Kristensen | Audi A4, | 42 omg. |
2. | | Martin Tomczyk | Audi A4 | +2,696 sek. |
3. | | Manuel Reuter | Opel Vectra | +9,180 sek. |
|
4. | | Gary Paffett | Mercedes C | +12,369 sek. |
5. | | Mattias Ekström | Audi A4 | +13,242 sek. |
6. | | Laurent Aiello | Opel Vectra | +13,831 sek. |
|
7. | | Timo Scheider | Opel Vectra | +23,189 sek. |
8. | | Marcel Fässler | Opel Vectra | +31,010 sek. |
9. | | Christian Abt | Audi A4 | +31,360 sek. |
|
10. | | Jean Alesi | Mercedes C | +32,162 sek. |
|
Samlet stilling i mesterskabet
|
1: | | Mattias Ekström | Audi | 51 p. |
2: | | Christijan Alkers | Mercedes | 42 p. |
3: | | Gary Paffett | Mercedes | 40 p. |
|
4: | | Tom Kristensen | Audi | 27 p. |
|
Tom K udlært
En af de første gratulanter i mål efter Tom Kristensens sejr var Mercedes' motorsportschef, Norbert Haug, der også er ansvarlig for stjernemærkets indsats i Formel 1 sammen med McLaren-teamet. Haug, der sammen med Mercedes har prøvet også at blive slået af Tom K på Le Mans, dunkede danskeren hårdt i ryggen tre gange, inden han udtalte: "Jetzt bist du ein echter Rennfahrer!" Tom Kristensen smilede bredt, og det gjorde han faktisk resten af dagen, muligvis fordi Haug til afslutning lige gav tre dunk ekstra til dagens mand i DTM.
En alsidig mester
Giv Tom Kristensen noget med fire hjul under, og han kører stærkt. Den alsidige mesterkører har i karrieren deltaget i vidt forskellige mesterskaber verden over, og han har som noget ganske enestående vundet løb i dem alle!
Med sin første sejr i DTM nåede Tom Kristensen således op på at have vundet løb i ikke færre end 13 internationale mesterskaber, hvilket menes at være verdensrekord. Her er listen, fra den 37-årige dansker i 1991 skiftede tilværelsen som bank-assistent ud med at være professionel racerkører. Årstallet angiver tidspunktet for første sejr i de pågældende mesterskaber:
1991: Tysk Formel 3
1992: Det japanske Nissan Skyline-mesterskab
1993: JTCC - det japanske standardvognsmesterskab
1993: Japansk Formel 3
1994: Japansk GT-serie
1995: Formula Nippon (F3000)
1997: Internationale F3000-mesterskab
1999: Tysk STW (Super Touren Wagen)
1999: ALMS (det amerikanske Le Mans-mesterskab)
2000: BTCC (det britiske standardvognsmesterskab)
2001: ELMS (European Le Mans-series)
2003: LMES (Le Mans Endurance Series)
2004: DTM (Deutsche Tourenwagen Master)
Hertil kommer en række internationale sejre i gokart-tiden samt ikke mindst rekorden med seks triumfer på Le Mans.
Læs mere om: 08/08/04 - Oschersleben - DTM |