Jacob K fik ikke vist potentialet

 
13/08/01 - Jacob Kristensen kom fra Ring Djursland med en sjetteplads og en smadret racer. Til trods for problemerne og den umiddelbare skuffelse over ikke at have vist hvad Seat´en var i stand til, er Jacob dog optimistisk forud for resten af sæsonen.

Valvoline-køreren havde ellers bebudet store ændringer på opsætningen, men alligevel nåede han ikke helt med frem. Det viste sig også at der var en god grund til det. "Opsætningen virkede desværre ikke og jeg brød mig heller ikke den måde bilen kørte på med den opsætning. Det passede slet ikke til mig og min kørestil, hvis jeg da har en sådan," griner han. Derfor vendte han tilbage til det oprindelige set-up. "Jeg føler at det virkede, og jeg glæder mig til at prøve det af på Jyllands Ringen," siger han videre.

Flere problemer viste der sig også at være. "Allerede efter træningen lørdag morgen klagede jeg over at Seat´en ikke trak særlig godt. Vi fik den "rullet" og den havde godt nok de heste den skulle, så det måtte jo være mig den var gal med. Til tidtagningerne var jeg henholdsvis kun 9 og 10, men kun 5 og 3 tiendedele fra pole."

Det viste sig at det dog ikke var Jacob den var gal med. "Under 2. tidtagning ryster det forreste motorophæng sig løs og rykker diverse slanger fra hinanden. Mens vi reparerer dette opdager Michel et ophæng som er knækket til intercooleren og det viser sig er der faktisk er hul i denne. Den har godt nok fungeret men ikke 100% og det var derfor at jeg følte den ikke trak optimalt," forklarer Jacob. Intercooleren blev herefter skiftet og derfor kørte raceren igen som den burde.


(Foto: Motorsporten.DK)

Eftersom raceren igen kørte optimalt var Jacob meget optimistisk forud for løbene. Det første heat blev kørt i regnvejr. "Jeg fik en ok start og kører mig op på en 6. plads. Jeg ligger bag Klaus Verner, men kan desværre ikke komme forbi. Det var cirka halvvejs i løbet jeg nåede op til ham og der har der dannet sig et spor som er lidt tørrede end resten af banen," forklarer Jacob om omstændighederne. "For at komme forbi Klaus skulle jeg udbremse ham. Et er at bremse senere end en af feltets mest rutinerede og dygtigste kørere, men ligefrem gøre det udenfor det tørre spor - den var svær. Så jeg slog mig til tåls med en 6 plads - som jeg egentlig var tilfreds med under omstændighederne," siger Jacob.

Det andet heat blev meget dramatisk. Førend Jacob får en uheldig rolle i løbet, har der været problemer med startproceduren. "Fejlen med startproceduren er en af den slags ting som bare ikke må ske. Det var jo for at bruge et John Nielsen udtryk - livsfarlig. Her var det bare rent faktisk livsfarligt. Specielt for den stakkels official som jo måtte løbe for livet, men også for kørerne, da nogle holder stille og andre trykker pedalen i bund," siger Jacob og peger også på at det også fik økonomiske konsekvenser for flere kørere, da der blev mange skader på flere af bilerne.

Andet heat blev startet igen, og her fik Jacob en kedelig rolle i endnu et drama. "Jeg er faktisk slet ikke med i den slåskamp, men det er alligevel mig der bliver Sorteper. Kasper Jensen får et lille skub og går på tværs 2 biler foran mig. Jeg kan ikke begynde at bremse da der jo komme en flok af adrelinpumpende racerkørere bag mig," siger han og forsøger at finde det hul der skal til - og finder et, men. "Lige da jeg troede jeg var sluppet helskindet igennem får jeg ordentligt skrald af Niels Carl og ryger baglæns ind i autoværnet. Chris Larsen har ingen undvigelsesmuligheder og banker direkte ind i siden på mig," siger han om sammenstødet, der resulterer i at safety-car´en bliver sendt på banen og løbet bliver neutraliseret.

Det koster en hel del skrammer og buler på Jacobs Seat. "Mit højre bagdæk bliver simpelhen rykket af og hele højre side er trykket ind," siger han, men har dog stadig en hurtig replik klar til trods for det kedelig uheld. "En kærlig hilsen til trafikministeriet for at vi kører i venstrestyrede biler i Danmark. Jeg havde ikke lyst til at sidde i højre side i den situation."

Derfor er der lagt op til lange aftner på værkstedet. "Vi kender endnu ikke helt omfanget af skaderne. Selvfølgelig skal der ny, dør, bagskærm, bagkofanger, men de vitale dele er vi ikke nået til. Min mekaniker arbejder på det i øjeblikket," siger han og håber at det ikke er meget alvorligt. "Er det ikke så slemt regner vi faktisk med at kunne teste allerede på torsdag, men nu får vi og se hvor slemt det er. Når Kent Lee Holmstol kan, kan vi vel også!" med henvisning til Holmstoels totalskadede racer der alligevel var køreklar mindre end en uge efter at den var blevet smadret til ukendelighed.

Næste løb bliver til Grand Prixet - og her er Jacob tændt på en topplacering. "Jeg er klar til Grand Prixet - rigtig klar. Jeg fik slet ikke vist bilens potentiale på Ring Djursland. Efter vi fik skiftet intercooler kørte den perfekt. Og hvis det set-up ændringer også virker på Jyllands-Ringen, så er jeg rigtig rigtig klar. Jeg kommer jo også til Grand Prixet uden vægt," slutter Jacob Kristensen.

De næste afdelinger i Yokohama Cup´en køres i weekenden 1. og 2. september på Jyllands-Ringen.

Benji

Copyright 2001-2003, Jacob K. Sport og Motorsporten.dk.