DTC-debut for Honda

 
12/01/03 - Hondas debut i den danske DTC-serie blev sværere end ventet. Men med en sejr og to Pole Positions viste den nye Civic Type-R, at den er en vinder.

Da sæsonen i Danish Touringcar Championship begyndte, stod en række nye biler foran debut, heriblandt Peugeot 307, Toyota Corolla og Honda Civic Type-R. I de sidste test før åbningsløbet på Jyllands-Ringen var Honda'en hurtigst, og det fik konkurrenterne i feltet til at pege på Civic'en og den rutinerede førstekører Henrik Larsen som DM-favoritter.


(Foto: Nils Finderup)

Her, et lille halvt år senere, ved vi, at Peugeot og Jason Watt løb med mesterskabet, mens Honda'erne i flere glimt var med helt fremme. Umiddelbart kan sæsonen altså vurderes som en skuffelse, men den vinkel anskuer teamchef Carl-Erik Kristensen fra K Motorsport ikke tingene fra.
"Slet ikke. Det var ikke os, der pegede på os selv som favoritter op til sæsonstarten. Vi vidste nemlig, at vi som debuterende team ville løbe ind i mange problemer, og det har vi også gjort. Materiellet har drillet os ved flere lejligheder, hvor vi lå til placeringer i top tre, og andre gange har vi på grund af manglende erfaringer måttet gætte os til de bedste opsætninger på bilen. Endelig må vi ikke undervurdere konkurrencen. I maj havde vi besøg af Honda Europas motorsportschef William de Braekeleer, og han var dybt imponeret over det niveau, der køres på i Danmark. Til sammenligning har Civic-modellen også kørt i England, hvor den har fået flere sejre, men her har den heller ikke haft konkurrenter som 307 og Corolla, der udelukkende er bygget til det danske mesterskab," oplyser Kristensen.

Den 60-årige teamchef er ikke meget for at tale om dårlige undskyldninger, men mellem linierne lader han forstå, at budgettet i K Motorsport endnu ikke kan matche de andre topteams.
"Vi fik meget sent brikkerne til at falde på plads, og derfor har vi organisatorisk haft kort tid til at forudse alle problemer. Til gengæld har vi på rekordtid fået samlet et dygtigt mekanikerteam, der har vist en imponerende fightervilje. Jeg glemmer ikke, da vores anden kører, Jacob Kristensen, endte som bøffen i en meget ublid sandwich i Grand Prix Danmarks lørdags-løb på Jyllands-Ringen. Hans Honda var krøllet sammen i begge ender, og ingen troede på, at vi ville få bilen klar før næste dag. Men mekanikerne gik i gang, og på halvanden time havde de bygget Civic'en op igen, så den kunne deltage i aftenens træning. I søndagens kvalifikation kørte Jacob så sit bedste i år og sluttede på femtepladsen. Det var teamwork, når det var bedst," slår Carl-Erik Kristensen fast.
Også under teltdugen på den store MAN-sættevogns modsatte side er der styr på tingene. Her huserer et catering-hold på seks personer, der sørger for at servicere sponsorer, mediefolk og andre VIP-gæster. Til tider ses konkurrerende kørere endda kigge ind for at få en kop kaffe og lidt hjemmebagt kage!

Det er dog på banerne, teamet for alvor bliver vurderet, og her er der optimisme forud for 2003-sæsonen.
"Vi har været igennem en lang læreproces, og vi ved nu, at vi skal være i endnu bedre dialog med alle de partnere, der tegner teamet. Vores økonomisk ansvarlige, reklamedirektør Steen Stærk, skal for eksempel allerede nu ud og søge sponsorer, så vi kan komme med på budgetterne i tide. Økonomisk har vi kunnet mærke, at vi kom sent i gang i 2002, så alle potentielle firmaer havde disponeret til anden side. På den tekniske side skal vi have diskuteret med Hondas samarbejdspartner JAS Engineering i Milano, hvordan vi får udviklet Civic'en yderligere, og endelig skal vi have planlagt en række minutiøse tests, hvor vi led for led går alle tænkelige justerings-muligheder igennem. Når vi har fået organisationen helt på plads, kan vores to kørere for alvor bygge videre på de erfaringer, som vi trods alt har gjort i sæsonens otte afdelinger," siger Carl-Erik Kristensen. Teamchefen har gennem året især kunnet glæde sig over ét led i K Motorsport, som har gjort konstante fremskridt. Sønnike Jacob på 31 har vist bedre og bedre takter, hvilket blandt andet resulterede i, at han i afdelingerne 5, 6 og 7 endte i den såkaldte Super Pole, hvor feltets bedste kørere skulle afgøre startplaceringerne på én flyvende omgang.
Teamets anden kører, Henrik Larsen, præsterede desuden at kvalificere sig til Super Pole i samtlige afdelinger, tilmed med sæsonens bedste kvalifikations-gennemsnit af samtlige kørere.
Jo, der er meget at bygge videre på i K Motorsport.

Nils Finderup


Copyright 2001-2003, Jacob K. Sport og Motorsporten.dk.