Toeren ved det danske mesterskab i 2001 og 2002: Kaj Ole Jensby fra Odense, giver nu Nielsen/Arp følgeskab i NM-fighten.
- NM-ruterne er normalt noget længere end i det danske mesterskab, forklarer Kaj Ole Jensby. - Det kunne derfor være sjovt at kontrollere, hvorvidt brændstof-gennemsnittet blev forbedret, samtidig med at man prøver kræfter med andre terræntyper.
Første udfordring i NM foregik på dansk asfalt, hvor motorklubben i Køge havde tilrettelagt en afvekslende rute i en bue omkring København. Generelt blev der scoret flotte resultater og høje km.-gennemsnit. Kaj Ole Jensby havde gæste-codriveren Jens B. Andersen med til at vise vej:
- Jeg har kørt flere udgaver af Peugeot's diesel-personvogne, fortsætter Kaj Ole Jensby. - Generelt for dieselbiler har det været god latin i økonomiløb, at motorerne skulle pines lidt i lave omdrejninger for at give det bedste resultat. Men på Sjælland prøvede vi en ny taktik med at sætte omdrejningerne op, og det gav faktisk pote med en forbedring på 2-3 km/l.
Motorsports-mekkaet i Finland er ubetinget Jyväskylä, som er centrum for det legendariske Nesté 1000 Søers Rally. Som en lille optakt til dette mega-arrangement tilrettelægger finnerne traditionelt en krævende økonomiløbs-rute, som omfatter mange af hastighedsprøverne i rallyet.
- Jeg har for en del år siden deltaget som kortlæser i Rally Monte Carlo, oplyser Kaj Ole Jensby. - Men nu bruger jeg meget af min fritid til at udtænke nye fiduser som chauffør i økonomiløb. Alligevel var det en stor oplevelse at prøve kræfter med de finske grusveje, som snor sig utroligt meget og specielt de berømte hop gav kriller i maven.
Ruten i Finland strakte sig lidt over 500 km., og heraf foregik totredjedele på grus. Arrangementet blev kørt om natten, hvorfor temperaturen nogle steder sneg sig ned i nærheden af frysepunktet.
- Normalt er dieselbiler ikke glad for kulde, fortsætter Kaj Ole Jensby. - Alligevel kørte vi hjem på et gennemsnit på 23,07 km/l. Det var derfor spændende, hvorvidt det gav et andet resultat i den norske NM-afdeling. Her var ruten tilrettelagt med udgangspunkt i Bergen, og så fik vi ellers lov til at prøve kræfter med serpentinervejene i de norske fjelde.
Kaj Ole Jensby og Hans C. Strib hjemkørte en flot klassesejr i
Kaj Ole Jensby og kortlæser Hans C. Strib nåede op i 1.500 meters højde med deres Peugeot 206 2,0 Hdi, og kørte derfor op og ned gennem skyerne. Meget af løbet foregik i øsende regnvejr, hvilket er meget normalt på den norske vestkyst, som kun har omkring 60 solskinsdage om året.
- På vejene mødte vi mange bjerggeder, oplyser Kaj Ole Jensby. - Dyrene stod bare stille midt på fjeldvejene, hvorved vi kunne liste lige så stille forbi. Ruten vendte ved det kendte skisportssted Geilo, og i alt fik vi lejlighed til at køre 520 km. på en meget krævende rute.
Slutresultatet blev 23,52 km/l. i det kuperede og snoede terræn, hvilket fynboerne var yderst godt tilfredse med. Samtidig bragte parret sig på en samlet tredjeplads i deres NM-debutsæson. Samtidig tyder meget på, at Ole "Gulerod" Nielsen og Torben Arp hjemkører NM-sølv i 2003-sæsonen med deres Toyota Corolla 2,0 D.
I Nordisk Mesterskab 2003 for økonomiløb resterer den svenske afdeling, som køres sidst i september.
NM-semifinalestillingen i økonomiløb 2003:
1. Kai Hauvala / Kai Huttunen, Finland, Seat Cordoba 1,9, 78 mp.
2. Ole "Gulerod" Nielsen / Torben Arp, Toyota Corolla 2,0 D, 70 mp.
3. Kaj Ole Jensby / Hans C. Strib, Peugeot 206 2,0 Hdi, 66 mp.
Åge Kirketerp Jensen |